Nowy użytkownik    Logowanie 
» Jak założyć obrotomierz do Uno
autor: jimi1 Zobacz profil Kontakt  Modyfikacja artykułu: 2005-09-30 18:04:33, odsłon: 79758


Hej!
Od jestem posiadaczem zielonego, pięciodrzwiowego Uno 1.0 f.i.r.e. rocznik 97 (wtrysk Bosch Mono- Jetronic). To między innymi wasze strony przekonały mnie do zakupu tego auta. Dzięki (jak na razie ;-)))) )
Pierwszym mankamentem samochodu był brak obrotomierza, zatem postanowiłem zamontować go samodzielnie. Ponieważ jestem studentem elektroniki, wiec nie spodziewałem się trudności. Pozornie...

Materiały i narzędzia

  • 10 cm taśmy klejącej - izolacyjnej, oraz trzy odcinki zwykłego przewodu w izolacji - fi 0,5 do 1 mm. Jeden o dł. ok. 80 cm, dwa o dł. ok. 60 cm.

  • Wtyki elektryczne typu "blaszka" do kostek samochodowych - sztuk co najmniej 6 (3 żeńskie i 3 męskie), dodatkowo 1 blaszka typu przykręcanego, do podłączenia masy. Kostka elektryczna - trojzłączowa (np. od malucha)

  • Jeśli chcemy być eleganccy, to przyda się klips do rozgałęziania instalacji elektrycznej (wykorzystywany np. w celu podłączenia instalacji przyczepy) - 2 szt.

  • Lutownica, kombinerki elektrotechniczne, szydełko lub cienki śrubokręt, ew. kleszcze do ściągania izolacji.

  • 10 min. wolnego czasu i obrotomierz szt.1


  • Filozofia montażu (długie)

    W garażu odnalazłem obrotomierz od Skody 105, montowany jako wyposażenie dodatkowe. Wybór obrotomierza jest właściwie dowolny, warto jednak zwrócić uwagę, czy jest przystosowany/przełączany do silników 4-ro cylindrowych. Nie wchodzą w rachubę obrotomierze np. od malucha - będą wskazywać 2x większe obroty z wiadomych powodów.
    Obrotomierz będzie z reguły posiadał 2 styki zasilania (u mnie oznaczone po prostu "+12V" i "Masa"), ew. złącze oświetlenia tarczy ( u mnie "Osw."), oraz najważniejsze - złącze układu zliczającego (całkującego - u mnie "1"). Na miejsce montażu wybrałem półkę po lewej stronie zegarów, nad kratka wlotu powietrza. Aktualnie planuje przeniesienie całego ustrojstwa do wnętrza obudowy zegarów, na miejsce wielkiej, brzydkiej kontrolki temperatury. Wiąże się to jednak z demontażem zestawu wskaźników, który jest utrudniony przez za krótką linkę szybkościomierza. Ale to już inna bajka...
    Montażu urządzenia na desce rozdzielczej dokonałem za pomocą taśmy samoprzylepnej-dwustronnej, wykorzystując jego własna nóżkę. Kable dają się całkiem wygodnie prowadzić w przestrzeni po lewej stronie deski rozdzielczej, przez szparę w górnej części i dalej, koło atrapy głośnika, do skrzynki bezpieczników.
    Najważniejszy w całej sprawie okazał się wybór miejsca pobrania impulsów zapłonowych. Musza to być impulsy o amplitudzie 12V, po jednym na każdy cykl spalania w każdym cylindrze - po dwa na każdy obrót silnika. W starszych samochodach można wykorzystać po prostu odczep z obwodu niskiego napięcia zwykłej cewki zapłonowej - tam, gdzie dochodzi kabelek od przerywacza.
    Niestety w UNO cewka ma aż cztery wyprowadzenia niskiego napięcia. I tu jest klops, bo w każdym systemie (1.0 lub 1.4) jest inaczej. Trzeba znaleźć w mądrej książce który z przewodów idzie do centralki wtrysku (jest tez czasem opisywany jako... przewód podłączenia obrotomierza), najlepiej eliminując 3 pozostałe przewody cewki, czyli:

