Nowy użytkownik    Logowanie 
» Montaż zamka centralnego w fiacie uno
autor: jedihaker Zobacz profil Kontakt  Modyfikacja artykułu: 2004-08-03 07:30:24, odsłon: 67649


Na samym początku musimy zastanowić się dokładnie jaki typ zamka centralnego nam najbardziej odpowiada, ofert nie brakuje – sprzętu tego typu jest masa na różnych giełdach elektronicznych lub internetowych takich jak allegro chociażby... Przy wyborze zamka musimy wziąć pod uwagę ilość siłowników jaka nam będzie potrzebna, czy chcemy tylko siłowniki na drzwi czy dodatkowo jeszcze np. na tylnią klapę... Jeżeli mamy autko 3d to najlepszą opcją jest chyba zamek z dwoma siłownikami typu MASTER – zawsze to większa wygoda kiedy zamkiem można sterować z obu stron pojazdu, jeżeli mamy autko 5d to analogicznie na przód dwa MASTERY + dodatkowo na tylne drzwi dwa siłowniki typu SLAVE. Ważne jest także abyśmy wzięli pod uwagę czy nasz zamek jest przystosowany pod sterowanie z pilota alarmu który już np. mamy w samochodzie lub który w przyszłości zamierzamy zamontować...

Sprzęt niezbędny przy montażu:


1. Kompletny zestaw zamka centralnego w którego skład powinny wchodzić:
- siłowniki w liczbie zależącej od ilości drzwi w naszym autku ( autko 3d - 2 siłowniki, najlepiej typu MASTER. Auto 5d – 4 siłowniki, 2 typu MASTER na przednie drzwi i 2 typu SLAVE na tył ),
- okablowanie w wiązce zakończone wtyczką. Zazwyczaj do siłowników MASTER dochodzi 5 kabelków różnego koloru a do siłowników typu SLAVE 2 lub 3 przewody ... fajnie by było gdyby nasze kabelki były zakończone tzw. szybkozłączami, ułatwia to znacznie montaż i zaoszczędza nam sporo czasu. Oprócz okablowania siłowników w wiązce powinny być przewody zasilania ( czerwony) z wpiętym w obwód bezpiecznikiem ( 15A ) oraz masy ( zazwyczaj czarny ), ważne są również wyjścia OPEN i CLOSE ( u mnie biały i brązowy kabelek ) do sterowania zamkiem z pilota ...
- centralka w postaci czarnej skrzyneczki niewielkich rozmiarów – jest to urządzenie sterujące naszym zamkiem i koordynujące prace wszystkich siłowników,
- śruby, blaszki i pręciki wraz ze złączkami służącymi do zamocowania siłowników w drzwiach.

Mój zamek centralny wygląda dokładnie jak ten ze zdięcia poniżej:


Kliknij żeby powiększyć


2. Przydatnym narzędziem pracy jest wkrętarka bezprzewodowa zaopatrzona w wymienne „bity” (krzyżaki i proste), może być również zwykły śrubokręt gwiazdkowy i płaski ale wkrętarka znów zaoszczędzi dla nas cenne minuty...

3. Taśma izolacyjna + nożyk ( może być np. taki jak do tapet ), plastikowe opaski zaciskowe do kabelków.

4. Ewentualnie cążki do kabelków oraz lutownica i jakieś dodatkowe przewody gdyby niezbędne okazało się przedłużenie czegoś chociaż producenci zazwyczaj zaopatrzają swoje zestawy w niezbędna ilość kabla która w zupełności wystarcza na rozprowadzenie przewodów w drzwiach.

5. Jakieś napoje które umilą nam chwile ciężkiej pracy... Najlepiej w tym celu nadają się do zastosowania wszelkie napoje chmielopochodne ;-).

Montaż:


Faza pierwsza – rozbrajamy drzwi...


