Nowy użytkownik    Logowanie 
» Sonda lambda
autor: jimi1 Zobacz profil Kontakt  Modyfikacja artykułu: 2004-11-02 13:13:39, odsłon: 40055


Sonda ważna dla silnika

Sonda lambda umieszczona jest w kolektorze wylotowym silnika benzynowego z katalizatorem. Gdy się popsuje, silnik traci moc, a samochód - osiągi.


Sonda lambda mierzy zawartość tlenu w spalinach. Ta informacja jest niezbędna dla mikroprocesora ustalającego skład mieszanki paliwowo-powietrznej kierowanej do silnika. Skład tej mieszanki, a więc stosunek paliwa do powietrza, jest ściśle określony i musi być zawsze taki sam. W przeciwnym razie katalizator nie będzie właściwie oczyszczał spalin. Dzięki pomiarowi zawartości tlenu w spalinach można określić, czy silnik spala właściwą mieszankę paliwowo-powietrzną. Sonda lambda nieustannie mierzy zawartość tlenu w spalinach, przekazując informacje w systemie dwustanowym – „za dużo” lub „za mało”. Gdy sonda lambda przestanie przekazywać te informacje, mikroprocesor sterujący układem wtryskowym silnika przestawi się na tzw. tryb stały. W efekcie moc silnika zostanie zredukowana, zużycie paliwa wzrośnie o ok. 15%, jednak będzie można dojechać do warsztatu. Trzeba to zrobić jak najszybciej, bowiem niekorzystny skład mieszanki paliwowo-powietrznej może uszkodzić katalizator.

Obecnie większość producentów stosuje tzw. podgrzewane sondy lambda, których żywotność określa się na 100 – 160 tys. km przebiegu pojazdu. To i tak dużo, zważywszy, że sonda lambda pracuje w wyjątkowo niekorzystnych warunkach termicznych i chemicznych. Przyspieszone zużycie sondy lambda powodują olej (zużyte pierścienie tłokowe) lub woda (uszkodzona uszczelka pod głowicą) w układzie wydechowym. Największy producent sond lambda, firma Bosch, radzi, by co 30 tys. km przebiegu pojazdu sprawdzać działanie sondy lambda na specjalnym stanowisku diagnostycznym. Autoryzowane serwisy marek operujących na naszym rynku z reguły ignorują to zalecenie, wychodząc z założenia, że skoro wszystko jest w porządku, to po co sprawdzać na zapas.

Autor Ryszard Polit

Źródło:
Nowości, 14.09.2004
Dziennik wydawany na terenie byłego województwa toruńskiego i włocławskiego


Autor: Kamciu86  Kontakt Data: 2009-10-03 08:21:29
a taką sondę montuje się w każdym uniaczu czy tylko tych nowych ?? pytam bo mam uno z 1992 roku

Autor: QuikSilver  Zobacz profil  Kontakt Data: 2006-04-17 21:23:50
miałem seryjnie katalizator teraz juz go nie mam ale sonda lambda chyba zostala i co teraz

Autor: furiio  Kontakt Data: 2005-03-04 00:48:01
wszystko ladnie i pieknie ...ale ???czy jest mi ktos w stanie powiedziec ile volt powinno byc na kablu z sody ?? bym wiedzial i nie mosial jezdzic do serisu co chwila !!sprawdzac czy jeszcze sonda dziala czy juz padla.

Autor: Messer  Zobacz profil  Kontakt Data: 2005-01-18 00:03:55
Suchy: Żeby Twoje dzieci żyły w czystszym środowisku. ;)

Redakcja www.fiatuno.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
  Na skróty - mapa serwisuKlubowiczów: 3309 
Wszystkie prawa zastrzeżone (c) 2004-2012 Uno Klub Polska.
Zabrania się kopiowania materiałów z tej strony bez pisemnej zgody Redakcji fiatuno.pl.
Design i wykonanie - Messer