Nowy użytkownik    Logowanie 
» Zmiana ogrzewania na zespół ze Sieny/Palio
autor: Drupi Zobacz profil Kontakt  Modyfikacja artykułu: 2008-09-02 21:16:17, odsłon: 23596


Witam. Nadeszła zima. Przyszły pierwsze mrozy. No i zaczęło się. Zimno i zamarzanie szyb od środka. Od dawna chodził mi po głowie pomysł na zmianę zespołu grzewczego. Szczęśliwy traf spowodował iż stałem sie szczęśliwym posiadaczem zespołu ogrzewania z Fiata Siena/Palio. Nie pozostało nic innego jak adaptacja wyżej wymienionego. Cała zabawa trwała 2 dni.
Do wykonania tej modernizacji potrzebne są narzędzia typu:

-szlifierka kątowa (tzw. gumówka, Boschówka)
-opalarka
-lutownica kolbowa bądź pistoletowa
-wiertarka bądź wkrętarka akumulatorowa
-śrubokręty płaski i krzyżakowy
-klucz 7, 8, 10
-wiertło 8, 5 ,3(zależnie od posiadanych wkrętów)
-nożyce do blachy
-imadło
-otwornica (zdjęcie poniżej w manualu)
-palnik gazowy*

* opcja adaptacji oryginalnego przełącznika z Uno

Potrzebne materiały (części):
-przede wszystkim kompletna nagrzewnica Tu 2 opcje o wyboru
Uwaga
1. Kompletna nagrzewnica z linkami i mechanizmem (pokrętła) - i to jest najlepsza a nawet wskazana W późniejszym czasie dodam opis jej montażu (gdy zakupię te pokrętła od Siena/Palio)
2. Druga opcja to zastosowanie mechanizmu(pokręteł) z Uno i dopasowanie go do nagrzewnicy. Niestety nie wszystko wtedy działa. Osobiście nie polecam.
-wąż gumowy o średnicy wewnętrznej ~16mm i długość około 2m
-opaski 22-27 szt 4
-kawałek blaszki grubości 1mm
-2 śrubki M6 z nakrętkami i podkładkami
-wkręty około 1cm długości (~10szt.)
-gąbka tapicerska lub coś podobnego
-nitro
-klej do szyb + rękawiczki gumowe
-rura aluminiowo/papierowa (zwyczajowo do łączenia kolektora wydechowego z filtrem powietrza) 2szt**
-rura gumowa elastyczna **

** jeśli nie znajdziecie takiej gumowej rury może być aluminowo/papierowa

Kliknij żeby powiększyć
Potrzebne materiały


Podobieństwa między obydwoma zestawami:
-"wymiary"
-"kształt" To tak w większym przybliżeniu :P
-lewe 2 otwory mocowania obudowy do karoserii
-wylot powietrza na szybę (prawie idealny)
-wylot powietrza na środkowe kratki

Różnice między obydwoma zestawami :

Siena/Palio:....................................................Uno:

- 2 razy większa nagrzewnica........................-za mała nagrzewnica
- 3000 razy lepszy ciąg wentylatora...............-wentylator ma ciąg jak oddech umarłego
- obieg zewnętrzny/wewnętrzny....................-brak wewnętrznego
- wyprowadzenie powietrza do......................- brak takowego
bocznych kratek
Kliknij żeby powiększyć
Nagrzewnica1...

Kliknij żeby powiększyć
...2...
Kliknij żeby powiększyć
...3












Skoro już jest jakiś wstęp czas opisać demolkę. Pierwszym i właściwie najczęściej używanym narzędziem będzie
Kliknij żeby powiększyć
Boshhhhhh :)


Na pierwszy ogień idzie górne mocowanie

Kliknij żeby powiększyć
Przed

Kliknij żeby powiększyć
..i juz po











Oraz dolne "strumienice" powietrza na nogi
Kliknij żeby powiększyć
Materiał do przerobu wtórnego

Od spodu znajduje się "skraplacz". Jego po prostu odkręcamy.
Kliknij żeby powiększyć
Takie coś ... gdzieś tam

Odcinamy rant na bocznych wlotach (tniemy tak aby została krawędź długości około 5mm) ~1cm
Kliknij żeby powiększyć
To odcinamy

