Nowy użytkownik    Logowanie 
» Klakson w Uno - instalacja przez przekaźnik
autor: LordFalcon Zobacz profil Kontakt  Modyfikacja artykułu: 2009-03-23 21:24:51, odsłon: 20006


Witam.
Jak wszyscy wiemy Fiat lubił oszczędzać i ciąć koszta produkując nasze wspaniałe samochody.
Oszczędność dotyczy również klaksonu.
W większości wersji Uno prąd do klaksonu płynie bezpośrednio przez styki wewnątrz kierownicy, a jest to niemały prąd (zwłaszcza jeśli ktoś założy nieseryjny silniejszy klakson).

Warto więc przerobić instalację tak aby ochronić styki w kierownicy poprzez zastosowanie przekaźnika. Dzięki temu przez styki w kierownicy będą przepływać jedynie prądy sterujące cewką przekaźnika, natomiast "duży" prąd do klaksonu będzie szedł przez przekaźnik.

Potrzebne przedmioty i narzędzia:
Przekaźnik samochodowy 12V
Kawałek kabla najlepiej czarnego (dł. zależna od punktu skąd chcemy pobrać masę)
Wsuwka żeńska
Wsuwka żeńska lub oczkowa
Taśma izolacyjna (ew. termokurczka)
Miernik elektryczny

Wykonanie:
Etap 1:
Najpierw musimy zanurkować pod przednim zderzakiem samochodu i zlokalizować klakson. Powinien znajdować się między zderzakiem a skrzynią biegów.
Następnie odpinamy 2 idące do niego przewody (UWAGA! na jednym jest stały plus więc trzeba uważać żeby nie dotknąć nim do masy!)
Teraz miernikiem sprawdzamy na którym występuje +12V i jego izolujemy skutecznie (nie będzie nam potrzebny)

Etap 2:
Przygotowany dodatkowy przewód oprawiamy z jednej strony we wsuwkę żeńską i owijamy izolacją lub zabezpieczamy termokurczką (ta strona zostaje przy klaksonie). Przeprowadzamy go wzdłuż istniejącej instalacji do punktu skąd będziemy pobierać masę (ja poprowadziłem aż do klemy minus (-) akumulatora). Obcinamy na odpowiedniej długości, oprawiamy drugi koniec i podpinamy do punktu pobierania masy.
Ten nowo podciągnięty przewód oraz drugi przewód który pozostał z oryginalnej instalacji podpinamy do klaksonu.

Etap 3:
Nurkujemy pod deską rozdzielczą w okolicach nóg kierowcy i namierzamy skrzynkę bezpieczników. Odnajdujemy zworę w gnieździe przekaźnika E1, wyciągamy ją i wsadzamy przekaźnik.
Na czerwono zaznaczono gniazdo przekaźnika klaksonu E1
Na niebiesko położenie zworki którą trzeba wyciągnąć.
Kliknij żeby powiększyć
Centralka elektryczna. Foto: fred77


Etap 4:
Naciskamy przycisk klaksonu na kierownicy. Jeśli trąbi wszystko wykonaliśmy prawidłowo.

Schemat elektryczny podłączenia klaksonu i wykonanych zmian:
Kliknij żeby obejrzeć
Schemat klaksonu


  Na skróty - mapa serwisuKlubowiczów: 3313 
Wszystkie prawa zastrzeżone (c) 2004-2012 Uno Klub Polska.
Zabrania się kopiowania materiałów z tej strony bez pisemnej zgody Redakcji fiatuno.pl.
Design i wykonanie - Messer