Nowy u¿ytkownik    Logowanie 
» Naprawa d¼wigni kierunkowskazów
autor: Gall Kontakt  Modyfikacja artyku³u: 2005-09-09 18:04:15, ods³on: 30232


Bardzo popularn± bol±czk± Fiata Uno jest "nieodbijaj±ca" d¼wignia kierunkowskazów. Najpro¶ciej mówi±c - w³±czamy kierunkowskaz i po skrêcie gdy prostujemy ko³a wraz z obrotami kierownicy d¼wignia powinna wróciæ na swoje neutralne po³o¿enie. Bardzo czêsto dzieje siê tak, ¿e po odkrêceniu kierownic± - d¼wignia pozostaje w pozycji w³±czonej a my dalej jedziemy z w³±czonym kierunkowskazem lub zmuszeni jeste¶my wy³±czyæ go sami.

Jak naprawiæ t± usterkê postaram siê pokazaæ na poni¿szych fotkach.

W trakcie pracy musimy mieæ pod rêk± kluczyk "8" na tzw. "patyku", nasadkê 24 na przed³u¿ce, ¶rubokrêt p³aski ma³y, dwie dyskietki komputerowe (tak nie ma pomy³ki) oraz sporo cierpliwo¶ci je¶li robimy to pierwszy raz.

A wiêc zaczynamy od ustawienia sobie kierownicy na wprost.

Kliknij ¿eby powiêkszyæ
Kierownica ustawiona na wprost.


Nastêpnie zdejmujemy pokrywkê klaksonu. W zale¿no¶ci od rodzaju kierownicy pokrywki wygl±daj± ró¿nie - jednak sposób zdejmowania jest taki sam. Nale¿y rêk± do¶æ zdecydowanym (aczkolwiek umiarkowanym) ruchem poprostu j± wyci±gn±æ.

Kliknij ¿eby powiêkszyæ
Rêk± zdejmujemy przykrywkê klaksonu.


Gdy pokrywka siê ju¿ wypnie ze swoich zaczepów trzeba odpi±æ konektorki od klaksonu. Nie nale¿y siê martwiæ jak pó¼niej je podpi±æ - bo s± ró¿bej szeroko¶ci i inaczej ni¿ prawid³owo podpi±æ siê nie da.

Kliknij ¿eby powiêkszyæ
Odpinamy konektorki klaksonu.


Gdy ju¿ pokrywka zdjêta i klakson odpiêty, bierzemy nasadkê 24 i odkrêcamy nakrêtkê z kolumny kierowniczej. Nale¿y kolanem lub jedn± rêk± trzymaæ kierownicê a drug± odkrêcaæ nakrêtkê. Warto zapamiêtac po³o¿enie kierownicy na trzpieniu wieloklinu- aby na koñcu tak samo j± na³o¿yæ.

Kliknij ¿eby powiêkszyæ
Kieronica ze zdjêt± pokrywk± i odpiêtymi konektorkami klaksonu.
Kliknij ¿eby powiêkszyæ
Odkrêcamy kluczem 24 nakrêtkê trzymaj±c± kierownicê.













Gdy i kierownicy ju¿ siê pozbyli¶my odkrêcamy trzy wkrêty od plastykowej obudowy kolumny kierowniczej. S± to wkrêty z ³ebkami sze¶ciok±tmymi pod wspomniany na pocz±tku kluczyk "8". Ich po³o¿enie jest zaznaczone na poni¿szej fotce.

Kliknij ¿eby powiêkszyæ
Tutaj ju¿ brak kierownicy.
Kliknij ¿eby powiêkszyæ
Zaznaczone miejsca wkrêtów.













Nastêpnie zdejmujemy górn± i doln± obudowê plastykow±.

Kliknij ¿eby powiêkszyæ
Tu ju¿ zdjête obudowy górna i dolna.


Teraz przed nami najtrudniejsza czynno¶æ. Usi±d¼cie sobie wygodnie na fotelu we¼cie w rêkê cienki ¶rubokrêt p³aski i musicie teraz zdj±æ ten czarny plastykowy pier¶cieñ. Mo¿ecie nim sobie swobodnie obracaæ w lewo i prawo. Jest on trzymany za pomoca plastykowych listków które to musicie tak odginaæ ¶rubokrêtem (najlepiej aby ich nie po³amaæ) i tak obracaæ pier¶cieñ a¿ go zdejmiecie. Jest to za pierwszym razem cholernie trudna czynno¶æ - ale nie jest niemo¿liwa. Trochê poklniecie ale nie zniechêcajcie siê. Da siê to zrobiæ.

