Nowy użytkownik    Logowanie 
» Komputer pokładowy w UNO. :)
autor: jdsoul Zobacz profil Kontakt  Modyfikacja artykułu: 2009-06-08 15:08:38, odsłon: 9434


Cześć!

Artykuł z cyklu "A czemu by nie..."

Pracuję nad pewną koncepcją "komputera pokładowego"
Wyświelaczem tego urządzenia i sterownikiem będzie przedstawiony
poniżej Palm Vx. Jest to całkowicie samodzielny komputer przenośny klasy Palmtop
do którego istnieje niezależne darmowe środowisko programistyczne.

Kliknij żeby powiększyć
PALM_komp


Sercem pomiarowym zbierającym dane, będzie popularny ADuC 814
firmy Analog Devices. Ten micro procek ma możliwość obslugi do 6 wejść analogowych co oznacza, że obsłuży, aż sześć różnych wielkości analogowych ("ciągłych") pomiarowych występujących w moim UNO na raz np. temperaturę w kabinie, temperaturę w przedziale silnika, poziom napięcia akumulatora itp.
W kontrolerze są jeszcze cztery wejścia cyfrowe 0/1.
nap do kontroli otwarcia drzwi, czy innych urządzeń.

Poza tym ten procek ma wbudowaną magistralę I2C/SPI co pozwoli
na podłączenie dodatkowej pamięci , tunera radiowo-telewizyjnego, itp.

Na dzień dzisiejszy mam przygotowane środowisko programistyczne i pierwszy moduł pomiaru położenia suwaka na potencjometrze testowym i działa :)

Komunikacja z palmem odbywa się za pomocą dedykowanego kabla RS-232,
co ciekawe moduł kontrolerka działa niezależnie tzn. że realizuje swoje funkcje niezależnie od tego czy Palm jest czy nie jest przyłączony :)

Takimi funkcjami może być zbieranie informacji o tym co się działo w otoczeniu
samochodu w nocy, może kiedyś zaawansowana funkcja alarmu, czy coś :)

I to wszystko mogłoby być w naszym małym UNO !!!


Od czego zacząć

Po pierwsze urządzenie główne. Wybrałem środowisko PalmOs. Dlaczego już
tłumaczę. Mnogość urządzeń na rynku wtórnym i pierwotnym. Łatwość programowania oraz duża przenośność kodu. tzn. jak masz raz napisany soft na
PalmOs-a 3 to będzie w miarę dobrze działał na PalmOs 3,5 , 4.0 czy 5.0.
Sam system operacyjny dostarcza wiele usług na pokładzie. Ładny wyświetlacz
obsługę grafiki, panel dotykowy do sterowania i porty komunikacyjne.
Wyświetlacze są różne w zależności od modelu Palm-a.

Kolejna zaleta to zastosowania Offline, tzn. możesz zabrać swojego Palma do domu i podłączyć pod normalny komputer i zebrać z niego dane.

Trzecia i ostatnia sprawa to możliwość wykorzystania tego urządzenia jako mapy drogowej, notatnika, bazy adresów, odtwarzacza multimedialnego a nawet
GPRS-u.

Ale to wszystko zależy oczywiście od modelu Palma :).

Na start wybrałem możliwie najtańszy model dostępny na rynku wtórnym.

Do palma potrzebny będzie uchwyt i kabel do podłączenia do PC.
Soft do ładowania aplikacji można pobrać ze strony: www.palm.com.


Krok drugi ...

Zasilanie Palma w samochodzie można zrealizować albo za pomocą ładowarki samochodowej albo modułu zasilania w naszym układzie pomiarowym.

Ja wykorzystuję to drugie. Tzn. podaje zasilanie przez kabel połączeniowy portu RS-232.

Palm Vx charakteryzuje się bardzo nowoczesnym zasilaniem tzn. ma baterię litowo-jonową która przy normalnym działaniu pozwoli na podtrzymanie pracy urządzenia, aż przez 14 dni.
Ważna uwaga jest urządzenia z roku 1999 a co za tym idzie nie posiada jeszcze trwałej pamięci nieulotnej. Należy wiec Palma regularnie doładowywać za pomocą dedykowanej ładowarki.
Po wyczerpaniu się baterii głównej wszystkie załadowane programu nie należące do podstawowego systemu znikną. Ale nas to nie będzie martwić bo my będziemy zasilać Palma w sposób ciągły z instalacji samochodu.
Po za tym Palm będzie pełnił rolę jedynie wyświetlacza sterownika więc nie ma to znaczenia czy będzie działał czy nie, rolę urządzenia gromadzącego dane będzie pełnić procesor główny układu pomiarowego.