Z blaszki wycinamy dwie płytki 4x4 cm i w połowie zaginamy pod kątem 90`

Kliknij żeby powiększyć
Blaszka
Kliknij żeby powiększyć
Wygięta blaszka :P












Wiercimy w nich 2 otworki (wiertło 5) Gdzie? To już wedle gustu i upodobania
Kliknij żeby powiększyć
Wiertałka i wiercolenie :)

Należy je zamontować mniej więcej na tej wysokości w takiej pozycji
Kliknij żeby powiększyć
Polożenie
Kliknij żeby powiększyć
Wysokośc















Przykręcamy wkretami (1cm)
Kliknij żeby powiększyć
Przykręcona blaszka od środka
Kliknij żeby powiększyć
Widok od frontu













Kliknij żeby powiększyć
Efekt końcowy

Teraz zajmiemy sie montażem rur doprowadzających ciepłe powietrze do bocznych kratek. Przy pomocy lutownicy i kawałków plastiku (np. z odciętych dolnych strumienic) zaślepiamy część otworu w obudowie. Łączymy całą krawędź przez nadtopienie obydwu materiałów. Następnie przy pomocy opalarki i np. trzonka młotka (jakiś kawałek drewienka) kształtujemy otwór pod wąż. Dobrze aby wchodził w miarę ciasno :P. To samo robimy z drugiej strony.
Kliknij żeby powiększyć
Przymiarka
Kliknij żeby powiększyć
Łatka














Kliknij żeby powiększyć
No to rzeźbimy
Kliknij żeby powiększyć
....dalej tworzymy













Kliknij żeby powiększyć
A tak to wygląda gotowe

Zajmiemy się teraz dopasowaniem dolnego nawiewu (na nogi) Jako że dolna część jest bardziej wysunięta niż oryginalna z Uno trzeba ją zmodyfikować. Zapytacie dlaczego. A to dlatego że radio się nie mieści :/.
Jak zapewne zauważycie zdjęcia pokazują wiele różnych wersji. Było po prostu wiele cięcia i dopasowywania. Na czerwono zaznaczę mniej więcej co i ile wyciąć.
Wycinamy bok lewy i prawy. Tu takie zastrzeżenie. Z prawej strony wystaje kawałek prowadnicy od klapki sterującej przepływem powietrza. Nie wycinajcie aż do samej prowadnicy. Zostawcie kilka mm luzu. Zanim wytniecie ta krawędź (zaznaczone na niebiesko) Upewnijcie się ze klapka o której wspomniałem wyżej jest zamknięta (zamknięta będzie w tedy gdy znajdzie się na wysokości niebieskiej linii). W tedy bezpiecznie możecie dokończyć wycinanie boków. Dlatego o tym wspomniałem gdyż może się okazać, że wytniecie za dużo i klapka nie będzie spełniała swego zadania.
Kliknij żeby powiększyć
Bok prawy
Kliknij żeby powiększyć
Bok lewy













Niepotrzebne będą także te elementy (zielone). Do kolejnego etapu przygotować się należy nawiercając (wiertło 3) 2 otworki i robiąc klamerkę z druciku(czerwone kółko). Zapobiegnie to rozłażeniu się obudowy przy późniejszym formowaniu.
Kliknij żeby powiększyć
To też tniemy

Skoro już pocięliśmy przyszedł czas na modelowanko. Tu z pomocą przychodzi opalarka i trochę inwencji twórczej.
Pierwszą zaginamy tą powierzchnię
Kliknij żeby powiększyć
Najpierw lewa....
Kliknij żeby powiększyć
... potem prawa













Możemy sobie pomóc wkładając pod spód kawałek rurki ( na prawym zdjęciu takie czerwone coś :P). Idealna jej średnica zewnętrzna to 2 cm.
Jeśli zagięcie się udało łapiemy to na 4 wkręty (1cm)
Kliknij żeby powiększyć
Spięte wkrętami

Za pomocą opalarki formujemy wylot powietrza na nogi.
Kliknij żeby powiększyć
Młoteczek w dłoń