Kliknij ¿eby powiêkszyæ
Plastykowy pier¶cieñ który trzeba w³a¶nie zdj±æ. Mo¿e byæ ciê¿ko.
Kliknij ¿eby powiêkszyæ
Tutaj ju¿ zdjêty pier¶cieñ.














Gdy juz pozbêdziecie siê pier¶cienia - odpocznijcie ;) Bo najtrudniejsza czynno¶æ ju¿ za Wami. Teraz pozostaje tylko wyj±æ element odpowiedzialny za prawid³owe dzia³anie d¼wigni kierunkowskazów. Nale¿y delikatnie podwa¿aj±æ go z obu stron wyj±æ go z prze³±cznika zespolonego (uwa¿ajcie bo za nim jest sprê¿ynka i coby Wam nigdzie nie uciek³a).

Kliknij ¿eby powiêkszyæ
Delikatnie podwa¿amy w zaznaczonych miejscach i wyjmujemy.


Wyjêty element wygl±da tak jak na pokazanej fotce.

Kliknij ¿eby powiêkszyæ
Element wyjêty.


A tak wygl±da ten element roz³o¿ony na czê¶ci pierwsze. Zaznaczy³em sprê¿ynkê która sobie pêk³a i w³asnie przez to jej "sobiepêkniêcie" d¼wignia nie pracowa³a jak nale¿y.

Kliknij ¿eby powiêkszyæ
Element rozebrany na czê¶ci.


Teraz nale¿y przygotowaæ dyskietkê komputerow± 3,5" ;) i wyci±gn±æ z niej sprê¿ynkê. (ja wyj±³em dwie i zastosowa³em dwie sprê¿ynki.

Kliknij ¿eby powiêkszyæ
Gdyby kto¶ nie wiedzia³ jak wygl±da dyskietka 3,5.
Kliknij ¿eby powiêkszyæ
Sprê¿ynka wyjêta z dyskietki.













Nastêpnie tak skracamy sprê¿ynki aby pasowa³y do elementu uk³adanki.

Kliknij ¿eby powiêkszyæ
Skracamy odpowiednio sprê¿ynkê.


Skrócone sprê¿ynki montujemy na swoim miejscu tak - aby w swobodnym po³o¿eniu "rozpycha³y na zewn±trz" bia³y i czarny plastyk.

Kliknij ¿eby powiêkszyæ
Wk³adamy sprê¿ynkê na miejsce (ja u¿y³em dwie takie sprê¿ynki).


Tak wygl±da z³o¿one spowrotem w ca³o¶æ.

Kliknij ¿eby powiêkszyæ
Z³o¿one ju¿ w ca³o¶æ - sprê¿ynki rozchylaj± bia³± i czarn± czê¶æ do zewnêtrznej.


Gdy ju¿ z³o¿ymy wszystko jak nale¿y i nasze sprê¿ynki s± na miejscu - zabieramy siê za w³o¿enie ca³ego elementu w prze³±cznik.

Kliknij ¿eby powiêkszyæ
Wk³adamy element na miejsce.
Kliknij ¿eby powiêkszyæ
I wpychamy delikatnie aby zatrzask plastykowy siê zablokowa³ na swoim miejscu.















Gdy ju¿ jest on na miejscu zak³adamy pier¶cieñ z którego zdjêciem tak siê mêczyli¶my.
UWAGA. Wa¿ne aby ten pier¶cieñ tak za³o¿yæ ¿eby jego dwa zgrubienia by³y na zewn±trz w³o¿onego elementu ze sprê¿ynkami.
Je¶li mieli¶my kierownicê idealnie na wprost to ko³eczek na pier¶cieniu powinien byæ w najni¿szym po³o¿eniu.

Kliknij ¿eby powiêkszyæ
Pamiêtajmy. Zgrubienia na pier¶cieniu maj± byæ po zewnêtrznych.


Gdy ju¿ za³o¿ymy pier¶cieñ - w³±czmny kierunkowskaz i obróæmy pier¶cieniem tak jakby¶cie krêcili kierownic±. Gdy jeden z listków minie ju¿ element ze sprê¿ynkami jego odkrêcenie w przeciwn± stronê powinno spowodowaæ powrót d¼wigni kierunkowskazów. Je¶li tak jest - mo¿ecie byæ dumni bo siê uda³o ;)
Nastêpnie zak³±damy górn± i doln± obudowe kolumny kierownicy i skrêcamy na trzy wkrêty.

