Nowy użytkownik    Logowanie 
» Linka hamulca ręcznego - wymiana.
autor: jdsoul Zobacz profil Kontakt  Modyfikacja artykułu: 2011-11-25 09:50:55, odsłon: 19840


Cześć!

W UNO 1.0 45S jak podejrzewam, że również w wielu innych linka hamulca ręcznego składa się z dwóch różnych linek.

Układ nie jest zbyt mocno skomplikowany. Jednak naprawa samej linki jest niecelowa, lepiej i taniej jest ją wymienić.

Zaczynamy!

Występuje oddzielna linka od dźwigni to prawego koła zakończona na rozpieraku i oddzielna z krążka przekładni (ach te dźwignie:) ) pod tylnym zawieszeniem do rozpieraka lewego koła.

Co ciekawe obie linki są zależne. Zerwanie jednej powoduje awarię całego układu
hamulca ręcznego ?!?

Pierwsze co należy zrobić to zdiagnozować, która linka padła dostęp do obu jest niestety od spodu więc przyda się kanał lub trzeba
przewrócić autko na bok (jak do konserwacji podkładając zużyte opony etc.)

Linka długa jest na większości długości bez pancerza i przechodzi przez krążek skręcając z głównego kanału w prawo jeśli wisi luźno,
ale nie daje się ściągnąć w dół to znaczy że poszła linka krótsza lewa.
Na wysokości koła tylnego obie linki są schowane w krótkim odcinku pancerza i mają założone sprężyny na wysokości rozpieraków.

Jeśli już ustaliliśmy która z linek jest zerwana idziemy do sklepiku po odpowiednią linkę. Cena waha się w okolicach 12 zł za podróbkę i około 40 za oryginał. CO KTO WOLI :)

W sprzedaży są całe gotowe komplety wraz z akcesoriami (ale uwaga linka krótka jest sprzedawana bez bolca do podłączenia więc warto zaopatrzyć się w zawleczkę wsuwaną w otworek i rozginaną.

Linka strona lewa.

Co ciekawe częściej pada strona lewa ?!?
Wymianę rozpoczynamy od zdjęcia koła lewego i podparcia samochodu, następnie luzujemy linkę dłuższą, dźwignią hamulca ręcznego w dół i troszkę na śrubie regulacyjnej.
Następnie wyciągamy rozginaną zawleczkę ze sworznia na uchwycie przy krążku i wyciągamy sworzeń.

Ściągamy oparcie pancerza z konstrukcji nośnej belki i usuwamy cały zespół linki.

Nową linkę mocujemy w kolejności odwrotnej najpierw zakładamy bolec w rozpieraku obracając go o 90° a następnie ustawiając w odpowiedni kąt pracy. Następnie zakładamy oparcie pancerza. Prowadzimy linkę do miejsca podłączenia do krążka i umieszczamy oczko w obejmie. Wkładamy bolec i zakładamy nową zapinkę.

W kolejnym kroku testujemy naciąg linki ciągnąc za dźwignię hamulca ręcznego jeśli naciąg jest wystarczający żeby zablokować samochód pozostawiamy do czasu ułożenia się linki. Jeżeli nie to za pomocą śruby regulacyjnej przekładni pod spodem samochodu zwiększamy naciąg linek.

Ważne jest to żeby całkowite spuszczenie dźwigni do podłogi powodowało zwolnienie rozpieraków na luz.

Po spuszczeniu hamulca samochód na luzie powinien się dać toczyć , a po zaciągnięciu
raczej nie :)).


Niestety nie obejdzie się bez ostatecznego badania siły działania podczas przeglądu,
ale to już inna bajka (warsztaty i tak przeważnie tej siły nie mierzą, a kasę mogą skasować).

Wkrótce wymiana linki dłuższej :)


JDsoul

PS. Linka działa bez zarzutu już 2 rok.


  Na skróty - mapa serwisuKlubowiczów: 3309 
Wszystkie prawa zastrzeżone (c) 2004-2012 Uno Klub Polska.
Zabrania się kopiowania materiałów z tej strony bez pisemnej zgody Redakcji fiatuno.pl.
Design i wykonanie - Messer