Kliknij żeby powiększyć


Kiedy mamy już wszystko przygotowane do pracy zabieramy się za montaż, a właściwie demontaż – będziemy najpierw psuć żeby potem móc naprawić. Oczywiście na pierwszy ogień idą tapicerki wszystkich drzwi w naszym bolidzie. Aby je zdjąć i niczego nie popsuć polecam następująca kolejność:

1. Demontujemy korbki od podnoszenia szyb, no chyba że ich już nie mamy np. gdy mamy elektryczne szybki. Aby zdemontować owe korbki należy delikatnie odchylić okrągłą zaślepkę i cieniutkim śrubokręcikiem wyciągnąć metalową obrączkę trzymająca korbkę w drzwiach, kiedy ona wyskoczy korbka zejdzie z trzpieńka bez najmniejszych oporów. Jak to się mówi nic na siłę wszystko młotkiem :-).

W trakcie demontażu ...


Kliknij żeby powiększyć


A tak wygląda zdemontowana poprawnie korbka ...


Kliknij żeby powiększyć


2. Zdejmujemy również ramkę z rączki otwierania drzwi poprzez pociągnięcie zdecydowane i mocne ale z wyczuciem w kierunku tyłu samochodu (musimy odchylić dzyndzelek tak jakbyśmy mieli zamiar otworzyć drzwi).

Kliknij żeby powiększyć


3. Następnie odkręcamy podłokietnik który zamocowany jest trzema śrubami w tym jedna schowana pod zaślepką na samym szczycie.

Kliknij żeby powiększyć


Kliknij żeby powiększyć


4. W przednich drzwiach dodatkowo należy odkręcić trzy śruby trzymające kieszeń boczną – z tylu mamy więc mniej roboty.

Kliknij żeby powiększyć


5. Tapicerkę zdejmiemy poprzez delikatne jej podważenie i wyciąganie kołeczków trzymających ją w drzwiach (warto mieć kilka takich kołeczków w zapasie gdyż często się gubią i łamią.

Kliknij żeby powiększyć


Kliknij żeby powiększyć


Opisane powyżej operacje musimy przeprowadzić na wszystkich drzwiach oczywiście i najlepiej posegregować sobie wszelkie zdemontowane części tak żeby nic nie zginęło i wróciło na swoje miejsce.

Tak więc kiedy mamy już drzwi golutkie i wszystko jak na dłoni możemy zabrać się za rozłożenie kabelków. Ja zaczynałem od lewej strony (kierowca ) i to chyba jest najlepsze rozwiązanie. Na początku warto prześledzić sobie poniższy schemacik i wyobrazić sobie jak to ma wyglądać w naszym autku.

Kliknij żeby powiększyć


Jak widać na rysunku do siłowników typu MASTER które zamontujemy w przednich drzwiach dochodzi 5 przewodów i wszystkie pięć z jednej strony wiązki musimy przeprowadzić zatem do przednich drzwi – to jest chyba najtrudniejsze zadanie jakie nas czeka podczas montażu całego zamka. Aby to zrobić musimy wyjąć zaślepki z drzwi oraz karoserii ( takie czarne kwadraciki jak na fotce )...

Kliknij żeby powiększyć


Dobrym rozwiązaniem jest zamontowanie w drzwiach odpowiednich orginalnych przelotek na kabelki. Chronią one przewody przed zagniataniem i wilgocia, niestety bardzo cięzko je dostać a jeśli już to np. w ASO wolają sobie odpowiednio wysokie ceny . Zamiast orginalych przelotek można zastosować kawalek beszelka elektrycznego ktory rownież spełni to zaniadnie.

Poniżej fotka orginalnych przelotek montowanych w miejsce zaślepek:


Kliknij żeby powiększyć


Następnie należy zdemontować listwę poprzez podważenie zaślepki która dosyć ciężko wychodzi z racji tego ze jest dosyć długa, uważajmy żeby niczego nie połamać.