Program na Palmie

System operacyjny Palma to PalmOS.
Model, który posiadam ma system w wersji PalmOs 3.5, więc zajmuje mało miejsca
i ma wszyskie niezbędne dla nas usługi.
W związku z tym, że lubię standardowe aplikacje Palma wstępnie dodam poprostu kolejny program w pamięci RAM. Program zostanie nazwany UNO Mon 1.0 bedzie posiadał własne ikony dużą w widoku ogólnym i małą w widoku listowym App.

Bitmapę tworzę w programie do grafiki rastrowej więc na życzenie może być dowolna :)

Oto przykładowy wygląd programu App w Moim Palmie Vx. (czarno-biały ekran).

Kliknij żeby powiększyć
Menu systemowe PalmOs



Program jest uruchamiany za pomocą dotknięcia rysikiem ikony UNO Mon.

Równolegle efekty pracy publikuję na stronie.


http://jdsoul.w.interia.pl/palm.html

Dalsze prace na oprogramowaniem do komputera pokładowego.
Rozpocząłem walkę z Palmem. Mam już połączenie RS-232 z mikrokontrolerem , zostaje oczujnikowanie samochodu.

Najłatwiej poszło oczywiście z akumulatorem wystarczył przetwornik A/C oraz wzmacniacz separujący na wejściu.

Teraz przyjdzie kolej na pomiar obrotów i pomiar prędkości. Planuję uruchomić na czujniku przyspieszenia zobaczymy :).

2009.06 - powraca problem projektu na PalmOs.

Praca Palma musi się odbywać w trybie "Stay in Cardle" inaczej po
każdych trzech minutach musimy pobudzać palmtopa do działania naciśnięciem
klawisza POWER.

Pomocnicze bazy danych pozwalają na gromadzenie danych statystycznych.
Pracuję na pomiarem temperatur w komorze silnika i na zewnątrz. Czujniki analogowę zastąpie modułami CAN.

Zmiany w interfejsie oprogramowania. Wprowadzam wykorzystanie formularzy i wielu zakładek. Zdecydowanie prostsza nawigacja i rozszerzenie możliwości obsługowych na kilka podekranów.



Alternatywa M$ PocketPC i USB

Dziękuję za odzew!!! Zgadzam się z kolegą, ktoś kto już ma GPS w samochodzie może również korzystać z tej aplikacji. Ograniczeniem jest port USB , który niestety jest odrobinę mniej odporny do pracy w środowisku samochodowym oraz napisanie aplikacji terminala po Windows Mobile - koszty licencji. Być może jeśli będzie zainteresowanie to da się również podziałać w tym środowisku, to też tylko
komputer.

Inny szczegół jest równie ważny, ale nie krytyczny otóż mikrokontoler przyjęty obecnie do projektu przy stosunkowo niskich kosztach aplikacji zawiera już
port RS-232 w swojej konstrukcji. Port USB jest możliwy do dodania, ale znacznie trudniejszy do opisania i wymagający odrobinę więcej pracy programowej.

Ale i tu nie ma problemu ponieważ urządzenie o którym wspomniano dysponuje Bluetooth -em co daja sieciową łączność i problem połączń zniknie, zostanie tylko problem zasilania Pocket PC i utrzymania jednocześnie komunikacji BT z GPS i z "kontrolerem" samochodu :)

Pomyślimy. :)


Autor: bolo24czel  Zobacz profil  Kontakt Data: 2011-05-29 19:56:35
na allegro jest coraz więcej komputerków uniwersalnych do aut. nawet z info.glosowymi.

Autor: Pepej  Zobacz profil  Kontakt Data: 2007-04-25 00:56:03
Życzę powodzenia, w rozwoju aplikacji i elektroniki :) , ale nie wiem czy nie lepszym wyborem były by obecnie dostępne w handlu PDA z Windows Mobile i USB, zakładając że mam już w samochodzie PDA dla GPS`u to dokupowanie kolejnego urządzenia jest mało praktyczne ze względu na dodatkowe koszty jakie trzeba ponieść na sam zakup PalmOS no i miejsce jakie trzeba wygospodarować na drugie urządzenie :(

Redakcja www.fiatuno.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
  Na skróty - mapa serwisuKlubowiczów: 3299 
Wszystkie prawa zastrzeżone (c) 2004-2012 Uno Klub Polska.
Zabrania się kopiowania materiałów z tej strony bez pisemnej zgody Redakcji fiatuno.pl.
Design i wykonanie - Messer