Nowy użytkownik    Logowanie 
» Usuwanie luzu lewarka biegów i zmiana skoku dźwigni (wersja z dwoma `patykami`)
autor: Ajni Zobacz profil Kontakt  Modyfikacja artykułu: 2008-07-10 20:08:27, odsłon: 41774


Od pewnego czasu wkurzał mnie latający po całej kabinie lewarek biegów, ale jakoś się jeździło. Od kiedy moja panna zaczęła się uczyć jeździć moim autem narzeka że nie może biegów znaleźć, to zmusiło mnie do działania. Poniżej 2 zdjęcia jaki był luz na lewarku przy włożonym 1 biegu.
Kliknij żeby powiększyć
Bieg 1 i lewarek w lewo i do przodu
Kliknij żeby powiększyć
Bieg 1 i lewarek w prawo i do tyłu













Zaczynamy zakupienia zestawu regenerującego do lewarka biegów (dostępny na allegro- ja kupiłem za 10zł) takiego jak niżej
Kliknij żeby powiększyć
Zestaw regeneracyjny
Kliknij żeby powiększyć
To zostało z zestawu
.












Na stronie internetowej Inter Cars też jest dostępny zestaw regeneracyjny (podać fiat-> Uno-> wersję silnikową, u mnie 999-> układ napędowy-> skrzynia biegów-> Manualna skrzynia biegów-> Przełączanie biegów-> ORIGINAL IMPERIUM index IMP27402) na teraz kosztujący 7,77zł. Nie ma tam wszystkich tulejek ale gdyby nie można było nigdzie dostać zawsze poratuje.

Z czego mi kilka elementów się nie przydało (nie wiem gdzie to miałoby iść).


Na początek podnosimy auto/ robimy najazd/ korzystamy z kanału (niepotrzebne skreślić) i odkręcamy 4 nakrętki na klucz 10 (samo kontrujące) od gumy chroniącej lewarek.
Kliknij żeby powiększyć
Odkręcić 4 nakrętki


Opuszczamy całą dźwignie w dół, przy skrzyni ściągamy blachy zabezpieczające na końcu „patyków” (odginamy stronę z oczkiem i ściągamy). Wyciągamy zawleczkę z pręta który idzie w górę od „patyka” lewo/prawo, ściągamy podkładkę metalową, potem plastikową, wyciągamy pręt a potem plastikową tulejkę.
Kliknij żeby powiększyć
patyki pod skrzynią


Następnie mocnym śrubokrętem lub łyżką do kół ściągamy „patyki” z przegubów przy skrzyni (najpierw z patyka który jest od ruchu prawo/lewo). Idziemy pod maskę, ściągamy zawleczki oraz podkładki z obydwóch prętów i demontujemy je. Zapuszczamy jakimś środkiem penetrującym śrubę od ramienia (u mnie „inteligentny” fiat przyspawał nakrętkę do osi- trzeba było ciąć).
Kliknij żeby powiększyć
cięgna


Odkręcamy nakrętkę, aby ściągnąć górne ramię trzeba uderzyć w oś młotkiem (nie uszkodzić gwintu), ramię jest osadzone na „kwadracie”. Po rozebraniu wszystkiego mamy takie coś.
Kliknij żeby powiększyć
Cały mechanizm zmiany biegów
Kliknij żeby powiększyć
Mechanizm przy skrzyni












Oglądamy wszystkie pręty w miejscach współpracy z tulejkami lub ramionami. Niektóre miejsca mogą wyglądać tak
Kliknij żeby powiększyć
wytarte cięgno


Ja to obspawałem delikatnie, a potem bawiłem się pilnikiem żeby było cacy i bez luzu (nie ciasno bo będą biegi ciężko chodzić).
Bierzemy „patyki” na stół i wybijamy tulejki z końca (te przy skrzyni) kawałkiem pręta, czyścimy otwory (możemy tez je posmarować delikatnie) i wbijamy nowe tulejki (nie pomylić stron), Wbijamy od strony otwartej (tej z otworem), ja część tulejki włożyłem śrubokrętem, potem ściskałem imadłem i pilnowałem śrubokrętem żeby krawędź się nie zawinęła.
Tak wygląda nowa tulejka przegubu i tulejka od pręta (nowa tuleja od pręta była luźna, więc wbiłem ją na pasku blachy, grubości 0,15mm, i jest w sam raz)
Kliknij żeby powiększyć
Patyk z nową tulejką


Składamy wszystko w odwrotnej kolejności jak rozbieraliśmy, nie zapominając o założeniu nowych tulejek na oś ramienia (przecięte tulejki- ja miałem tutaj największy luz). Założyłem nową nakrętkę samo kontrującą na oś (nakrętka M10 x1,25) bo stara była cięta. Przy zakładaniu „patyków” na przeguby warto posmarować odrobiną smaru, łatwiej wskakuje.
Nie wymieniałem nic przy lewarku, bo nie było żadnego luzu. Na dole jest taka sama tulejka jak na końcu patyków przy skrzyni. Na górze 2 plastikowe cienkie podkładki, podkładka falista oraz.... łożysko igiełkowe- raczej nieśmiertelne, no i śruba z nakrętką.

Po montażu wszystkiego wygląda to następująco
Kliknij żeby powiększyć
Całość zmontowana


Zmiana skoku dźwigni

Ja przy okazji zmieniłem sobie skok dźwigni biegów- oryginalnie jest skok jak w ciężarowym, w tym celu skróciłem ramię (na rysunku) o 12mm. Przy montażu był problem bo przesadziłem, patyki zaczepiały o siebie, ale się szlifnęło patyka, się podgięło i jest cacy. Tak więc nie zalecam skracać więcej niż 10mm, skok dźwigni zmiany biegów na wysokości gałki przy zmianie biegów z 3 na 4 wynosi 9cm, nie wiem ile jest w oryginale ale dużo więcej. Skróciłem też lewarek biegów o 3,5cm w połowie długości żeby nie zmieniać gałki i miecha.
Kliknij żeby powiększyć
Skrócone ramię


Biegi wchodzą teraz rewelacyjnie, luz został zniwelowany do zera, nie ma już gumowych biegów, czuć że bieg jest włożony i jaki jest aktualnie zapięty. Dzięki skróceniu ramienia i lewarka mam skok dźwigni jak w rajdówce.


  Na skróty - mapa serwisuKlubowiczów: 3299 
Wszystkie prawa zastrzeżone (c) 2004-2012 Uno Klub Polska.
Zabrania się kopiowania materiałów z tej strony bez pisemnej zgody Redakcji fiatuno.pl.
Design i wykonanie - Messer