Kliknij żeby powiększyć


W następnej kolejności odchylamy wykładzinę i szukamy dziury ( szukajcie szukajcie ona na pewno tam jest ;-> – najlepiej wsadzić paluch w jedną dziurę tą od strony karoserii a drugim szukać połączenia ) przy przeprowadzaniu kabelków przez te otwory uważajcie żeby nie porozcinać sobie paluszków bo to całkiem prawdopodobne jest przy wykonywaniu tej czynności. Do przednich drzwi przeprowadzamy tylko 5 kabelków przeznaczonych dla siłownika MASTER !!! pozostałe 2-3 do siłownika SLAVE przeprowadzimy inną drogą. I właśnie droga ta zaczyna się w zdemontowanej już przez nas listwie od góry oczywiście idziemy w dół i następnie odkręcamy listwę progową w celu przepuszczenia tamtędy kabelków (nie ma potrzeby zdejmować listwy, wystarczy troche popuścić wkręty i wepchać kabelki pod listwę, przy skręcaniu uważać żeby nie zagnieść żadnego z nich. Dalej nasze 2-3 przewodziki powędrują pod mechanizmem napinacza pasów pod tą osłonką na słupku ( UWAGA !!! osłona ta ma u góry 2-a zaczepy które łatwo urwać – mnie się udało... złamać oczywiście obydwa w jednej osłonie.

Kliknij żeby powiększyć


Spod osłony kabelki puszczamy słupkiem do otworu w nim ( oczywiście wyjmujemy kwadratową zaślepkę ) i z tego miejsca powinniśmy już bez problemu trafić do tylnich drzwi.
Skoro jedną stronę już mamy to samo powinniśmy wykonać po drugiej stronie ( od pasażera)... 2gą część wiązki przeprowadzamy pod deską, do zamocowania kabelków przydatne są opaski zaciskowe do mocowania przewodów. Po prawej stronie wykonujemy analogicznie czynności tak jak od strony kierowcy i można powiedzieć że większą część zadania mamy za sobą.

Faza trzecia – montaż siłowników w drzwiach:


Tak jak już pisałem w przednich drzwiach zamontujemy siłowniki typu MASTER ( czyli te z pięcioma wychodzącymi zeń kabelkami... W moich drzwiach znajdowały się seryjne otwory które doskonale podpasowały pod otwory w siłownikach zamka, wystarczyły dwie śrubki i wkrętarka. Jeżeli nie ma takich otworów w Twoich drzwiach to należy wykorzystać dołączone do zestawu blaszki i dodatkowe śrubki. Mnie ominął ten problem więc jesteście zdani wyłącznie na siebie w tej kwestii, ale nie wydaje mi się żeby sprawiało to jakieś większe problemy – skoro już ktoś się za to zabrał to na pewno da sobie radę.

Tak wygląda miejsce na siłownik w tylnych drzwiach ...


Kliknij żeby powiększyć


... a tak wygląda siłownik od środeczka ...


Kliknij żeby powiększyć


... i jeszcze schemacik przedstawiający zamocowanie siłownika w drzwiach ...


Kliknij żeby powiększyć


Faza czwarta – połączenie siłowników z zamykaniem drzwi za pomocą pręcika i łacznika:


Pozostało nam połączenie siłowników z mechanicznym zamykaniem drzwi, dokonujemy tego za pomocą pręcików ( powinno ich być tyle ile mamy siłowników ) oraz specjalnych łączników. Zakrzywiona końcówka pręta zakończona jest takim grzybkiem aby uniemożliwić wypadanie z siłownika, przekładamy więc pręcik przez otwór na górze siłownika tak aby koniec z grzybkiem zablokował się na siłowniku... UWAGA!!! Teraz bardzo ważne, wszystkie nasze drzwi musza być otwarte ( dzyndzle w górę ) a siłowniki w pozycji otwartej (czyli wyciągnięte do góry . Teraz nasz pręcik od siłownika musimy połączyć z pręcikiem od zamykania mechanicznego za pomocą złączki która wygląda tak:

Kliknij żeby powiększyć


1. Pręcik od siownika zamka centralnego.
2. Śrubki mocujące.
3. Korytko do osadzenia pręcika zamka mechanicznego.

A tak przedstawiają sie spospby poprawnego połączenia obu pręcikow:


Kliknij żeby powiększyć


W otworek wkładamy nasz pręt od siłownika a w korytko blokowane na 2 śrubki wkładamy pręcik od zamykania mechanicznego.

