Nowy użytkownik    Logowanie 
» Akumulator - wymiana, ładowanie, usterki.
autor: Gall Kontakt  Modyfikacja artykułu: 2006-10-23 19:25:54, odsłon: 28265


W skrócie, co to takiego jest akumulator? Akumulator to najprościej mówiąc chemiczne źródło, które jest jednym z dwóch źródeł prądu w każdym samochodzie z silnikiem spalinowym. Drugim jest alternator lub prądnica (w wypadku starszych samochodów). Oba źródła pełnią rolę przemienne, co oznacza iż gdy jedno dostarcza energię do pojazdu drugie tego nie robi.
Dobierając akumulator bardzo często zadajemy sobie pytanie czy będzie pasował do mojego samochodu? Co oznacza, że akumulator ma ileś tam Ah i ile powinno być do mojego samochodu i dlaczego tyle? Więc tak pojemność akumulatora dobiera się do pojemności silnika. Ah czyli amperogodziny to „siła” akumulatora. Jeśli będzie za mała nie „uciągnie” silnika, a gdy będzie za duża alternator może go nie doładować. Dobierając akumulator do swojego samochodu najlepiej poprosić o pomoc sprzedawcę, które dysponuje katalogiem, dzięki któremu dobierze odpowiednie parametry do akumulatora do danego pojazdu i silnika. Dobierając akumulator do Naszych wozidełek (uniaków) proponuje 45Ah firmy Centra. A w razie potrzeby zawsze można skorzystać z naszego forum technicznego, które znajduje się na stronie www.autokacik.pl gdzie zawsze możemy liczyć na fachowe porady.

Zacznijmy od wymiany akumulatora.
Otwieramy maskę lokalizujemy akumulator. Wcześniej zaopatrując się w zestaw kluczy, i zabieramy się do pracy uważając żeby kluczem nie dotknąć masy, bo zaiskrzy. Unikniemy tego, jeśli przy odłączaniu odkręcimy najpierw klemę ujemną, a przy podłaczaniu założymy najpierw ujemną. Jednak kolejność, odłączania klem jest różna jedni uważają, że należy odłączyć najpierw plus, bo tego wymaga elektronika – to zdanie elektroników.

Gdy zdarzy się tak, że rozładuje nam się akumulator musimy go najpierw wyjąć. Jeśli rozładował się w czasie zimy nie możemy go od razu ładować musimy poczekać aż będzie miał temp pokojową. Gdyż ładowanie zamarzniętego akumulatora może doprowadzić do jego zasiarczenia, a co za tym idzie nieodwracalnego uszkodzenia. Przed ładowaniem sprawdzamy ilość elektrolitu. W razie ubytku, gdy płyty są odsłonięte należy dolać wody przed ładowaniem i odczekać około 20min. A w przypadku, gdy płyty są przykryte nie ma znaczenia, kiedy uzupełnimy ubytek. Akumulator ładujemy prądem nie większym niż 1/10 pojemności np: 45Ah – 4,5A nie dłużej niż 10 godzin albo po sprawdzeniu amperomierzem po uzyskaniu 1,28G/cm2 .

Typowe usterki akumulatorów
1. Zasiarczenie płyt akumulatora może być spowodowane:
• Wyładowanie poniżej dopuszczalnego poziomu wyładowania i pozostawienie go w takim stanie przez dłuższy czas
• Zbyt niski poziom elektrolitu
• Długotrwałym nie użytkowaniem akumulatora, co powoduje jego samowyładowanie
• Zbyt mała gęstość elektrolitu
• Ciągłym nie doładowaniem akumulatora
2. Wyginanie płyt – jest spowodowane nagromadzeniem się siarczanu ołowianego na płytach dodatnich w skutek nadmiernego wyładowania. Przyczyna tego rodzaju uszkodzenia akumulatora może być również ładowanie zbyt dużym prądem
3. Gromadzenie się zanieczyszczeń. Między żebrami na dnie naczynia akumulatora jest spowodowana opadaniem rozluźnionej masy czynnej w wyniku przemian elektrochemicznych
4. Gazowanie elektrolitu. Jest spowodowane przeładowaniem akumulatora. Tworzące się pęcherzyki gazu działają mechanicznie na masę czynną powodując wypadanie masy, a tym samym zniekształcenie płyt
5. Przebiegunowanie ogniw. Może wystąpić, gdy akumulator zostanie wadliwie połączony ze źródłem napięcia, tzn. biegun „-” akumulatora z biegunem „+” źródła napięcia. W takim przypadku akumulator najpierw zostanie całkowicie wyładowany, a następnie będzie ładowany w kierunku przeciwnym, w wyniku, czego płyty dodatnie staną się ujemnymi, a ujemne – dodatnimi.


  Na skróty - mapa serwisuKlubowiczów: 3295 
Wszystkie prawa zastrzeżone (c) 2004-2012 Uno Klub Polska.
Zabrania się kopiowania materiałów z tej strony bez pisemnej zgody Redakcji fiatuno.pl.
Design i wykonanie - Messer