Kliknij ¿eby powiêkszyæ
Zak³adamy górn± czê¶co obudowy.
Kliknij ¿eby powiêkszyæ
Zak³adamy doln± czê¶æ obudowy i skrêcamy.












Potem zwróæcie uwagê na plastykowy ko³eczek który sobie siedzi na za³o¿onym wcze¶niej pier¶cieniu. Musi on wej¶æ w otwór zaznaczony na rysunku. Zobaczycie go gdy odwrócicie zdjêt± kierownicê. Zak³adaj±c kierownicê trzeba uwa¿aæ aby ko³eczek wszed³ w otwór - wieloklin kolumny kierowniczej jest tak skonstruowany ¿e powinno to siê udaæ bez problemu).

Kliknij ¿eby powiêkszyæ
Plastykowy ko³eczek na pier¶cieniu.
Kliknij ¿eby powiêkszyæ
Otwór z ty³u kierownicy.














Teraz ju¿ tylko pozostaje przykrêciæ kierownicê i podpi±æ konektorki od klaksonu.

I mo¿ecie siê ju¿ cieszyæ naprawionym powrotem d¼wigni kierunkowskazów.


Autor: kafi44  Kontakt Data: 2009-05-13 23:00:43
Zrobi³em to dzi¶ w uniaczu mojej dziewczyny. Do zadania przygotowa³em siê po przeczytaniu tego artyku³u. My¶la³em ¿e siê za³amiê gdy nie mog³em zdj±æ pier¶cienia:/ zdj±³em go si³± przy okazji ³ami±c z jednej strony, na szczê¶cie co kropelka sklei ¿adna si³a nie rozklei;) Jak siê potem okaza³o zdjêcie pier¶cienia nie by³o najtrudniejszym zadaniem ca³ej imprezy. O wiele wiêkszy problem sprawi³o mi wyjêcie tego cholernego prze³±cznika, delikatne gównienko, nie wiadomo jak wyj±æ ¿eby nie po³amaæ...no ale uda³o siê! Teraz kieruneczki jak nowe, mam tylko nadzieje ¿e te 2 sprê¿ynki s± dobrej jako¶ci i siê nie posypi± szybko;)

Autor: kam5  Kontakt Data: 2008-12-04 12:26:56
Wszystko piêknie ale ja niestety nie da³em rady odkrêciæ nakrêtki trzymaj±cej kierownicê. Jest tak przykrêcona ¿e nie wiem jak j± odkrêciæ:/ mo¿e trzeba u¿yæ wkrêtarki ?

Autor: Klebek  Zobacz profil  Kontakt Data: 2008-05-05 15:00:00
Witam dzi¶ zrobi³em to co polacasz :) super sprawa jedynie czego nierobilem to niewyci±ga³em pier¶cienia plastikowego da³em rade ale dzieki a sposów dzia³a ¶wietnie :)

Autor: zboooky  Kontakt Data: 2008-04-01 08:59:46
Witam wszystkich!!!
Dziêki wielkie za tê instrukcjê. Mia³em zepsute kierunkowskazy od d³u¿szego czasu, a dziêki temu artyku³owi naprawa zajê³a mi 30 minut. Wprawdzie z³ama³em trochê plastik pod pier¶ciniem, ale i tak wszystko gra. Je¿eli kto¶ bêdzie mia³ problemy ze ¶ci±gniêciem kierownicy z rocznika 1997 (kwadratowy, gumowy klaskon) to chêtnie pomogê. Pozdrawiam.

Autor: Tschoob  Zobacz profil  Kontakt Data: 2005-09-09 18:48:38
Genialne :)
Najbardziej podoba mi sie patent ze sprezynka z dyskietki :P
Wielkie brawa dla ciebie

Redakcja www.fiatuno.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ komentarzy.
  Na skróty - mapa serwisuKlubowiczów: 3309 
Wszystkie prawa zastrze¿one (c) 2004-2012 Uno Klub Polska.
Zabrania siê kopiowania materia³ów z tej strony bez pisemnej zgody Redakcji fiatuno.pl.
Design i wykonanie - Messer