|
 |
» Zmiana ogrzewania na zespół ze Sieny/Palio
autor:
Drupi
Modyfikacja artykułu: 2008-09-02 21:16:17, odsłon: 28799
Witam. Nadeszła zima. Przyszły pierwsze mrozy. No i zaczęło się. Zimno i zamarzanie szyb od środka. Od dawna chodził mi po głowie pomysł na zmianę zespołu grzewczego. Szczęśliwy traf spowodował iż stałem sie szczęśliwym posiadaczem zespołu ogrzewania z Fiata Siena/Palio. Nie pozostało nic innego jak adaptacja wyżej wymienionego. Cała zabawa trwała 2 dni. Do wykonania tej modernizacji potrzebne są narzędzia typu:
-szlifierka kątowa (tzw. gumówka, Boschówka) -opalarka -lutownica kolbowa bądź pistoletowa -wiertarka bądź wkrętarka akumulatorowa -śrubokręty płaski i krzyżakowy -klucz 7, 8, 10 -wiertło 8, 5 ,3(zależnie od posiadanych wkrętów) -nożyce do blachy -imadło -otwornica (zdjęcie poniżej w manualu) -palnik gazowy*
* opcja adaptacji oryginalnego przełącznika z Uno
Potrzebne materiały (części): -przede wszystkim kompletna nagrzewnica Tu 2 opcje o wyboru Uwaga 1. Kompletna nagrzewnica z linkami i mechanizmem (pokrętła) - i to jest najlepsza a nawet wskazana W późniejszym czasie dodam opis jej montażu (gdy zakupię te pokrętła od Siena/Palio) 2. Druga opcja to zastosowanie mechanizmu(pokręteł) z Uno i dopasowanie go do nagrzewnicy. Niestety nie wszystko wtedy działa. Osobiście nie polecam. -wąż gumowy o średnicy wewnętrznej ~16mm i długość około 2m -opaski 22-27 szt 4 -kawałek blaszki grubości 1mm -2 śrubki M6 z nakrętkami i podkładkami -wkręty około 1cm długości (~10szt.) -gąbka tapicerska lub coś podobnego -nitro -klej do szyb + rękawiczki gumowe -rura aluminiowo/papierowa (zwyczajowo do łączenia kolektora wydechowego z filtrem powietrza) 2szt** -rura gumowa elastyczna **
** jeśli nie znajdziecie takiej gumowej rury może być aluminowo/papierowa
 | Potrzebne materiały |
|
Podobieństwa między obydwoma zestawami: -"wymiary" -"kształt" To tak w większym przybliżeniu :P -lewe 2 otwory mocowania obudowy do karoserii -wylot powietrza na szybę (prawie idealny) -wylot powietrza na środkowe kratki
Różnice między obydwoma zestawami :
Siena/Palio:....................................................Uno:
- 2 razy większa nagrzewnica........................-za mała nagrzewnica - 3000 razy lepszy ciąg wentylatora...............-wentylator ma ciąg jak oddech umarłego - obieg zewnętrzny/wewnętrzny....................-brak wewnętrznego - wyprowadzenie powietrza do......................- brak takowego bocznych kratek
 | Nagrzewnica1... |
|
 | ...2... |
|  | ...3 |
|
Skoro już jest jakiś wstęp czas opisać demolkę. Pierwszym i właściwie najczęściej używanym narzędziem będzie
 | Boshhhhhh :) |
|
Na pierwszy ogień idzie górne mocowanie
 | Przed |
|
 | ..i juz po |
|
Oraz dolne "strumienice" powietrza na nogi
 | Materiał do przerobu wtórnego |
|
Od spodu znajduje się "skraplacz". Jego po prostu odkręcamy.  | Takie coś ... gdzieś tam |
|
Odcinamy rant na bocznych wlotach (tniemy tak aby została krawędź długości około 5mm) ~1cm | To odcinamy |
|
Z blaszki wycinamy dwie płytki 4x4 cm i w połowie zaginamy pod kątem 90`
 | Blaszka |
|
 | Wygięta blaszka :P |
|
Wiercimy w nich 2 otworki (wiertło 5) Gdzie? To już wedle gustu i upodobania
 | Wiertałka i wiercolenie :) |
|
Należy je zamontować mniej więcej na tej wysokości w takiej pozycji  | Polożenie |
|
 | Wysokośc |
|
Przykręcamy wkretami (1cm) | Przykręcona blaszka od środka |
|
 | Widok od frontu |
|
 | Efekt końcowy |
|
Teraz zajmiemy sie montażem rur doprowadzających ciepłe powietrze do bocznych kratek. Przy pomocy lutownicy i kawałków plastiku (np. z odciętych dolnych strumienic) zaślepiamy część otworu w obudowie. Łączymy całą krawędź przez nadtopienie obydwu materiałów. Następnie przy pomocy opalarki i np. trzonka młotka (jakiś kawałek drewienka) kształtujemy otwór pod wąż. Dobrze aby wchodził w miarę ciasno :P. To samo robimy z drugiej strony.
