Nowy użytkownik    Logowanie 
» Montaż przednich halogenów przeciwmgłowych by fred77
autor: maras Kontakt  Modyfikacja artykułu: 2009-05-16 21:53:48, odsłon: 26642


Wstęp

Każdy samochód Fiat Uno posiada fabrycznie przygotowane miejsca w przednim zderzaku przeznaczone do zamontowania reflektorów przeciwmgłowych. Niektóre modele posiadają również fabryczną instalację elektryczną tych świateł ale niestety jest to niewielka ilość pojazdów. Lepiej wyposażone modele posiadają już fabrycznie zamontowane lampy. Przednie reflektory przeciwmgłowe znacznie polepszają walory użytkowe samochodu Fiat Uno, a dodatkowo poprawiają bezpieczeństwo i widoczność. Samodzielne wykonanie instalacji przednich reflektorów przeciwmgłowych nie jest trudne i prawie każdy użytkownik Fiata Uno jest w stanie samodzielnie ją wykonać.

Montaż

Elementy jakie nam będą potrzebne do wykonania instalacji elektrycznej i montażu przednich reflektorów przeciwmgłowych
- halogeny – w tym przypadku są to używane oryginalne lampy firmy CARELLO.

Kliknij żeby powiększyć
halogeny...












- koszyki montażowe

Kliknij żeby powiększyć
koszyczki...












- oryginalny włącznik przednich lamp przeciwmgłowych lub też odwrócony przycisk od świateł tylnych przeciwmgłowych

Kliknij żeby powiększyć
przycisk...












- oprawka bezpiecznika, którą można połączyć z centralką elektryczną, oraz bezpiecznik 20A

Kliknij żeby powiększyć
oprawka...
Kliknij żeby powiększyć
bezpiecznik...


- gniazdo przekaźnika, które również można połączyć z centralką elektryczną oraz sam przekaźnik

Kliknij żeby powiększyć
przekaźnik...













- dwa komplety złączek, które posłużą nam do połączenia lamp z przygotowaną wiązką instalacji elektrycznej. W tym przypadku użyłem złączek hermetycznych

Kliknij żeby powiększyć
duperelki...













Następnie odkręcamy zderzak i wycinamy otwory na lampy. Na początek wygodnie jest ponawiercać małe dziurki by ułatwić sobie operowanie nożykiem

Kliknij żeby powiększyć
przód...












Widok ponawiercanych otworków od wewnętrznej strony zderzaka. Dodatkowo widoczne są miejsca służące do przykręcenia koszyków montażowych

Kliknij żeby powiększyć
tył...












Nożykiem w bardzo prosty sposób wycinamy przecinając nawiercone miejsca i wypychamy wycięty element. Potem dokładnie docinamy i wyrównujemy otwór równo z fabryczną zewnętrzną krawędzią

Kliknij żeby powiększyć
cięcie...












Następnie przykręcamy lampy do koszyków

Kliknij żeby powiększyć
całość...












Całość przykręcamy za pomocą wkrętów do zderzaka

Kliknij żeby powiększyć
przykręcone...












Wygląd zderzaka od wewnątrz z zamontowanymi koszykami z halogenami

Kliknij żeby powiększyć
zdeś...












Kolejnym krokiem jest odkręcenie zestawu włączników z zegarkiem. Po wymontowaniu panelu odkręcamy cztery wkręty i wymontowujemy element–moduł zestawu włączników

Kliknij żeby powiększyć
włączniki...












Z obsady włączników wypychamy zaślepkę i w jej miejsce montujemy włącznik. Element–moduł elektryczny ponownie przykręcamy i temat włącznika mamy zamknięty

Kliknij żeby powiększyć
włączniki...












Teraz odkręcamy zestaw wskaźników. W tym przypadku zestaw wskaźników pochodzi od modeli SX gdzie jest ikonka kontrolki przednich reflektorów przeciwmgłowych. Kontrolka jest zielona. W zestawach wskaźników innych modeli jest kontrolka ale nie ma ikonki. Trzeba tą kontrolkę odnaleźć i prześledzić ścieżkę elektryczną od kontrolki do połączenia z kostką łączącą z instalacją elektryczną. W odnalezioną kostkę (sześciostykowa) montujemy w wolne miejsce przewód (w tym przypadku brązowy – tutaj jeszcze nie zamontowany)

Kliknij żeby powiększyć
kostka...













Drugi koniec tego przewodu montujemy w podstawie przekaźnika odpowiadającemu jednemu ze styków 87 w przekaźniku

Kliknij żeby powiększyć
przekaźnik...












Drugi przewód (żółty) montujemy w podstawie przekaźnika odpowiadającemu stykowi 85 przekaźnika

Kliknij żeby powiększyć
przekaźnik...