  • przewody do- i z czujnika Halla w aparacie zapłonowym

  • 1 przewód zasilania


  • Ponieważ odnalezienie się w wiązkach przewodów na żywym samochodzie jest niemożliwe, zakupiłem książkę do UNO wydawnictw WKL i znalazłem wreszcie upragniony przewód: w moim UNO 1.0 FIRE i.e., rok 97 jest to (patrząc od przodu samochodu) pierwszy przewód z prawej, oznaczony w instrukcji na schemacie instalacji fire 1.0 jako idący do centralki. W UNO 1.4 będzie to najprawdopodobniej któryś ze środkowych, opisany na schemacie systemu Digiplex jako gniazdo podłączenia obrotomierza. Dodatkowym sygnałem jest fakt, ze jest to najcieńszy z czterech przewodów. Zawsze pozostaje tez metoda prób i błędów (max trzech błędów).

    PRZEBIEG PRAC

  • Odłączamy akumulator. Polecam...

  • Odnajdujemy właściwy z czterech przewodów niskiego napięcia, we wtyczce cewki zapłonowej.

  • W odległości ok. 2 cm od wtyczki dołączamy się do niego naszym najdłuższym przewodem. Ja osobiście użyłem klipsu - połączenie jest eleganckie i pewne, można jednak zdzierać izolacje i dolutowywać się.

  • BARDZO starannie izolujemy wykonane połączenie taśmą. Można sobie narobić kłopotu w deszczowe dni.

  • Prowadzimy przewód istniejącymi uchwytami wiązek w okolicy akumulatora, pompy hamulcowej. Ponieważ dalsze kulturalne dostanie się do wnętrza kabiny jest niemożliwe, wiec...

  • ...Odszukujemy na tylnej ściance komory silnikowej (w okolicy wlotu linki gazu) niewykorzystana gumowa zaślepkę o średnicy 1,5 cm i z pomocą drugiej osoby wypychamy ja od strony pedałów (okolica pedału gazu). Pomoc jest potrzebna, aby wspomnianej zaślepki nie zgubić.

  • W zaślepce wykonujemy przebijakiem lub szydełkiem otworek i przepychamy przezeń przewód.

  • Wsuwamy resztę przewodu do wnętrza i wkładamy zaślepkę na miejsce.
  • Wewnątrz kabiny, w desce rozdzielczej prowadzimy przewód m.in. nad kolumna kierownicy (za pomocą istniejących uchwytów) w okolice skrzynki bezpieczników.

  • Jakimś sposobem dołączamy się do zasilania +12V, ale w taki sposób, aby włączać obrotomierz stacyjka. Ja dołączyłem się klipsem do obwodu oznaczonego wentylatorem w kwadracie, na kablach za skrzynka bezpieczników. Koniecznie trzeba to zrobić za, a nie przed bezpiecznikiem tak, aby ewentualne zwarcie w obrotomierzu nie spaliło nam samochodu.

    UWAGA: pozostawienie zasilania obrotomierza na stale, np. ze złącza radia, bądĽ zapalniczki grozi rozładowaniem akumulatora.


  • Dołączamy się do masy samochodu - najwygodniej odkręcić lewy dolny wkręt mocowania deski rozdzielczej (nad lewa noga) i założyć tam złączkę z oczkiem i dolutowanym przewodem.

  • Jeżeli mamy wszystkie 3 przewody, czyli +12V, masę i sygnał z cewki, podłączamy je do naszej kostki, mocując jakoś dyskretnie przewody i kostkę przy skrzynce bezpieczników. Można posłużyć się 2 plastikowymi pętelkami i przymocowaz całość do którejś z wiązek.

  • Montujemy obrotomierz na podstawce, podłączamy do niego trzy przewody, prowadzimy wewnątrz deski rozdzielczej po lewej stronie, aż do naszej kostki. Podłączamy.

  • Ostrożnie podłączamy akumulator. Jeśli nic nie wybuchło, sprawdzamy czy w okolicy silnika nie został śrubokręt, itp. narzędzie, następnie zapalamy. Obrotomierz powinien cos wskazywać. Jeśli nie, sprawdzamy wszystko jeszcze raz, sprawdzamy czy ma zasilanie. Jeśli nic to nie daje, najprawdopodobniej wybraliśmy zły przewód przy cewce zapłonowej.

