|
 |
» Wymiana uszczelniacza półosi napędowej
autor:
pawel
Modyfikacja artykułu: 2006-02-26 19:36:49, odsłon: 77589
Prezentowany manual dotyczy samochodów Uno w wersji z metalowym nabijanym uszczelniaczem półosi. Niektóre starsze wersje miały ten uszczelniacz zintegrowany z gumą (rozwiązanie podobne do tego w PF126p) i tych wersji dany opis nie dotyczy gdyż wymiana elementu uszczelniającego jest tam dość prosta.
Wycieki z półosi napędowej są jedną z częstszych usterek występujących w Fiatach Uno. Często po naprawie wyciek pojawia sie w dość krótkim czasie - jest to spowodowane niewłaściwim sposobem nabijania uszczelniacza półosi. Oto parę wskazówek co zrobic naprawa okazała sie trwała.
Pracę rozpoczynamy od podniesienia samochodu
I spuszczenia oleju przekładniowego
Warto przed spuszczeniem oleju sprawdzić czy korek wlewowy daję się odkręcić
Następnie należy odkręcić nakrętkę piasty koła. Aby to ułatwić należy za pomocą młotka i małego śrubokręta odgiąć nakrętkę w miejscu , w który była zaklepana.
Uwaga!!! Nakrętkę należy odkręcać (popuścić) wtedy kiedy koło jest jeszcze w mocno przykręcone do piasty.
Dalej odkręcamy nakrętkę sworznia wahacza i rozbijamy sworzeń (uderzając mocno młotkiem w zwrotnicę w miejscu , w którym wchodzi do niej sworzeń ) I odchylamy wahacz do dołu.
Zdejmujemy za pomocą szczypiec do cięcia bocznego fabryczną opaskę zaciskającą
Po czym wysuwamy przegub napędowy z piasty , a później wyjmujemy półoś ze skrzyni biegów. Przy wyjmowaniu uważamy , na wewnętrzny przegub napędowy (krzyżak).
Mocujemy półoś w imadle
Za pomocą szczypiec demontujemy sprężysty pierścień osadczy
I zbijamy krzyżak z półosi , ponownie uważając na łożyska igiełkowe (najlepiej jest je zabezpieczyć przed spadnięciem taśmą klejącą.
Takie coś może nas spotkać , jeśli nie zabezpieczymy właściwie krzyżaka:
Należy wtedy pozbierać wszystkie igiełki i poprzyklejać je na smar stały do krzyżaka.
I nałożyć na niego zewnętrzny pierścień przegubu. (przed włożenie półosi należy go zabezpieczyć w taki oto sposób:
Demontujemy opaskę zaciskową i ściągamy osłonę gumową
Następnie zbijamy stary uszczelniacz za pomocą dwóch młotków. Przykładamy jeden w sposób pokazany na rysunku i uderzamy w niego drugim
Takie coś (kawałek starego uszczelniacza półosi) będzie nam potrzebne do nabicia nowego uszczelniacza..
Teraz wyjmujemy półoś z imadła i ponownie ją mocujemy w inny sposób:
Smarujemy półoś olejem , nakładamy nową osłonę gumową oraz uszczelniacz.
A następnie pierścień (tulejkę)
I nabijamy nowy uszczelniacz poprzez wspomniany wcześniej kawałek starego uszczelniacza i stalową rurkę.
To jest najważniejsza czynność . W uszczelniacz można uderzać wyłącznie tą cześć , która bezpośrednio przylega do półosi napędowej. Każdy inny sposób nabijania uszczelniacza spowoduje jego uszkodzenie !!! Ponadto uszczelniacz należy nabić na to samo miejsce półosi, na którym znajdował się stary uszczelniacz (można wcześniej zmierzyć odległość uszczelniacza od końca półosi.).
Widok po nabiciu uszczelniacza…
W taki sposób zbijamy kawałek starego uszczelniacza:
Następnie nakładamy gumową osłonę na uszczelniacz i zaciskamy ją opaską.
Kolejną czynnością jest nabicie krzyżaka . Należy zwrócić uwagę , na to żeby nabić go w odpowiednią stronę , tzn. tą stronę gdzie jest lekko „sfazowany” wieloklin
należy skierować w stronę uszczelniacza.
Przy nabijaniu należy uważać na krzyżak
Druga strona krzyżaka
Zakładamy sprężysty pierścień osadczy i wkładamy półoś do samochodu.
Wkładamy sworzeń w zwrotnicę i przykręcamy go.
Przykręcamy lekko półoś.
Mocujemy osłonę gumową do skrzyni biegów .
Zakładamy koło.
Prosimy drugą osobę o naciśniecie hamulca i dokręcamy nakrętkę półosi momentem 240 Nm.
Zabezpieczamy nakrętkę zaklepując ją
Opuszczamy auto i dokręcamy koło.
Sprawdzamy dokręcenie korka spustowego i wlewamy olej do skrzyni biegów.
Parę uwag końcowych:
Zamiast rozbijania sworznia wahacza można rozkręcić śruby łączące zwrotnicę z amortyzatorem i w ten sposób wyjąć półoś z piasty.
Należy zadbać o to aby żadne zanieczyszczenia nie dostały się do wnętrza skrzyni biegów
|
Autor:
bati1986
| Data: 2010-09-21 20:57:37 |
Dobry opisik zmiany uszczelniaczów skrzyni. Jeśli ktoś ma trudności z wybiciem sworznia wahacza polecam odkręcenie amortyzatora od zwrotnicy. |
Autor:
dm7
| Data: 2010-06-21 15:15:50 |
a jezeli mi ten uszczelniacz padł to moze byc przyczyna wyplucia oleju ze skrzyni?? bo wlalem 2litry oleju a potem zobaczylem po paru godz tylko plame oleju pod autem |
Autor:
surdus555
| Data: 2010-05-20 20:03:20 |
Rewelacyjny opis. Miałem oddać do mechanika, ale teraz śmiało sam to zrobię. |
Autor:
surdus555
| Data: 2010-05-20 20:02:49 |
Rewelacyjny opis. Miałem oddać do mechanika, ale teraz śmiało sam to zrobię. |
Autor:
Sigma
| Data: 2010-04-25 21:44:34 |
Świetny reportaż instruktażowy-gratulacje!!!
|
Autor:
marotokarz
| Data: 2008-06-18 22:58:36 |
Zamiast odkręcenia sworznia wahacza - łatwiej i prościej było mi odkręcić wahacz (4 śruby) od podwozia i wtedy odchyliłem cały wahacz. Może się komuś przyda:) |
|
Redakcja www.fiatuno.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. |
|
|
|