 | Przymiarka |
|
 | Łatka |
|
 | No to rzeźbimy |
|
 | ....dalej tworzymy |
|
 | A tak to wygląda gotowe |
|
Zajmiemy się teraz dopasowaniem dolnego nawiewu (na nogi) Jako że dolna część jest bardziej wysunięta niż oryginalna z Uno trzeba ją zmodyfikować. Zapytacie dlaczego. A to dlatego że radio się nie mieści :/. Jak zapewne zauważycie zdjęcia pokazują wiele różnych wersji. Było po prostu wiele cięcia i dopasowywania. Na czerwono zaznaczę mniej więcej co i ile wyciąć. Wycinamy bok lewy i prawy. Tu takie zastrzeżenie. Z prawej strony wystaje kawałek prowadnicy od klapki sterującej przepływem powietrza. Nie wycinajcie aż do samej prowadnicy. Zostawcie kilka mm luzu. Zanim wytniecie ta krawędź (zaznaczone na niebiesko) Upewnijcie się ze klapka o której wspomniałem wyżej jest zamknięta (zamknięta będzie w tedy gdy znajdzie się na wysokości niebieskiej linii). W tedy bezpiecznie możecie dokończyć wycinanie boków. Dlatego o tym wspomniałem gdyż może się okazać, że wytniecie za dużo i klapka nie będzie spełniała swego zadania.
 | Bok prawy |
|
 | Bok lewy |
|
Niepotrzebne będą także te elementy (zielone). Do kolejnego etapu przygotować się należy nawiercając (wiertło 3) 2 otworki i robiąc klamerkę z druciku(czerwone kółko). Zapobiegnie to rozłażeniu się obudowy przy późniejszym formowaniu.
 | To też tniemy |
|
Skoro już pocięliśmy przyszedł czas na modelowanko. Tu z pomocą przychodzi opalarka i trochę inwencji twórczej. Pierwszą zaginamy tą powierzchnię
 | Najpierw lewa.... |
|
 | ... potem prawa |
|
Możemy sobie pomóc wkładając pod spód kawałek rurki ( na prawym zdjęciu takie czerwone coś :P). Idealna jej średnica zewnętrzna to 2 cm. Jeśli zagięcie się udało łapiemy to na 4 wkręty (1cm)
 | Spięte wkrętami |
|
Za pomocą opalarki formujemy wylot powietrza na nogi.
 | Młoteczek w dłoń |
|
Efekt końcowy. | Efekt końcowy |
|
Teraz zajmiemy się mocowaniem do karoserii. 2 lewe otwory mocujące nam się zgadzają(patrząc z fotela kierowcy) więc nie trzeba ich przerabiac. Inaczej sprawa się ma z prawej strony. Tu żaden otwór sie nie zgrywa. Dokonujemy odcięcia górnej tulejki i tniemy wzdłuż gąbki. | Przed |
|
 | Po cięciu |
|
Następnie należy wyciąć otwór pod prawą górna szpilkę w karoserii. Mierząc po linii (kąt między lewą dolną, lewą górną i prawą górną dziurą ma wynosić 90`) prostej ~32,5 cm od lewej tulejki. Otwór wiercimy wiertlem 8 i powinien wyjść mniej więcej na środku uszczelki. | O tak jakoś tu mniej więcej |
|
Podklejamy kawałek gąbki przy górnym wylocie w jego przedniej części. Ja użyłem tego co było pod ręką, a mianowicie starej obiciówki drzwiowej.