  • Można się jeszcze pobawić w podłączenie oświetlenia - wykorzystujemy do tego obwód świateł pozycyjnych. Można tez całość zamontować w zestawie wskaźników, ale to robota dla cierpliwych.


  • U mnie zadziałało zaraz po montażu, czego i Wam życzę. Arek
    20.09.00 "

    Dodane przez jimi1
    U mnie podczas montażu obrotomierza nie trzeba było prowadzić żadnego dodatkowego przewodu był od już podłączony w złączke przy tablicy zegarów
    Opisy wyprowadzeń mozna znaleźć:
    MK II
    MK I


    Autor: marcinekqqq  Zobacz profil  Kontakt Data: 2010-10-26 16:07:08
    witam ja mam uno 1.7d i mam pytanie czy da sie podłączyć do niego obrotomierz i jak tak to do czego sie trzeba podpiąć??

    Autor: Kopcio  Kontakt Data: 2010-07-31 00:54:45
    a ja mam pytanie odnośnie oświetlenia tego wskaznika. jest tam miejsce na lampkę, wystarczy walnąć jakąś żarówkę pasująca do otworu i ja zasilić?

    Autor: silwerman  Kontakt Data: 2006-07-15 01:10:10
    witam ja wlasnie mam obtotomierz od malucha i jest on wyskalowany na dwa cylindry i pokazuje mi 2 razy wieksze obroty :( nie znam sie na tym ale wiem ze mozna go wyskalowac na 4 cylindry bo moj znajomy ma identyczny obtotomierz i mial to szczescie ze juz byl wyskalowany na 4 cylindry. Montaz i podlaczenie nie sprawia wiele klopotu dlatego pisze jak by ktos sie na tym znal wyskalowal by mi na 4 cylindry byl bym bardzo zobowiazany :) czekoam na odpowiedz

    Autor: Dexter  Kontakt Data: 2006-05-22 19:58:27
    U mnie z cewki wychodzą 2 pomarańczowe kable jeden zielony i jeden czarno-zielony i trzeba podpiąć do tego zielonego :) Plus najłatwiej mi było podpiąć do oświetlenia zegarka :) (zapala sie ze stacyjką) a oświetlenie tarczy obrotomierza do podświetlenia tego panelu z przyciskami obok zegarka i wszystko działa idealnie xD Pozdrawiam

    Autor: xamigo12  Kontakt Data: 2006-03-12 10:57:54
    dodanie jakichkolwiek fotek ułatwiło by montaż dla początkujących uno maniaków jeśli ktoś takimi dysponuje warto je opublikować. pozdrawiam wszystkich

    Autor: fred77  Kontakt Data: 2005-07-29 16:50:00
    No dobrze, ale czy jest możliwość kupna obrotomierza oryginalnego i wkomponowanie go w zestaw wskaźników, tak jak to fbryka rzewdziała o ile oczywiście przewidziala.

    Autor: Silverred  Zobacz profil  Kontakt Data: 2005-06-10 13:08:31
    Witam mam uno 1.0 na gażniczku 94 rok. Dziś założyłem obrotomierz i śnmiga superasko. z cewki u mnie wychodzą trzy przewody : czerwony żóły i zielony i to zielony jest u mnie tym odpowiednim do połączenia.pozdrawiam Michał

    Autor: jimi1  Zobacz profil  Kontakt Data: 2005-03-01 20:31:14
    Sprawdzałem te przewody przy cewce i na żadnycm obrotomierz mi nie chodził szukaj przy zegarach (tak jak napisałem) lub przy komputerze innej opcji nie widzę

    Autor: Popson  Kontakt Data: 2004-11-17 00:25:53
    Jeżeli chcesz wyciągnąć zegary to wystarczy śięgnąć reką pod kierownice, bardzo głeboko, a następnie zsunąć z linki obrotomierza plastykowe zabezpieczenie i linka wychodzi bez przeszkód. pozdro od Popsona. nara

    Redakcja www.fiatuno.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
      Na skróty - mapa serwisuKlubowiczów: 3309 
    Wszystkie prawa zastrzeżone (c) 2004-2012 Uno Klub Polska.
    Zabrania się kopiowania materiałów z tej strony bez pisemnej zgody Redakcji fiatuno.pl.
    Design i wykonanie - Messer