Kliknij żeby powiększyć


Jak już połączymy te 2wa elementy ze sobą sprawdźmy poprzez wciśnięcie dzyndzla czy nic się nie blokuje i czy wszystko łanie ze sobą współgra. Jeżeli tak to podłączmy siłownik do przeprowadzonych do drzwi przewodów za pomocą szybkozłaczy ( oczywiście kolorkami musimy podpasować kabelki ). Brawo - prawie wszystko skończone, zostało powtórzenie czynności w pozostałych drzwiach i jesteśmy prawie w domu. Musimy jeszcze pamiętać o jednej rzeczy. Mianowicie w tylnich drzwiach najlepiej zastosować 3 rodzaj połączenia z powyższego rysunku ( w przednich stosujemy pierwszy ). Musimy sobie zmierzyć jak należy wygiąć pręcik tak aby był on równoległy do pręcika mechanicznego zamykania i jednocześnie było między nimi na tyle miejsca aby zastosować złączkę.

Kliknij żeby powiększyć


Faza piąta – podłączenie zamka do instalacji samochodu:


Chyba nie ma nic prostszego niż to, po prostu musimy odnaleźć w instalacji elektrycznej samochodu miejsce w które wepniemy nasz zamek... Najlepszym chyba rozwiązaniem tej kwestii jest podpięcie się pod zapalniczkę z tego względu ze mamy do niej łatwy dostęp a kabelki w wtyczce można łatwo połączyć. Możliwe jest również wpięcie się w inne miejsce np. pod skrzynkę bezpieczników ale jak się nie wie pod co to lepiej nie eksperymentować. Ja na początku podpiąłem się pod instalację radia ale żeby było ładniej i estetyczniej a przede wszystkim mniej kabelków na widoku również zdecydowałem się na zapalniczkę. W celu podłączenia się pod nią musimy otworzyć nasz magiczny kuferek, wyjąć popielniczkę...

Kliknij żeby powiększyć


... i odkręcić cztery śrubeczki. Teraz mamy wszystko jak na dłoni, wystarczy podpiąć masę do masy ( czyli czarny do czarnego ) oraz zasilanie zamka do zasilania zapalniczki ( czerwony do czerwonego ) - nie zapomnijmy przy tym o wstawieniu bezpiecznika w obwód zamka.

Kliknij żeby powiększyć


Ostatnią rzeczą jaką musimy zrobić to znaleźć miejsce na naszą centralkę zamka ... ja umieścilem swoją pod deską niedaleko pokrętła od zmiany pozycji świateł ( od spodu znalazlem jakby seryjny otworek pod właśnie taka centralkę i poprostu przykręciłem ją na śrubeczkę ). Teraz wystarczy już tylko podpiąć naszą wtyczkę od zamka i powinniśmy usłyszeć charakterystyczne zestrojenie się siłownikow poprzez ich poruszenie się. Takim sposobem docieramy do finalu proszę państwa... Weźmy teraz kluczyk do ręki, zamknijmy wszystkie drzwi i zamykajmy i otwierajmy zamek ile wlezie... Od teraz jednym przekręceniem kluczyka otwieramy wszystkie drzwi.


Autor: adammody  Zobacz profil  Kontakt Data: 2012-12-29 20:15:01
A co to znaczy ACC ?bo u mnie w instrukcji alarmu pisze biały do ACC? do stacyjki trzeba go podpiąć ? jak tak to do jakiego koloru kabla ?odp na gg jak możesz 40082787

Autor: mijun  Kontakt Data: 2011-10-14 21:41:43
mam pytanie co do podlaczenia sie do elektryki... mam zapalniczke ktora dziala po przekreceniu kluczyka ..wiec jesli zaplon nie jest wlaczony to prad nie dochodzi wiec podlaczenie centralnego do tego nie ma sensu... czy sie myle?