 | Przyklejamy ją od przodu |
|
 | Obiciówka drzwi |
|
Mamy już mniej więcej przerobioną obudowę. Jako że nie posiadałem oryginalnych przełączników Siena/Palio przerobiłem te z Uno. Niestety nie działa do końca perfekcyjnie i w przyszłości będę je zmieniał na Sienowskie. Zabawy było sporo. Trzeba skrócić trochę sam mechanizm. | Przed |
|
 | Po |
|
Kolejno do przeróbki idą linki. Linka prawa (od pokrętła prawego w Uno) będzie teraz sterować zaworem nagrzewnicy. Trzeba ją nieco zmodernizować. Linki są hartowane i pękają przy próbie wyginania. Trzeba je więc potraktować palnikiem. gazowym. | Grzanie |
|
 | Zaginanie |
|
Trzeba ją teraz zamontować. Uchwyt linki do obcięcia bo opiera sie o schowek w desce. Śrubka M6 załatwiła sprawę. | linka 1 |
|
 | Linka 2 |
|
 | Mocowanie ciach |
|
Linka sterująca przepływem powietrza szyba/boczne kratki-przednie kratki to ta która w Uno sterowała zaworem. Skracamy pancerz (Boshhhh) ma on mieć 30 cm. Tu na lince także należy zawinąć oczko. A całkowita długość gotowej linki to 36cm. | Pancerz |
|
 | Gotowa całość |
|
 | Końcowy efekt |
|
Była też przerabiana linka od klapki nawiewu na nogi. Po zmontowaniu wszystkiego i przejechaniu kilki km okazało się że nie spełnia swego zadania. Ogólnie zacina się i nie działa prawidłowo. A tu kilka fotek jak to było. | Raz... |
|
 | ...dwa... |
|
 | ...czy... |
|
 | ... no i cztery |
|
Prace nad obudową mamy zakończone. Czas przesiąść się z ciepłego warsztatu do zimnego autka. Nie dotyczy szczęśliwych posiadaczy garażu :)). Istnieją 2 opcje. Albo zdejmujemy deskę rozdzielczą, albo ją zostawiamy. Przy tej drugiej od razu nastawmy sie na gimnastykę extremalną. Nogi na zagłówkach, du** na oparciu przedniego fotela a reszta nas nurkuje pod deską rozdzielczą. To tak w skrócie. Najpierw spuszczamy płyn z układu chłodzenia. Nie musi być cały, ale z pół napewno. Następnie rozbieramy panel środkowy(odkręcamy 4 śrubki) | Tam mniej więcej są śrubki, kto rozbierał ten wie... |
|
Wybebeszamy oryginalny zestaw "grzewczy" z Uno. 4 śrubki przy przegrodzie i 1 w okolicy gniazda zapalniczki. Odpinamy 2 węże (może sie coś skroplić więc podłóżcie szmatę lub miskę). Ukazuje nam się wtedy taki widok. | Kableki do wyboru do koloru |
|
No może tylko ja tak mam :D
 | Efekt demolki |
|
Wykorzystamy 3 szpilki wystające z przegrody(zielone). Czwarta jest niepotrzebna ale niech zostanie(czerwone). Trzeba także wyszarpać kawałek filcu z obicia (niebieskie).  | To sie przyda, a to nie |
|
Przygotujmy teraz Boczne nawiewy. Przy pomocy takiej oto otwornicy wiercimy dziurki w bocznych tunelach. Średnicę dobierzcie sobie odpowiednio do średnicy kupionych rur. Może być ciut mniejsza. Niech rury wchodzą ciaśniej. Będzie szczelniej.  | Otwornica |
|
 | Otwornica 2 |
|
A tak to ja wierciłem "leżąc" pod deską rozdzielczą. Najpierw strona prawa (przy schowku). | Przed... |
|
 | ...w trakcie... |
|
Tu założona rura. Wpuśćcie ją troszkę głębiej. | ...i po wierceniu. |
|
To samo robimy z lewej. Uważając przy tym na kabelki wiązki. | Przed.. |
|
 | ...w trakcie... |
|
 | ...i z turbo rurom |
|
Skoro wiercimy to też co obetnijmy. Robiłem co mogłem ale schowek niestety trzeba trochę "zmniejszyć". Dosłownie o taki kawałek. | Taki kawałek |
|
 | ... |
|
 | Oto i efekt... |
|
 | ...cięcia |
|
Przejdźmy w między czasie do komory silnikowej. Trzeba teraz wyjąć stare rury do nagrzewnicy. Przechodzą one przez przegrodę na wysokości wtrysku. | O tu tu... |
|
Wyciągamy te węże pamiętając później że górny idzie w lewo(do odpowietrznika i tam go odpinamy), a dolny w prawo (do kolektora dolotowego). Skoro tu jesteśmy zatkajmy dopływ zimnego powietrza do bocznych kratek. Zdejmujemy podszybie. W tym celu odkręcamy wycieraczkę, 2 śruby przy szybie i 3 w komorze silnika. Tak to mniej więcej będzie wyglądało. | ... |
