Nowy użytkownik    Logowanie 
» Wałki rozrządu w silnikach FIRE 8V
autor: majkiel Zobacz profil Kontakt  Modyfikacja artykułu: 2016-03-18 14:30:55, odsłon: 626


Artykuł pochodzi ze strony Fiat Uno Team

Artykuł Mistalovy poświęcony tuningowi i wałkom rozrządu dał mi dużo do myślenia i postanowilem, że warto się zainteresować jak to jest z tym rozrządem i rozgryść ten temat dogłębnie.

Zanim poruszę temat wałków rozrządu chciałbym co nieco opisać swój silnik, na którym przeprowadziłem późniejsze testy zmiany wałka rozrządu.

Silnik, który miałem zamontowany u siebie jest w pewnym sensie hybrydą łącząca dwa silniki tej samej konstrukcji FIRE z minimalnymi zmianami konstrukcyjnymi miedzy wersjami, które podczas późniejszego użytkowania sprawiły mi wiele kłopotów (głównie spalanie stukowe w dolnym zakresie obrotów).

Dół silnika to 1108cm3 FIRE o numerach katalogowch 176 B2.000 (tłoki, wał, korbowody, blok oraz pozostały osprzęt) pochodzi z Fiata Punto 55 lub jak kto woli SC1,1. Góra natomiast pochodzi z silnika 999cm3 FIRE o numerach katalogowch 156 A2.000 (głowica, wałek , kolektory oraz pozostały osprzęt) z Uno 45 (zasilanie gaźnikowe).

Różnice jakie występują pomiędzy górami silników 176 B2.000 i 156 A2.000 to głównie wałek rozrządu, wysokość głowicy oraz sposób zasilania paliwem. Założenie kompletnej niższej głowicy z silnika 156 A2.000 do silnika 176 B2.000 spowodowało wzrost stopnia sprężania, co z niewłaściwym wałkiem rozrządu negatywnie wpłynęło na trwałość i kulturę pracy silnika. (spalanie stukowe)

Zwiększenie stopnia sprężania z jednoczesnym pozostawieniem wałka rozrządu z silnika 156 A2.000 uniemożliwiło też na osiągnięcie znamionowych parametrów jakie przewiduje fabryka dla silnika FIRE 1108cm3.

Jak sprawdzić jaki mamy wałek rozrządu ?

Takie pytanie zadałem sobie w momencie kiedy miałem już dosyć problemów ze spalaniem stukowym i z niezadowalającymi osiągami silnika. Odpowiedz nie była prosta bo na ten moment nie wiedziałem nic o oznaczeniach i parametrach wałków jakie występowały w silnikach FIRE 8V.

Najprościej było ustalić wznios krzywek. Wznios krzywek to nic innego jak różnica pomiędzy najwyższym i najniższym miejscem na krzywce i jest to parametr, który określa maksymalne uchylenie zaworu podane w milimetrach minus znamionowy luz zaworowy.

Na obrazku poniżej widzimy przekrój poprzeczny jednej krzywki wałka rozrządu, aby obliczyć wznios musimy zmierzyć MIN i MAX i podstawić do wzoru:
Kliknij żeby powiększyć
Wznios = MAX - MIN


We wszystkich spotkanych przezemnie wałkach (MIN) - minimalny wznios wynosił 29,6mm, oznacza to, że do ustalenia wzniosu krzywki wystarczy zmierzyć (MAX) - maksymalną wysokość krzywki i podstawić ją do wzoru.

Posiadając już wznos krzywki możemy skorzystać z danych katalogowych w celu ustalenia pozostałych parametrów.
Z danych jakie udało mi się zebrać do tej pory powstały tabele poniżej:
Kliknij żeby powiększyć
Wałki rozrządu w silnikach FIRE 8V (dotyczy 1,0 ; 1,1 ; 1,2 )
Kliknij żeby powiększyć
Tabela czasów otwarcia zaworów


GMP - górne martwe położenie tłoka
DMP - dolne martwe położenie tłoka
OZD - otwarcie zaworu dolotowego
ZZD - zamknięcie zaworu dolotowego
OZW - otwarcie zaworu wydechowego
ZZW - zamkniecie zaworu wydechowego
WOZ - współotwarcie zaworów
OZ - OZD + ZZD + 180º
NNRO - numer oznaczenia na wałku
NRK - numer katalagowy "Fiat Ricambri"


