Nowy użytkownik    Logowanie 
» Wymiana uszczelki pokrywy zaworów w 899
autor: Glaca Zobacz profil Kontakt  Modyfikacja artykułu: 2008-03-31 18:41:13, odsłon: 31559


Stała zmora posiadaczy fiatów - silnik obciekający olejem.
W głównej mierze jest to spowodowane przeciekającą uszczelką pokrywy zaworów i o tym poniżej jest mowa (w zastosowaniu do silnika 899).

Dla pocieszenia.
Pierwszy rzut oka na plątaninę rurek, przewodów i linek (szczególnie w autach z instalacją LPG) może przerazić, zapewniam Was jednak, iż wymiana uszczelki jest prosta i przebiega całkiem szybko - nie załamujcie się tylko do dzieła.

Niezbędne narzędzia:
Śrubokręt płaski, klucz 10mm sztorcowy, klucz 5mm ampulowy, kombinerki, pędzelek.

Niezbędne materiały:
Uszczelka pokrywy klawiatury, czysta szmatka (najlepiej dwie), benzyna ekstrakcyjna, kawałek sznurka. Nie zaszkodzi też mieć pod ręką komplet uszczelek głowiczki wtrysku.

Czas:
70 minut dla jednej osoby.

Kliknij żeby powiększyć
Do tego potrzebne są jeszcze: pędzelek, szmatki i benzyna ekstrakcyjna


Kliknij żeby powiększyć
Ta pajęczynka może przerazić
Kliknij żeby powiększyć
W tych miejscach odkręcamy!
Kliknij żeby powiększyć
Te przewody zdejmujemy


No to do dzieła.
Włączamy jakąś dobrą muzyczkę i możemy działać.
Przed odkręceniem czegokolwiek trzeba umyć silnik (przynajmniej górę). Będzie się przyjemniej pracowało i efekt będzie lepszy (przy wymianie uszczelki najważniejsze jest odtłuszczenie powierzchni).
Polewamy pokrywę i głowicę benzyną ekstrakcyjną i szorujemy pędzelkiem. Możemy też umyć silnik pod ciśnieniem ale NIE WODĄ!!!
Woda może nam przysporzyć wiele kłopotów z instalacją elektryczną i wysokiego napięcia - wiem na własnym przykładzie.

Gdy już wszystko lśni odkręcamy kopułkę wtrysku (2 śruby - klucz 10mm).
Luzujemy opaski na przewodzie dolotowym przy filtrze powietrza i na przewodach odmy na górze pokrywy i pod wtryskiem. Zdejmujemy przewód dolotu i odmy.

W drugiej kolejności luzujemy opaski i zdejmujemy przewody podciśnienia na dole pod wtryskiem.
O ile mamy instalację LPG z parownikiem sterowanym podciśnieniem to oczywiście zdejmujemy i ten przewód.

Kliknij żeby powiększyć
Odkręcamy cewki
Kliknij żeby powiększyć
Wtrysk w górze. Przewód do serwo ciężko zdjąć.


Odkręcamy cewki od pokrywy (3 śruby - klucz 10mm, podchodzi tylko sztorcowy).

Na końcu odkręcamy wtrysk od pokrywy (2 śruby od góry - klucz ampulowy).

Teraz możemy podwiesić wtrysk na jakimś sznurku do maski tak wysoko na ile pozwolą przewody.

Możemy już odkręcać pokrywę (8 śrub - klucz ampulowy).
Są mocno przykręcone (przynajmniej powinny) więc potrzeba porządnego klucza i pomocy kombinerkami (w przypadku zwykłego klucza typu "L").

Wyjęcie pokrywy wymaga delikatnej gimnastyki.

Teraz możemy już zabrać się za oczyszczanie i odtłuszczanie.
Polewamy pokrywę benzyną ekstrakcyjną i szorujemy pędzelkiem, potem osuszamy rowek pod uszczelkę szmatką na śrubokręcie.
Głowicę czyścimy wstępnie z oleju a potem czystą szmatką i benzyną odtłuszczamy dokładnie.
Uszczelkę także odtłuszczamy.

Kliknij żeby powiększyć
Głowica wstępnie oczyszczona z oleju
Kliknij żeby powiększyć
Odtłuszczona pokrywa


Można składać.
Uszczelkę wciskamy w rowek pokrywy precyzyjnie, żeby jej później nie przyszczypnęło między nóżkami a głowicą.

Zakładamy pokrywę i przykręcamy. Dociągamy kolejno śruby, najpierw lekko każdą z osobna, potem coraz mocniej i tak wiele razy "przelatujemy" wszystkie aż na końcu dociągamy bardzo mocno!
Warto także po pewnym niedużym przebiegu dokręcić je, a przynajmniej sprawdzić. U mnie ostatnio 2 były prawie luźne.

Dla bardziej ambitnych polecam zeszlifowanie nóżek pokrywy o 1mm, wtedy uszczelka dłużej wytrzyma.
Aby to zrobić kładziemy drobny papier ścierny na płaskiej powierzchni i szorujemy pokrywą po nim. Nie radzę szlifować więcej niż 1mm - kończy się to pęknięciem obudowy przy dokręcaniu. Polecam precyzyjne zeszlifowanie wszystkich nóżek na tą samą wysokość!

Resztę zakładamy w kolejności odwrotnej do rozbierania.
Należy pamiętać o przewodzie masowym przy cewkach zapłonowych!
Uszczelki na wtrysku są delikatne - je tez najlepiej przy okazji wymienić.

I to w zasadzie wszystko.
Na koniec muszę dodać, że u mnie taka uszczelka wytrzymuje rok i nadaje się tylko do wymiany :-( (tyle rocznie robię 50kkm i kręcę silnik do absurdalnych prędkości obrotowych na każdym biegu ;-) )

Powodzenia!


Autor: Bogo  Kontakt Data: 2013-03-14 12:43:01
witam zmieniałem uszczelkę w serwisie /samodzielnie obleciał mnie zimny pot ,chyba żałuje/podnosząc wtrysk została uszkodzona uszczelka papierowa ,dobrze że to zauważyłem ,ale problem w tym że nie mogę takiej nigdzie kupić ,uszkodzoną przymocowaliśmy na kleju ,a co przy nastepnej wymianie? Wypadało by dać nową ale skąd ją wziąć?

Autor: wck1988  Kontakt Data: 2008-12-11 18:04:38
a czy wtedy nie bedzie trzeba wyregulowac zaworów na nowo?

Redakcja www.fiatuno.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
  Na skróty - mapa serwisuKlubowiczów: 3309 
Wszystkie prawa zastrzeżone (c) 2004-2012 Uno Klub Polska.
Zabrania się kopiowania materiałów z tej strony bez pisemnej zgody Redakcji fiatuno.pl.
Design i wykonanie - Messer