Efekt końcowy.
Kliknij żeby powiększyć
Efekt końcowy


Teraz zajmiemy się mocowaniem do karoserii. 2 lewe otwory mocujące nam się zgadzają(patrząc z fotela kierowcy) więc nie trzeba ich przerabiac. Inaczej sprawa się ma z prawej strony. Tu żaden otwór sie nie zgrywa. Dokonujemy odcięcia górnej tulejki i tniemy wzdłuż gąbki.
Kliknij żeby powiększyć
Przed
Kliknij żeby powiększyć
Po cięciu












Następnie należy wyciąć otwór pod prawą górna szpilkę w karoserii. Mierząc po linii (kąt między lewą dolną, lewą górną i prawą górną dziurą ma wynosić 90`) prostej ~32,5 cm od lewej tulejki. Otwór wiercimy wiertlem 8 i powinien wyjść mniej więcej na środku uszczelki.
Kliknij żeby powiększyć
O tak jakoś tu mniej więcej

Podklejamy kawałek gąbki przy górnym wylocie w jego przedniej części. Ja użyłem tego co było pod ręką, a mianowicie starej obiciówki drzwiowej.
Kliknij żeby powiększyć
Przyklejamy ją od przodu
Kliknij żeby powiększyć
Obiciówka drzwi













Mamy już mniej więcej przerobioną obudowę. Jako że nie posiadałem oryginalnych przełączników Siena/Palio przerobiłem te z Uno. Niestety nie działa do końca perfekcyjnie i w przyszłości będę je zmieniał na Sienowskie. Zabawy było sporo.
Trzeba skrócić trochę sam mechanizm.
Kliknij żeby powiększyć
Przed
Kliknij żeby powiększyć
Po















Kolejno do przeróbki idą linki.
Linka prawa (od pokrętła prawego w Uno) będzie teraz sterować zaworem nagrzewnicy. Trzeba ją nieco zmodernizować. Linki są hartowane i pękają przy próbie wyginania. Trzeba je więc potraktować palnikiem. gazowym.
Kliknij żeby powiększyć
Grzanie
Kliknij żeby powiększyć
Zaginanie















Trzeba ją teraz zamontować. Uchwyt linki do obcięcia bo opiera sie o schowek w desce. Śrubka M6 załatwiła sprawę.
Kliknij żeby powiększyć
linka 1
Kliknij żeby powiększyć
Linka 2
Kliknij żeby powiększyć
Mocowanie ciach












Linka sterująca przepływem powietrza szyba/boczne kratki-przednie kratki to ta która w Uno sterowała zaworem. Skracamy pancerz (Boshhhh) ma on mieć 30 cm. Tu na lince także należy zawinąć oczko. A całkowita długość gotowej linki to 36cm.
Kliknij żeby powiększyć
Pancerz
Kliknij żeby powiększyć
Gotowa całość














Kliknij żeby powiększyć
Końcowy efekt

Była też przerabiana linka od klapki nawiewu na nogi. Po zmontowaniu wszystkiego i przejechaniu kilki km okazało się że nie spełnia swego zadania. Ogólnie zacina się i nie działa prawidłowo. A tu kilka fotek jak to było.
Kliknij żeby powiększyć
Raz...
Kliknij żeby powiększyć
...dwa...













Kliknij żeby powiększyć
...czy...
Kliknij żeby powiększyć
... no i cztery













Prace nad obudową mamy zakończone. Czas przesiąść się z ciepłego warsztatu do zimnego autka. Nie dotyczy szczęśliwych posiadaczy garażu :)).
Istnieją 2 opcje. Albo zdejmujemy deskę rozdzielczą, albo ją zostawiamy. Przy tej drugiej od razu nastawmy sie na gimnastykę extremalną. Nogi na zagłówkach, du** na oparciu przedniego fotela a reszta nas nurkuje pod deską rozdzielczą. To tak w skrócie.
Najpierw spuszczamy płyn z układu chłodzenia. Nie musi być cały, ale z pół napewno. Następnie rozbieramy panel środkowy(odkręcamy 4 śrubki)
Kliknij żeby powiększyć
Tam mniej więcej są śrubki, kto rozbierał ten wie...