Jak widać w powyższych tabelach różnice w czasach otwarcia zaworów i wznosach krzywek są spore. Decyzje o zmianie wałka rozrządu trzeba przeanalizować w oparciu o podstawowe dane naszego silnika, głowicy i wałka. W najlepszej sytuacji są posiadacze Uno z silnikiem FIRE 999 i 1108 - wersja gaźnik, a to dlatego iż ingerencja w układ zapłonowy i zasilania w paliwo nie wymaga żadnych przeróbek elektroniki ECU (chip tuning) jak to jest przy ukladach wtryskowych. Zastosowane fabrycznie w silniku 1,0 wałki maja bardzo kiepskie parametry. W silniku Fire 1,0 zmiany po założeniu wałka z Punto 1,2MPI lub 1,2SPI będą najbardziej odczuwalne, oczywiście po prawidłowym wyregulowaniu zapłonu i dawki paliwa. Dodatkowo mocniejsze efekty przyrostu mocy i momentu w zakresie wysokich obrotów przyniesie odpowiednia modernizacja układu dolotowego i wydechowego.

W układzie dolotowym zalecane jest założenie filtra stożkowego , poprawienie kanałów dolotowych (usuniecie wszystkich powstałych w etapie produkcji / odlewania zadziorów i występów, polerowanie na lustro nie jest zalecane) . Ideałem było by zwiększenie średnicy przepustnicy oraz kanału doprowadzającego mieszankę do kolektora dolotowego, ale wiąże się to najczęściej z wymianą całego kolektora i gaźnika / układu wtryskowego lub założeniem np. dwóch gaźników na przeprojektowanym kolektorze - raczej dla wytrwałych tunerów.

Układ wydechowy jest dość poważnym elementem mającym wpływ na osiągi silnika i trzeba go również dopasować do zmian w silniku oraz do indywidualnych wymagań.

Zalecanym rozwiązaniem jest skonstruowanie nowego kolektora wydechowego 4-1 (fabryczny 4-2-1) oraz zbudowanie kompletnego układu wydechowego.

Więcej o projektowaniu układów możecie poczytać w artykule Mistalovy - dział Download .

Montaż wałków z silników zasilanych wtryskiem do wersji gaźnikowych jest utrudniony przez brak na nich odpowiedniej krzywki do napędu mechanicznej pompy paliwa, zamontowanej w głowicy. Są dwa rozwiązania - pierwsze dosyć proste i tanie wymaga jedynie poddaniu wałka odpowiedniej obróbce mechanicznej czyli stoczeniu koła na mimośrodowym mocowaniu, tak aby powstał owal. Drugie rozwiązanie polega na montażu elektrycznej pompy paliwa na przewodach paliwowych i dorobieniu odpowiednich redukcji (trójnika), które pozwolą na odpowiedni rozkład ciśnień paliwa dochodzących do gaźnika i odprowadzenie nadmiaru paliwa przelewem z powrotem do zbiornika. Przy konstrukcji takiego trójnika pomocne mogą się okazać średnice dysz na króćcach mechanicznej pompki paliwa.

Kliknij żeby powiększyć
Krzywka napedu mechanicznej pompy paliwa


Z moich testów wynika że założenie wałka od Punto1,2Spi + odpowiednie modyfikacje w szczególności zapłonu dają wyczuwalny przy normalnym użytkowaniu przyrost mocy i momentu. Zużycie paliwa praktycznie nie wzrosło, a jeśli już to minimalnie, za to osiągi auta są zdecydowanie lepsze. Dla przykładu podam taką ciekawostkę iż po założeniu do silnika 1108cc3 kompletnej głowicy z kolektorami i układem wtryskowym (przepustnicą) od Punto 1,2MPI można uzyskać moc w okolicach 73-75KM z pojemności 1,1,a to już prawie 20KM więcej niż daje fabryka, wiec jest o co walczyć :)


Kliknij żeby powiększyć
Wałek od Fiata UNO
Kliknij żeby powiększyć
Walek z fire 999


Kliknij żeby powiększyć
Porównanie wałków
Kliknij żeby powiększyć
Glowica z walkiem




  Na skróty - mapa serwisuKlubowiczów: 3313 
Wszystkie prawa zastrzeżone (c) 2004-2012 Uno Klub Polska.
Zabrania się kopiowania materiałów z tej strony bez pisemnej zgody Redakcji fiatuno.pl.
Design i wykonanie - Messer