Nowy użytkownik    Logowanie 
» Montaż siłownika przedniej maski
autor: Glaca Zobacz profil Kontakt  Modyfikacja artykułu: 2004-12-18 19:10:04, odsłon: 40087


Dla tych, którzy często zaglądają pod maskę swojego UNO, zamieszczam poniżej opis, jak niskim nakładem pracy i kosztów, uzyskać lekko podnoszącą się klapę silnika, bez potrzeby jej podpierania "tyczką".

Zanim zaczniesz, zdobądź następujące przedmioty:

- siłownik tylnej klapy od UNO (na szrocie jest to koszt od 15 do 30zł, w sklepie - ok. 50)
- prostokątny kawałek blachy o wymiarach 100x60x3mm
- prostokątny kawałek blachy o wymiarach 60x30x3mm
- 2 nakrętki oraz 3 podkładki 8mm
- 2 klucze 13mm
- wiertarkę + wiertło 8mm
- młotek
- imadło

Przybliżony czas operacj: max 30min.

Poniższy opis dotyczy UNO 899 5D z 2002r, inne modele mogą mieć inaczej rozmieszczone otwory w błotniku i masce, a więc najpierw porównaj swój samochód z zamieszczonymi niżej zdjęciami.

Siłownik będzie zamocowany z prawej strony komory silnika. Na dole do jednej ze śrub mocujących obudowę filtra powietrza, a na górze - do istniejącego otworu w masce.

Zaczynamy od dolnego mocowania.
W tym celu wykręcamy śrubę mocującą obudowę filtra powietrza, tą umieszczoną bliżej przodu samochodu.
Może się zdarzyć, że śruba ta będzie się obracać, ale nie wykręcać - oznacza to, że nakrętka, w którą wkręcona jest ta śruba, obraca się pomiędzy dwoma profilami blach nadkola. Należy wtedy odkręcać ją kluczem oczkowym i jednocześnie przeginać ten klucz w bok, tak aby "skontrować" nakrętkę pomiędzy blachami.
Po wyjęciu śruby, przykładamy w to miejsce dolną część siłownika, zakładamy śrubę i skręcamy.

Kliknij żeby powiększyć
Dolne mocowanie siłownika.


Następnym krokiem jest przymocowanie drugiego końca siłownika do maski.

Przed tą czynnością musimy przygotować 2 elementy z blachy.
Jednym z nich będzie uchwt siłownika, a drugim wzmocnienie (usztywnienie) maski.

Aby wykonać uchwyt, potrzebujemy prostokątnego kawałka blachy o wymiarach 60x30x3mm. Musimy wywiercić w nim 2 otwory o średnicy 8mm a następnie zgiąć go w imadle pod kątem 90 stopni w połowie długości.

Kliknij żeby powiększyć
W blaszcze 60x30x3mm wykonujemy 2 otwory 8mm.
Kliknij żeby powiększyć
Zginamy blaszkę w połowie długości pod kątem 90 stopni.
Kliknij żeby powiększyć
Gotowy uchwyt


Przymocowanie naszego uchwytu bezpośrednio do wewnętrznej strony maski nie jest najlepszym rozwiązaniem, gdyż blacha jest tam bardzo cienka i podczas zamykania i otwierania klapy mogłaby się odkształcać.
Dlatego należy wykonać kolejny element z blachy - wzmocnienie maski.
Będzie to prostokątna płytka o wymiarach 100x60x3mm z wywierconym otworem 8mm.

Kiedy wszystkie elementy mamy gotowe, przystępujemy do ich zmontowania.
Uchwyt przykręcamy do siłownika za pomocą krótkiej śruby 8mm, nakrętki i podkładki.
Następnie przykładamy do maski wzmocnienie, na nie uchwyt, wkładamy śrubę i od wewnętrznej strony maski podkładkę i nakrętkę. Jest to dosyć trudne zadanie, ponieważ wysponujemy ciasnym otworem w wewnętrznym profilu maski, przez który musimy włożyć 2 palce i na śrubę nasunąć podkładkę (koniecznie dużą) i nakrętkę.
Przez ten sam otwór musimy włożyć także klucz 13mm, aby przytrzymać wewnątrz nakrętkę podczas skręcania.
Jeżeli śruba nie mieści się w otwór w masce, należy go lekko rozwierić, wystarczy to zrobić wiertłem 8mm trzymanym w dłoni.

Kliknij żeby powiększyć
Górne mocowanie
Kliknij żeby powiększyć
Schemat wzmocnienia
Kliknij żeby powiększyć
Górne mocowanie wraz z siłownikiem


Kliknij żeby powiększyć
Widok z boku
Kliknij żeby powiększyć
Widok z przodu
Kliknij żeby powiększyć
Siłownik składa się pod maską.


Po tych czynnościach mamy już gotowe dzieło.

Oczywiście w dorobionych elementach z blachy możemy przed zamontowaniem zaokrąglić rogi, wypolerować je, odtłuśćić i pomalować.