Autor: Szuwarek  Kontakt Data: 2009-08-26 22:15:45
Dziwne pytanie - a po co są 2 komplety kluczyków - jak się jeden pilot położy masz drugi :)

Autor: Szuwarek  Kontakt Data: 2009-08-26 22:15:30
Dziwne pytanie - a po co są 2 komplety kluczyków - jak się jeden pilot położy masz drugi :)

Autor: marko35921  Kontakt Data: 2009-03-15 02:08:22
Cześć wszystkim,mam problem.Założyłem sobie centralne zamki takie same,ale mam też alarm orginalny.Czy można podpiąć ten centralny zamek do alarmu i żeby to działało na jednym pilocie ,na tym z centralnego zamka.Jeśli tak a ktoś wie to bardzo byłbym wdzięczny za instrukcje jak to zrobić.Pozdrawiam

Autor: domel78  Zobacz profil  Kontakt Data: 2008-10-21 21:09:31
Dzięki za manuala, od siebie dodam praktyczne wskazówki dla tych którzy będą instalować c.zamek w przyszłości:
1. Przewody z centralki zamka od kierunkowskazów podpiąć najłatwiej do wiązki kabli ukrytej pod plastikową listwą po lewej stronie przy drzwiach (14 zdjęcie autora tego manuala), są to przewody: niebiesko-czarny dla lewej strony, niebieski dla prawej strony (tak przynajmniej jest w Uno z 2000r),
2. Jeśli nie masz zapalniczki przewody są również wyprowadzone razem z kostką,
3. Tanie zestawy centaralnego zamka dostępne w Intenecie za ok.100zł posiadają przewody bardzo niskiej jakości, tzn. gruba izolacja i cienke/kruche wiązki sploty wewnątrz, trzeba unikać mocnych zagięć a podłączenie do np.zasilania lutować, 4.Zamiast oryginalnych przelotek (pomiędzy drzwiai a ramą) dobrze również spisuje się zwykły gumowy wąż, w zaślepce w ramie nadwozia wykonać otwór mniejszy od średnicy węża o około 2mm - wąż będzie się ładnie klinował w zaślepce zapewniająć szczelność. 5.W wersji 5D zamki tylnich drzwi chodzą znacznie ciężej niż przednie, siłowniki o sile ok.3kg mogą mieć problemy z zamykaniem, trzeba nasmarować możliwie wszystkie ruchome elementy zamka (u mnie siłownik nie domykał zamka, nasmarowanie tawotem ruchomych elementów usunęło ten problem).
Życzę udanej modernizacji - napewno warto szczególnie w wersji 5D! Pozdrawiam.

Autor: Bartek1982  Kontakt Data: 2008-08-22 09:20:36
Kolejne zdjecia:

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/e758a4a8bb08e393.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/093728da6a7e42f8.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/cc23bdb669f3816f.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/8c4cb7486f6a5d2b.html

Autor: Bartek1982  Kontakt Data: 2008-08-20 14:01:15
Wez podlacz jeden rozwy do niebiesko-czarnego kabelka, ja tak mam. Jutro dam foto bo teraz ide do roboty.

http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=8c4cb7486f6a5d2b
Masz jedno

Autor: gaku27  Kontakt Data: 2008-08-19 12:56:34
Witam!!!
podłączyłem do tego różowego kabelka i zima, nie działa. Z mojej centralki od zamka wychodzą 2 różowe kable do kierunkowskazów, docelowo do nich też można podpiąć syrenkę.
Wie ktoś jak to podłączyć do instalacji samochodu żeby zadziałało. Z centralki na pewno idzie sygnał bo podłączałem na krótko diodę no i mrugała :)

pozdrawiam

Autor: Bartek1982  Kontakt Data: 2008-08-15 12:41:33
Wewnątrz samochodu od strony kierowcy, tam gdzie sa bezpieczniki, jest taki rózowy kabelek, który jest od kierunków, i do niego trzeba sie podpiąć i bedzie wszystko cacy.

Redakcja www.fiatuno.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
  Na skróty - mapa serwisuKlubowiczów: 3309 
Wszystkie prawa zastrzeżone (c) 2004-2012 Uno Klub Polska.
Zabrania się kopiowania materiałów z tej strony bez pisemnej zgody Redakcji fiatuno.pl.
Design i wykonanie - Messer