|
 |
» Usuwanie luzu lewarka biegów i zmiana skoku d¼wigni (wersja z dwoma `patykami`)
autor:
Ajni
Modyfikacja artyku³u: 2008-07-10 20:08:27, ods³on: 47194
Od pewnego czasu wkurza³ mnie lataj±cy po ca³ej kabinie lewarek biegów, ale jako¶ siê je¼dzi³o. Od kiedy moja panna zaczê³a siê uczyæ je¼dziæ moim autem narzeka ¿e nie mo¿e biegów znale¼æ, to zmusi³o mnie do dzia³ania. Poni¿ej 2 zdjêcia jaki by³ luz na lewarku przy w³o¿onym 1 biegu.
 | Bieg 1 i lewarek w lewo i do przodu |
|
 | Bieg 1 i lewarek w prawo i do ty³u |
|
Zaczynamy zakupienia zestawu regeneruj±cego do lewarka biegów (dostêpny na allegro- ja kupi³em za 10z³) takiego jak ni¿ej
 | Zestaw regeneracyjny |
|  | To zosta³o z zestawu |
| .
Na stronie internetowej Inter Cars te¿ jest dostêpny zestaw regeneracyjny (podaæ fiat-> Uno-> wersjê silnikow±, u mnie 999-> uk³ad napêdowy-> skrzynia biegów-> Manualna skrzynia biegów-> Prze³±czanie biegów-> ORIGINAL IMPERIUM index IMP27402) na teraz kosztuj±cy 7,77z³. Nie ma tam wszystkich tulejek ale gdyby nie mo¿na by³o nigdzie dostaæ zawsze poratuje.
Z czego mi kilka elementów siê nie przyda³o (nie wiem gdzie to mia³oby i¶æ).
Na pocz±tek podnosimy auto/ robimy najazd/ korzystamy z kana³u (niepotrzebne skre¶liæ) i odkrêcamy 4 nakrêtki na klucz 10 (samo kontruj±ce) od gumy chroni±cej lewarek.
 | Odkrêciæ 4 nakrêtki |
|
Opuszczamy ca³± d¼wignie w dó³, przy skrzyni ¶ci±gamy blachy zabezpieczaj±ce na koñcu „patyków” (odginamy stronê z oczkiem i ¶ci±gamy). Wyci±gamy zawleczkê z prêta który idzie w górê od „patyka” lewo/prawo, ¶ci±gamy podk³adkê metalow±, potem plastikow±, wyci±gamy prêt a potem plastikow± tulejkê.
 | patyki pod skrzyni± |
|
Nastêpnie mocnym ¶rubokrêtem lub ³y¿k± do kó³ ¶ci±gamy „patyki” z przegubów przy skrzyni (najpierw z patyka który jest od ruchu prawo/lewo). Idziemy pod maskê, ¶ci±gamy zawleczki oraz podk³adki z obydwóch prêtów i demontujemy je. Zapuszczamy jakim¶ ¶rodkiem penetruj±cym ¶rubê od ramienia (u mnie „inteligentny” fiat przyspawa³ nakrêtkê do osi- trzeba by³o ci±æ).
 | ciêgna |
|
Odkrêcamy nakrêtkê, aby ¶ci±gn±æ górne ramiê trzeba uderzyæ w o¶ m³otkiem (nie uszkodziæ gwintu), ramiê jest osadzone na „kwadracie”. Po rozebraniu wszystkiego mamy takie co¶.
 | Ca³y mechanizm zmiany biegów |
|
 | Mechanizm przy skrzyni |
|
Ogl±damy wszystkie prêty w miejscach wspó³pracy z tulejkami lub ramionami. Niektóre miejsca mog± wygl±daæ tak
 | wytarte ciêgno |
|
Ja to obspawa³em delikatnie, a potem bawi³em siê pilnikiem ¿eby by³o cacy i bez luzu (nie ciasno bo bêd± biegi ciê¿ko chodziæ). Bierzemy „patyki” na stó³ i wybijamy tulejki z koñca (te przy skrzyni) kawa³kiem prêta, czy¶cimy otwory (mo¿emy tez je posmarowaæ delikatnie) i wbijamy nowe tulejki (nie pomyliæ stron), Wbijamy od strony otwartej (tej z otworem), ja czê¶æ tulejki w³o¿y³em ¶rubokrêtem, potem ¶ciska³em imad³em i pilnowa³em ¶rubokrêtem ¿eby krawêd¼ siê nie zawinê³a. Tak wygl±da nowa tulejka przegubu i tulejka od prêta (nowa tuleja od prêta by³a lu¼na, wiêc wbi³em j± na pasku blachy, grubo¶ci 0,15mm, i jest w sam raz)
 | Patyk z now± tulejk± |
|
Sk³adamy wszystko w odwrotnej kolejno¶ci jak rozbierali¶my, nie zapominaj±c o za³o¿eniu nowych tulejek na o¶ ramienia (przeciête tulejki- ja mia³em tutaj najwiêkszy luz). Za³o¿y³em now± nakrêtkê samo kontruj±c± na o¶ (nakrêtka M10 x1,25) bo stara by³a ciêta. Przy zak³adaniu „patyków” na przeguby warto posmarowaæ odrobin± smaru, ³atwiej wskakuje. Nie wymienia³em nic przy lewarku, bo nie by³o ¿adnego luzu. Na dole jest taka sama tulejka jak na koñcu patyków przy skrzyni. Na górze 2 plastikowe cienkie podk³adki, podk³adka falista oraz.... ³o¿ysko igie³kowe- raczej nie¶miertelne, no i ¶ruba z nakrêtk±.
Po monta¿u wszystkiego wygl±da to nastêpuj±co
 | Ca³o¶æ zmontowana |
|
Zmiana skoku d¼wigni
Ja przy okazji zmieni³em sobie skok d¼wigni biegów- oryginalnie jest skok jak w ciê¿arowym, w tym celu skróci³em ramiê (na rysunku) o 12mm. Przy monta¿u by³ problem bo przesadzi³em, patyki zaczepia³y o siebie, ale siê szlifnê³o patyka, siê podgiê³o i jest cacy. Tak wiêc nie zalecam skracaæ wiêcej ni¿ 10mm, skok d¼wigni zmiany biegów na wysoko¶ci ga³ki przy zmianie biegów z 3 na 4 wynosi 9cm, nie wiem ile jest w oryginale ale du¿o wiêcej. Skróci³em te¿ lewarek biegów o 3,5cm w po³owie d³ugo¶ci ¿eby nie zmieniaæ ga³ki i miecha.
 | Skrócone ramiê |
|
Biegi wchodz± teraz rewelacyjnie, luz zosta³ zniwelowany do zera, nie ma ju¿ gumowych biegów, czuæ ¿e bieg jest w³o¿ony i jaki jest aktualnie zapiêty. Dziêki skróceniu ramienia i lewarka mam skok d¼wigni jak w rajdówce.
|
|
|
|