Wybebeszamy oryginalny zestaw "grzewczy" z Uno. 4 śrubki przy przegrodzie i 1 w okolicy gniazda zapalniczki. Odpinamy 2 węże (może sie coś skroplić więc podłóżcie szmatę lub miskę).
Ukazuje nam się wtedy taki widok.
Kliknij żeby powiększyć
Kableki do wyboru do koloru

No może tylko ja tak mam :D
Kliknij żeby powiększyć
Efekt demolki

Wykorzystamy 3 szpilki wystające z przegrody(zielone). Czwarta jest niepotrzebna ale niech zostanie(czerwone). Trzeba także wyszarpać kawałek filcu z obicia (niebieskie).
Kliknij żeby powiększyć
To sie przyda, a to nie

Przygotujmy teraz Boczne nawiewy. Przy pomocy takiej oto otwornicy wiercimy dziurki w bocznych tunelach. Średnicę dobierzcie sobie odpowiednio do średnicy kupionych rur. Może być ciut mniejsza. Niech rury wchodzą ciaśniej. Będzie szczelniej.
Kliknij żeby powiększyć
Otwornica
Kliknij żeby powiększyć
Otwornica 2
















A tak to ja wierciłem "leżąc" pod deską rozdzielczą. Najpierw strona prawa (przy schowku).
Kliknij żeby powiększyć
Przed...
Kliknij żeby powiększyć
...w trakcie...













Tu założona rura. Wpuśćcie ją troszkę głębiej.
Kliknij żeby powiększyć
...i po wierceniu.

To samo robimy z lewej. Uważając przy tym na kabelki wiązki.
Kliknij żeby powiększyć
Przed..
Kliknij żeby powiększyć
...w trakcie...














Kliknij żeby powiększyć
...i z turbo rurom

Skoro wiercimy to też co obetnijmy. Robiłem co mogłem ale schowek niestety trzeba trochę "zmniejszyć". Dosłownie o taki kawałek.
Kliknij żeby powiększyć
Taki kawałek
Kliknij żeby powiększyć
...














Kliknij żeby powiększyć
Oto i efekt...
Kliknij żeby powiększyć
...cięcia















Przejdźmy w między czasie do komory silnikowej. Trzeba teraz wyjąć stare rury do nagrzewnicy. Przechodzą one przez przegrodę na wysokości wtrysku.
Kliknij żeby powiększyć
O tu tu...

Wyciągamy te węże pamiętając później że górny idzie w lewo(do odpowietrznika i tam go odpinamy), a dolny w prawo (do kolektora dolotowego).
Skoro tu jesteśmy zatkajmy dopływ zimnego powietrza do bocznych kratek. Zdejmujemy podszybie. W tym celu odkręcamy wycieraczkę, 2 śruby przy szybie i 3 w komorze silnika.
Tak to mniej więcej będzie wyglądało.
Kliknij żeby powiększyć
...





Kliknij żeby powiększyć
Wlot z lewej
Kliknij żeby powiększyć
Wlot z prawej














Przy użyciu kleju do szyb należy je zatkać. Ja użyłem bocznych zaślepek ze starego tunelu Uniaka.
Kliknij żeby powiększyć
Tu były
Kliknij żeby powiększyć
Trochę...













Kliknij żeby powiększyć
...je przyciąłem
Kliknij żeby powiększyć
...












Odtłuszczamy (po obwodzie) dobrze powierzchnię zarówno naszej nowej "zaślepki" jak i zaślepianej dziurki :).
Kliknij żeby powiększyć
Nitro, szmatka, kleik.

Zakładamy rękawiczki. Ja robiłem bez i 2 dni próbowałem domyć ręce. Strasznie ciężko zmyć ten klej. Smarujemy po krawędzi i w takiej pozycji przyklejamy.
Kliknij żeby powiększyć
Pozycja
Kliknij żeby powiększyć
smarowanie












Kliknij żeby powiększyć
papraninka

Jeśli nie będzie przylegało dokładnie nie przejmujcie sie. Tak ma być. Spowoduje to że po włączeniu jedynie obiegu przedniej szyby w czasie jazdy z bocznej kratki będzie leciało (tak często potrzebne w długiej jeździe) zimne powietrze.
Tak samo zaklejamy lewy wlot powietrza.
Zaczynamy składanie wszystkiego do kupy. Aby sobie trochę ułatwić węże od razu przykręcamy do nagrzewnicy. Kluczyk 7 i skręcamy dość mocno opaski.
Kliknij żeby powiększyć
O tak