Autor: blawik2  Kontakt Data: 2011-07-19 14:39:28
Też sobie to zrobiłem ale po obu stonach :) z tym że usunołem ta blokade co sie wciska do środka i ustawiłem siłowniki tak że po pociagnieciu za dzwignie w aucie maska odrazu sama jedzie do góry :)

Autor: antusfc  Kontakt Data: 2010-11-06 22:12:43
Zrobiłem ten motyw i jest po prostu gites ;) Wielka piona dla autora ;] Pozdro

Autor: LeoLepsi  Zobacz profil  Kontakt Data: 2007-12-20 00:55:37
Będę robił coś podobnego, na bazie siłownika z Audi Coupe (bo akurat mi taki leży odłogiem ;) ) Zaproponuję osobne rozwiązanie, myślę, że nie gorsze od powyższego :)
Pozdro

Autor: jozekuno  Kontakt Data: 2007-11-23 09:33:54
Hmm.... w moim uno też tego brakuje a pod maskę dość często zaglądam, jadę dziś na szrot po siłownik. Do zobaczenia w Kielcach...

Autor: draco  Kontakt Data: 2007-11-06 15:12:38
Siłownik ?? hmmmm fajna sprawa , jeszcze na to nie wpadłem wiec trzeba zabrac sie do roboty :-)

Autor: p31  Zobacz profil  Kontakt Data: 2007-10-10 09:51:23
Blaszkie można o wiele szybciej i łatwiej przymocować do maski, po prostu nawiercić z trzy otwory w masce i dać na nity. mam tak u siebie i jest git.

Autor: rogul1981  Kontakt Data: 2007-04-22 22:19:22
rewelacyjny opis, wszystko działa jak ta lala
zamiast blachy do wzmocnienia użyłem bardzo dużej, grubej podkładki
spełnia swoją rolę bezproblemowo, uchwyt wykonałem z "bednarki"
nie wiem co to jest, ale brat mówił, że tak to się nazywa :)
przykręcenie uchwytu do maski rzeczywiście jest arcytrudne
bo dostęp bardzo ograniczony
ja sobie ułatwiłem w dość prosty sposób
mianowicie zrobiłem odwrotnie - nie wkładałem w maskę nakrętki
tylko śrubkę a dodatkowo tą śrubkę przykleiłem na SUPERGLUE
do palca :) - więc nie męczyłem się nie wiadomo ile - zakręciłem
w 25 sekund i gotowe
trzeba tylko pamiętać żeby śrubkę umieścić w otworze bardzo szybko i szybko oderwać palec, bo jak będziecie czekać za długo to może się to źle skończyć - źle dla palca :)
później wsunąłem nieduży klucz do przytrzymania śruby - klucz przywiązałem
sznurkiem, bo gdyby mi wypadł z palców, to wyciągnięcie go z maski było by chyba niemożliwe i jeździłby tak i dzwonił...
całkowity czas łącznie z przygotowaniem wszystkich blaszek i śrubek i skręceniem to 15 minut :)

Autor: Nogowski  Zobacz profil  Kontakt Data: 2006-11-10 15:12:55
instrukcja montażu jest idealna a zresztą pomysł terz jest super. Własnie zamontowałem taki siłownik wmoim unie 1.0 fire z pasował. kupiłem go na szrocie za 10 zł nie musi buć to koniecznie z una ale karzdy o długosci 58 cm taki własnie kupiłem i zamontowałem wg wskazówek działa idealnie. Wszystkie blachy i uchwyt dorobiony zakrywa mi idealnie wygłuezenie polecam karzemu pisiadaczowi una. Pozdro.

Autor: Ajni  Zobacz profil  Kontakt Data: 2006-07-07 13:09:29
Spoko opis pomocy, już zamontowane wszystko, siłwik od una jest w sam raz, składa prawie do końca (zostaje z 3mm). Blache dałem grubości 2 mm bo nie miałem 3mm i też wytrzymuje bez problemu. Ja mam wygłuszenie pod maską (1.0 45KM) i zakryło wzmocnieni,wystaje tylko prostopadły uchwycik i siłownik. Maska podnosi się sama. Jest super.

Autor: Ajni  Zobacz profil  Kontakt Data: 2006-06-23 16:17:35
A czy siłownik od una nie jest za krótki, dziś wyjołem z tylnej klapy i mierzyłem. ABy maska się otwierała do takiej pozycji jak standardowo to siłownik musi mieć z 8 cm dłuższy, przynajmniej u mnie. Fiat UNO 1.0 93 rok. ALe nadwozie jest to samo. Tylko czy dłuższy siłownik da rade się złożyć, czy się zmieści. Czy ten siłownik da rade utrzymać ciężką maskę?? Bo maska chyba jest cięższa od tylnej klapy i przy takim montarzy jest małe remię działąnia siły. Może się mylę.

Redakcja www.fiatuno.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
  Na skróty - mapa serwisuKlubowiczów: 3295 
Wszystkie prawa zastrzeżone (c) 2004-2012 Uno Klub Polska.
Zabrania się kopiowania materiałów z tej strony bez pisemnej zgody Redakcji fiatuno.pl.
Design i wykonanie - Messer