|
 | Wlot z lewej |
|
 | Wlot z prawej |
|
Przy użyciu kleju do szyb należy je zatkać. Ja użyłem bocznych zaślepek ze starego tunelu Uniaka. | Tu były |
|
 | Trochę... |
|
 | ...je przyciąłem |
|  | ... |
|
Odtłuszczamy (po obwodzie) dobrze powierzchnię zarówno naszej nowej "zaślepki" jak i zaślepianej dziurki :). | Nitro, szmatka, kleik. |
|
Zakładamy rękawiczki. Ja robiłem bez i 2 dni próbowałem domyć ręce. Strasznie ciężko zmyć ten klej. Smarujemy po krawędzi i w takiej pozycji przyklejamy. | Pozycja |
|
 | smarowanie |
|
 | papraninka |
|
Jeśli nie będzie przylegało dokładnie nie przejmujcie sie. Tak ma być. Spowoduje to że po włączeniu jedynie obiegu przedniej szyby w czasie jazdy z bocznej kratki będzie leciało (tak często potrzebne w długiej jeździe) zimne powietrze. Tak samo zaklejamy lewy wlot powietrza. Zaczynamy składanie wszystkiego do kupy. Aby sobie trochę ułatwić węże od razu przykręcamy do nagrzewnicy. Kluczyk 7 i skręcamy dość mocno opaski.  | O tak |
|
Wkładamy naszą nową "turbinkę" pod deskę w między czasie przeplatając węże przez przegrodę(górny w górną, dolny[zawór]w dolną dziurę) Kolejno przykręcamy 3 śrubki( w zupełności wystarczy). U mnie sie trzyma nawet bez tej blachy w okolicach gniazda zapalniczki. Jeśli ktoś chce może zaadaptować tą blaszkę i przykręcić ją sobie. | Przymiarki |
|
 | A tu już przykręcone |
|
Wkładamy rury do bocznych wlotów. | Lewą... |
|
 | ...i prawa |
|
Póki mamy jako taki dostęp zamontujmy wiązkę do silnika dmuchawy.Odpowiednio wpięta jest w silnik (lewa wtyczka) i rezystor (prawa).  | Elektrycznie |
|
Te kable z wiązki Uno wypadają
 | Taki kawałek wiązki odpinamy |
|
Zostają tylko te. Czarny (-) Niebieski (+)
 | To zostaje z wiązki |
|
Do nich podpinamy tą wtyczkę. | Wtyczka Siena |
|
Do wtyczki z Uno (4 pinowa) przepinamy kable z białej wtyczki Siena/Palio(5 pinowa) i wpinamy w przełącznik wentylatora. | Wtyczka przełącznika dmuchawy |
|
Tu załącze mały schemat
 | Schemat |
|
Od razu zastrzegam Nie pamiętam jak dokładnie idą przewody od/do rezystora i silnika. Nie przerabiałem tej części Była oryginalna. I taką polecam :) Montujemy tunel środkowy. Oczywiście i on uległ małym przeróbkom. Po obydwu jego stronach należy wyciąć taaaaaki skromny kawałek. | Tak mniej wiecej bylo i tyle wycinamy |
|
W blaszkach wiercimy otwory(Wiertło 3).W wysokości ~1-1,5cm od jej górnej krawędzi.Przykręcamy dwoma wkrętami. Dalej montaż idzie zgodnie z kolejnością wcześniejszego demontażu. | Lewa dziurka |
|
 | Prawa dziurka |
|
Wracamy do komory silnika. Trzeba przyciąć węże do odpowiedniej długości. Upewnijcie się, że nie zostało wam pól kilometra jeszcze w kabinie. Wyciągnijcie ile się da. Przypominam że górny wąż idzie w lewo do odpowietrznika. Tam go montujemy i zaciskamy opaskami. Uwaga Sprawdźcie czy wąż sie nie załamał. Jeśli tak trzeba trochę go poustawiać (wcisnąć, wyciągnąć, obrócić) To już wedle upodobań. Grunt aby nie był za mocno załamany. Dolny wężyk idzie w prawo i łączymy go z kolektorem dolotowym. Posiadacze instalacji LPG połączą go z trójnikiem. Składamy podszybie i zalewamy płyn. Odpalamy silnik i odpowietrzamy instalację.
Zastrzegam iż nie ponoszę odpowiedzialności za ewentualne niezgodności w wymiarach , położeniu otworów i kolorach kabli itp. :D
|
Autor:
Nomis
| Data: 2008-02-02 13:57:36 |
Kawał Bardzo Dobrej Roboty. Gratulacje !!!!! |
Autor:
Glaca
| Data: 2008-01-19 23:06:26 |
Drupi! Podwójne mistrzostwo świata. Raz za wykonaną modernizację a dwa za ten manual - kaaaaaaaaaaaaawał dobrej roboty. Niech w Waszych uniaczach zagości ciepło :D |
|
Redakcja www.fiatuno.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. |
|
|
|