Drugi koniec żółtego przewodu łączymy z żółtym przewodem przy stacyjce. W tym celu musimy zdemontować osłonę kolumny kierowniczej, wypiąć kostkę ze stacyjki i połączyć nasz przewód z tym właśnie przewodem przy stacyjce widocznym na zdjęciu – jest on wyjęty z kostki

Kliknij żeby powiększyć
kostka...












Następnie kolejny – w tym przypadku czerwony - przewód montujemy w podstawie przekaźnika w miejsce odpowiadające stykowi 86 przekaźnika

Kliknij żeby powiększyć
przekaźnik...












Drugi koniec czerwonego przewodu obciętego na odpowiednią długość montujemy w kostce zespołu włączników przy zegarku. W tym przypadku z uwagi na kłopot ze zdobyciem odpowiedniego konektora wystarczyło mocne osadzenie przewodu w kostce

Kliknij żeby powiększyć
kostka...












Na niedługi, grubszy przewód (brązowy) zaciskamy z jednej strony duży konektor odpowiadający zaciskowi zasilającemu w centralce elektrycznej i wciskamy go na ten zacisk. Drugi koniec tego przewodu montujemy w obsadce bezpiecznika

Kliknij żeby powiększyć
kabelki...












Następnie przygotowujemy sobie niewielki również grubszy przewód (brązowy) i jeden jego koniec montujemy do obsadki bezpiecznika, a drugi koniec w podstawie przekaźnika w miejscu odpowiadającym zaciskowi 30

Kliknij żeby powiększyć
kabel...












Przygotowujemy sobie dwa długie przewody (brązowe). Obydwa przewody montujemy w ostatnie wolne miejsce w podstawie przekaźnika odpowiadającemu drugiemu zaciskowi 87 przekaźnika

Kliknij żeby powiększyć
kabel...












Wspomniane dwa długie (brązowe) przewody przeciągamy do komory silnika

Kliknij żeby powiększyć
komora...












Obydwa przewody po przeciągnięciu do komory silnika posłużą nam do zasilania lewej i prawej lampy przeciwmgłowej. To jak wykonać połączenia w komorze silnika pozostawiam już zainteresowanym gdyż jest to proste i każdy może sobie korzystać z różnych złączek i w różny sposób prowadzić przewody. W tym przypadku wszystkie przewody zostały schowane w karbowane rurki. Do każdej kostki poprowadzony jest przewód zasilający i masowy. Przewody masowe połączone są z masą przy akumulatorze (1) Lewa złączka (2)

Kliknij żeby powiększyć
opis...












Zdjęcie pokazujące prawą złączkę

Kliknij żeby powiększyć
złączka...












Otwór przez który będziemy przeciągać przewody od lamp by połączyć je z kostkami. Otwory występują po obydwu stronach samochodu

Kliknij żeby powiększyć
otwór...












Na koniec pozostaje nam już tylko zamontowanie kostek przy lampach przeciwmgłowych, zamontowanie zderzaka i połączenie lamp z kostkami w przygotowanej instalacji

Kliknij żeby powiększyć
rezultat...














Dodatkowe info

Wszelkie połączenia wykonano na podstawie fabrycznego schematu elektrycznego.
Reflektory przeciwmgłowe powinny dać się włączyć – podobnie jak w innych samochodach – już po włączeniu świateł pozycyjnych.
Po zamontowaniu zalecam ustawienie tych świateł na stacji diagnostycznej.
Myślę, że choć trochę prezentacja ta ułatwi montaż przednich reflektorów przeciwmgłowych.
Polecam montaż gdyż w dużym stopniu polepsza to widoczność na drodze.
Otwory w zderzaku powinny być wycięte wzdłuż zewnętrznej krawędzi fabrycznego przetłoczenia ponieważ wymiana żarówek w reflektorach przeciwmgłowych wymaga wyjęcia lampy ze zderzaka właśnie przez wycięty otwór po uprzednim odkręceniu nakrętek mocujących lampę. W przypadku gdy będzie on za mały nie będzie możliwości wymiany żarówki.
Dla przypomnienia dodam, że przednie reflektory przeciwmgłowe można używać podczas zmniejszonej przejrzystości powietrza czyli podczas bardzo silnych opadów deszczu, śniegu lub we mgle oraz w sprzyjających warunkach pogodowych w nocy na krętych drogach oznaczonych odpowiednim znakiem.

fred77


  Na skróty - mapa serwisuKlubowiczów: 3309 
Wszystkie prawa zastrzeżone (c) 2004-2012 Uno Klub Polska.
Zabrania się kopiowania materiałów z tej strony bez pisemnej zgody Redakcji fiatuno.pl.
Design i wykonanie - Messer