Wkładamy naszą nową "turbinkę" pod deskę w między czasie przeplatając węże przez przegrodę(górny w górną, dolny[zawór]w dolną dziurę) Kolejno przykręcamy 3 śrubki( w zupełności wystarczy). U mnie sie trzyma nawet bez tej blachy w okolicach gniazda zapalniczki. Jeśli ktoś chce może zaadaptować tą blaszkę i przykręcić ją sobie.
Kliknij żeby powiększyć
Przymiarki
Kliknij żeby powiększyć
A tu już przykręcone













Wkładamy rury do bocznych wlotów.
Kliknij żeby powiększyć
Lewą...
Kliknij żeby powiększyć
...i prawa


















Póki mamy jako taki dostęp zamontujmy wiązkę do silnika dmuchawy.Odpowiednio wpięta jest w silnik (lewa wtyczka) i rezystor (prawa).
Kliknij żeby powiększyć
Elektrycznie

Te kable z wiązki Uno wypadają
Kliknij żeby powiększyć
Taki kawałek wiązki odpinamy

Zostają tylko te. Czarny (-) Niebieski (+)
Kliknij żeby powiększyć
To zostaje z wiązki

Do nich podpinamy tą wtyczkę.
Kliknij żeby powiększyć
Wtyczka Siena

Do wtyczki z Uno (4 pinowa) przepinamy kable z białej wtyczki Siena/Palio(5 pinowa) i wpinamy w przełącznik wentylatora.
Kliknij żeby powiększyć
Wtyczka przełącznika dmuchawy

Tu załącze mały schemat
Kliknij żeby powiększyć
Schemat

Od razu zastrzegam
Nie pamiętam jak dokładnie idą przewody od/do rezystora i silnika. Nie przerabiałem tej części Była oryginalna. I taką polecam :)
Montujemy tunel środkowy. Oczywiście i on uległ małym przeróbkom. Po obydwu jego stronach należy wyciąć taaaaaki skromny kawałek.
Kliknij żeby powiększyć
Tak mniej wiecej bylo i tyle wycinamy

W blaszkach wiercimy otwory(Wiertło 3).W wysokości ~1-1,5cm od jej górnej krawędzi.Przykręcamy dwoma wkrętami. Dalej montaż idzie zgodnie z kolejnością wcześniejszego demontażu.
Kliknij żeby powiększyć
Lewa dziurka
Kliknij żeby powiększyć
Prawa dziurka














Wracamy do komory silnika. Trzeba przyciąć węże do odpowiedniej długości. Upewnijcie się, że nie zostało wam pól kilometra jeszcze w kabinie. Wyciągnijcie ile się da. Przypominam że górny wąż idzie w lewo do odpowietrznika. Tam go montujemy i zaciskamy opaskami.
Uwaga Sprawdźcie czy wąż sie nie załamał. Jeśli tak trzeba trochę go poustawiać (wcisnąć, wyciągnąć, obrócić) To już wedle upodobań. Grunt aby nie był za mocno załamany. Dolny wężyk idzie w prawo i łączymy go z kolektorem dolotowym. Posiadacze instalacji LPG połączą go z trójnikiem. Składamy podszybie i zalewamy płyn. Odpalamy silnik i odpowietrzamy instalację.

Zastrzegam iż nie ponoszę odpowiedzialności za ewentualne niezgodności w wymiarach , położeniu otworów i kolorach kabli itp. :D


Autor: Nomis  Zobacz profil  Kontakt Data: 2008-02-02 13:57:36
Kawał Bardzo Dobrej Roboty. Gratulacje !!!!!

Autor: Glaca  Zobacz profil  Kontakt Data: 2008-01-19 23:06:26
Drupi! Podwójne mistrzostwo świata. Raz za wykonaną modernizację a dwa za ten manual - kaaaaaaaaaaaaawał dobrej roboty.
Niech w Waszych uniaczach zagości ciepło :D

Redakcja www.fiatuno.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
  Na skróty - mapa serwisuKlubowiczów: 3295 
Wszystkie prawa zastrzeżone (c) 2004-2012 Uno Klub Polska.
Zabrania się kopiowania materiałów z tej strony bez pisemnej zgody Redakcji fiatuno.pl.
Design i wykonanie - Messer