|
 |
» Podgrzewanie lusterek zewnętrznych
autor:
ettore
Modyfikacja artykułu: 2005-01-20 22:11:11, odsłon: 26071
Wykonanie podgrzewanych lusterek w Uno jest łatwe i tanie, a uzyskane korzyści wymierne, ta przeróbka powinna być zatem jedną z najczęstszych ;).
Potrzebne będą podgrzewacze o rozmiarach dopasowanych do rozmiarów szkieł lusterek w Uno, które są dostępne na Allegro w cenie około 10 zł za sztukę - potrzebne będą oczywiście dwa takie podgrzewacze. