Nowy użytkownik    Logowanie 
» Demontaż deski rozdzielczej
autor: Gall Kontakt  Modyfikacja artykułu: 2005-08-30 10:39:58, odsłon: 49483


Ponieważ coraz częściej pojawiają się pytania jak zdemontować całą deskę rozdzielczą - postaram się Wam trochę przybliżyć tą czynność. Wielu z Was się może wydawać że jest to bardzo skomplikowane i trudne - jednak pozory mylą. Wystarczy mieć kawałek miejsca i troszkę samozaparcia.
Z narzędzi będzie potrzebny, kluczyk "8" najlepiej sztorcowy, śrubokręt krzyżakowy, klucz (bodajże 22 lub 24) do odkręcenia kierownicy, 17ka (chyba) do odkręcenia cięgna ssania (o ile w Waszym modelu występuje), imbusik do odkręcenia zegarów no i standardowo jakieś kombinerki oraz śrubokręt płaski (w miarę wąski).

Demontaż zaczynamy od zdjęcia kierownicy. W zależności od jej modelu zdejmujemy klapkę przykrywającą klakson o odkręcamy nakrętkę mocującę samą kierownicę. Należy oczywiście odpiąć przewody od klaksonu - inaczej nie zdejmiemy przykrywki. Niezależnie od modelu seryjnej kierownicy - nakrętka w każdym przypadku jest taka sama.

Kliknij żeby powiększyć
Nakrętka trzymająca kierownicę.


Następnie po zdjęciu kierownicy zajmujemy się zdjęciem plastikowej obudowy kolumny kierowniczej. Składa się ona z dwóch plastykowych części: górnej i dolnej. Są one skręcone ze sobą trzema wkrętami pokazanymi na rysunku. Wkręty mają łebki pod kluczyk "8".Najlepiej odkręcać je własnie "sztorcową ósemką".

Kliknij żeby powiększyć
Wkręty obudowy kolumny kierowniczej.


Gdy zdejmiemy już plastykową osłonę - mamy na wierzchu przełącznik zespolony wraz z podłączonymi kostkami. Odpinamy więc wszystkie kostki od przełącznika - o podłączenie nie mamy się co martwić - kostki są każda inna ;). Gdy elektrykę odepniemy luzujemy śrubkę trzymająca przełącznik na kolumnie kierowniczej. Również pokazana poniżej ósemeczka.

Kliknij żeby powiększyć
Śruba trzymająca przełącznik zespolony.


Następnie odkręcamy dwa wkręty widoczne poniżej.

Kliknij żeby powiększyć
Dwa wkręty tuż nad kolumną kierowniczą.


Gdy brak już kierownicy, przełącznika i obudowy kolumny - czas zdemontować zegary. Odkręcamy więc dwa wkręty imbusikowe.

Kliknij żeby powiększyć
Wkręty pod imbusik trzymające zegary w desce.


Następnie sięgamy na tył zegarów i odpinamy linkę prędkościomierza. Najlepiej wsadzić tam rękę z prawej strony zegarów. Wkładamy łapkę i namacujemy plastykowy kołnierz linki. Odciągamy go w stronę silnika i linka sie wypina - jest to dość trudna czynność jeśli robi się to pierwszy raz. Ale dacie radę. Po odpięciu linki prędkościomierza wyciągacie lekko zegary i odpinacie wszystkie kostki elektryczne. Mają one specjalne listki plastykowe, które zabezpieczają je przed przypadkowym wysunięciem. Listki należy docisnąć do kostki i je wysunąć. Po odpięciu i wyjęciu całkowicie zegarów można odkręcić dwa wkręty które siedzą "pod miejscem na zegary" - pokazane na poniższej fotce.

Kliknij żeby powiększyć
Dwa wkręty tuż pod zegarami - od środka wnęki.


Następnie odkręcamy "ósemeczką" trzy nakrętki które kryją się za plastykowymi osłonkami tuż pod szybą przednią. Z lewej strony za małą kratką powietrza, na środku za zaślepką oraz z prawej strony za kratką, (zdjęcia poniżej).

Kliknij żeby powiększyć
Nakrętka za lewą kratką u góry.
Kliknij żeby powiększyć
Nakrętka pod prawą kratką u góry.
Kliknij żeby powiększyć
Nakrętka za zaślepką po środku.


Odkręcamy popielniczkę - sprawa kilku wkrętów.

Kliknij żeby powiększyć
Wkręty trzymające popielniczkę.


Następnie otwieramy schowek (jeśli nasza wersja posiada klapkę) i odkręcamy kolejną śrubkę.

Kliknij żeby powiększyć
Wkręt w schowku.


Jeśli posiadamy wyciąganą dźwignię ssania należy srubokrętem płaskim wcisnąć plastykowy ząbek zabezpieczający i zsunąć rączkę ssania. Po jej zdjęciu odkręcamy cięgno kluczem płaskim i przez otwór w desce wyjmujemy linkę tak - aby nam nie przeszkadzała.

Kliknij żeby powiększyć
Zatrzask cięgna ssania.
Kliknij żeby powiększyć
Nakrętka cięgna ssania.












Teraz schodzimy do parteru. Tutaj deska trzyma się na wkrętach. Są one z lewej strony tuż nad dolną plastykową osłoną słupka, z lewej strony środkowej konsoli, z prawej strony konsoli środkowej i nad prawą dolną osłoną plastykową przedniego słupka.

Kliknij żeby powiększyć
Wkręt z lewej strony u dołu.
Kliknij żeby powiększyć
wkręt z lewej strony konsoli środkowej.













Kliknij żeby powiększyć
Wkręt z prawej strony konsoli środkowej.
Kliknij żeby powiększyć
Wkręt z praweej strony nad plastykiem słupka.

















To już wszystkie wkręty i śrubki trzymające deskę. Teraz trzeba dość zdecydowanie pociągać deskę. Z mniejszym lub większym oporem - zejdzie i naszym oczom ukaże sie mniej więcej taki widok ;)

Kliknij żeby powiększyć
Środek pozbawiony deski rozdzielczej.


A teraz życzę miłego składania w odwrotnej kolejności ;)


Autor: dabrowiak  Kontakt Data: 2010-02-14 12:45:44
WItam może pytanie nie wtym dziale czy coś ale mam problem siadło mi podświetlenie deski rozdzielczj tzn zegarów w Fiacie UNO 1.0 Fire i mam pytanie jakie żarówki tam idą i ile ich jest chodzi mi o podświetlenie całej deski a nie kontrolek od światel itp.Z góry dzięki za odpowiedź

Autor: PTR  Zobacz profil  Kontakt Data: 2005-12-17 22:47:52
odpiąć linke prękościomierza ;) to ona trzyma deske, a linke odpina się od dołu

Autor: ratownik  Zobacz profil  Kontakt Data: 2005-11-28 17:23:58
opis jest super!!!!ale ja mam problem z wyciągnieciem licznika.odkr.eciłem dwie śrubki na imbus i liczni wysunął sie o ok.10mm.i na tym koniec.co trzeba zrobić dalej?

Autor: leski  Zobacz profil  Kontakt Data: 2005-08-23 19:16:43
rewelacja...przy okazji załatwiłeś kilka tematów jak np. wyciąganie liczników i odpinanie linki prędkościomierza...super :)

Redakcja www.fiatuno.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
  Na skróty - mapa serwisuKlubowiczów: 3313 
Wszystkie prawa zastrzeżone (c) 2004-2012 Uno Klub Polska.
Zabrania się kopiowania materiałów z tej strony bez pisemnej zgody Redakcji fiatuno.pl.
Design i wykonanie - Messer