|
 |
» Elektryczne lusterka w Uno
autor:
Drupi
Modyfikacja artykułu: 2008-06-09 19:22:43, odsłon: 26337
Witam. Oto kolejna modyfikacja mojego Fiacika. Potrzebne materiały:
2 lusterka VW Polo 6N Nie kupujcie "anglików" oryginalny przełącznik do regulacji lusterek kable i wtyczki - 3 x 180 cm (trzy oddzielne kolory) prawe lusterko - 3 x 100 cm (te same kolory co wyżej) lewe lusterko - 1 x czerwony - długość uzależniona od miejsca podpięcia zasilania i masy - 1 x czarny - długość uzależniona od miejsca podpięcia zasilania i masy
bezpiecznik 10A koszulka termokurczliwa taśma izolacyjna 2 śrubki M6x40 z 4 nakrętkami 2 M6x15 bez nakrętek(no chyba że mamy oryginalne czarne śrubki na śrubokręt +) blacha grubości około 1,5 mm 6 blachowkrętów 1-1,5 cm gąbka pod panele, no chyba że mieliśmy oryginalne gąbki razem z lusterkami (takie siakieś szare)
Potrzebne narzędzia:
szlifierka kątowa z tarczą do cięcia tzw. Multi Tool (Dremel) ale i Boshówką także da radę lutownica, cyna, kalafonia (chyba że cyna już takową posiada w sobie) śrubokręt + - wiertarka wiertła ~4 (uzależnione od użytych blachowkrętów) 6, 10 Poxipol
Zacznijmy więc.
 | otwór na wtyczkę |
|
Na początku demontujemy stare lusterka. Tu może się w niektórych przypadkach przydać płaski śrubokręt. Tapicerkę z drzwi także demontujemy. Gdy już mamy wolne drzwi przystępujemy do przycinania. Od zewnątrz wycinamy mały kawałek z dużego otworu. Potrzebujemy tego do wciśnięcia wtyczki.
 | Blacha |
|
 | przymocowana blaszka |
|
Przygotowujemy sobie dwie takie same blaszki. Są symetryczne. Otwory wiercimy wiertłami 4, 6 i 8. Przykręcamy je w taki sposób, aby górny duży otwór zgrywał się z tym w drzwiach.
Przystąpmy do modernizacji samych lusterek. Za pomocą zapalniczki podgrzewamy mocowania plastiku i odpinamy je od korpusu. Niestety, samej plastikowej osłony nie da się zdemontować. Tzn. da się, ale trzeba by było rozklepywać całe mocowanie a to już długa historia. Gra nie warta świeczki. Teraz korpus. Tu należy wyciąć dużo (szlifierka). Z tym schodzi się najwięcej. Ścinamy wszystko na płasko. Moja rada "lepiej ciąć 15 razy, niż uciąć raz i za dużo" Wycinamy aluminiowy korpus. Mniej więcej aż do takiej wielkości. Nie mniej !!.
 | Lusterko po przyszlifowaniu |
|
 | zamocowane i docięte lustereczko |
|
Przycinamy plastikowa osłonę ale jeszcze nie "na gotowo" tylko tak z 1,5 cm zapasem. Ja użyłem zewnętrznej osłony lusterka od Uno i odrysowałem kształt na tekturce. Przyciąłem plastik z zapasem i już po zamocowaniu docinałem stopniowo do wymaganego kształtu.
Przykręcamy lusterko do blaszki za pomocą śrubki M6x15. Przez dolny otwór w blaszce do pozostałego oryginalnego mocowania w lusterku. Jak widać lusterko nachodzi na uszczelkę szyby. Tak ma być. Na samym dole trzeba tylko dociąć odpowiednio plastik w lusterku.
 | dziura w drzwiach |
|
Przy pomocy wiertła 6 przez górny otworów przewiercamy się przez 2 blachy drzwi. . Uwaga Drugą, ostatnią blachę drzwi wiercimy powoli, gdyż przy okazji przewiercania mamy zaznaczyć w korpusie lusterka miejsce gdzie ma znajdować się śrubka mocująca.
Demontujemy lusterka i kontynuujemy wiercenie w korpusie uważając aby nie przewiercić się przez plastikową osłonę. Gdy już to mamy czas przygotować śrubkę. M6x40 i szlifujemy jej łepek. z jednej strony na równo z gwintem a cały łepek na "pocieniamy" Powinno wyglądać to mniej więcej tak. | śrubka 1 |
|
 | śrubka 3 |
|
 | śrubka 2 |
|
Należy ją teraz zamontować. Zakręcamy kontrę i przymierzamy czy wszystko pasuje. Smarujemy Poxipolem i gdy jest jeszcze świeży montujemy "na gotowo" do drzwi i niech sobie zwiąże. Skończone lusterko gotowe do montażu powinno wyglądać mniej więcej tak.
Między lusterka, a drzwi docinamy sobie z gąbki trójkącik (kształt taki jak zarys drzwi). Możemy już zamontować lusterka. Czas teraz na elektrykę. Oto schemat dla kumających czaczę.
 | schemat |
|
Ja nie rozgryzłem tego do dziś. Doszedłem do tego co i jak metodą prób i błędów. Więc macie już z górki cfaniaczki. Prowadzimy 3 kabelki od każdego z lusterek . U mnie jest to niebieski, brązowy i zielony. Niebieski połączyłem z niebieskim, brązowy z brązowym, a zielony z czarnym. Biały i czerwono-czarny jest od podgrzewania lusterek. Tego jeszcze nie podłączałem. Jak dobiorę się do wiązki uniaczkowej to edytuję manuala. Wiem, że jeden idzie do masy (biały), a drugi (czerwono-czarny) planuję podpiąć pod podgrzewanie szyby tylnej. Tak wyglądają przygotowane (zaopatrzone w końcówki) kabelki. Dwie wiązki od lusterek i jedna od zasilania/masy
 | gotowa wiązka |
|
 | podpięcie włącznika |
|
 | schemat włącznika |
|
Podświetlenie ciągniemy od zegarów. Istnieje druga opcja. Można pociągnąć zasilanie z miejsca, w którym pojawia się ono dopiero po przekręceniu kluczyka w stacyjce. Wycinamy dziurkę w desce pod przełącznik. W samym przełączniku obudowę obcinamy po obwodzie w linii prostej. Tylko 3 krawędzie zrównujemy do tej najkrótszej  | włącznik |
|
A oto efekt końcowy. Myślę, że było warto.
A tu mały Filmik
Życzę miłej zabawy przy modernizacjach. Niech odrobina komfortu zagości w waszych uniaczkach.
|
Autor:
Benek
| Data: 2008-10-12 21:38:00 |
Nie ma to jak odrobina luksusu a ja mam pytanie całkiem z innej beczki gdzie mogę dostać takie same przenie światła ?? |
Autor:
MeShell
| Data: 2008-06-23 20:00:03 |
Nie ma to jak odrobina luksusu. Też sie zastanawiałem nad elektrykami tylko nie za bardzo wiedziałem jak to podłączyć. A dzięki tobie już wiem :D Na początku chciałem montować M3 lub coś podobnego ale teraz chyba zdecyduje sie na te od polówki. Pozdrawiam wszystkich Uno Maniaków. |
|
Redakcja www.fiatuno.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. |
|
|
|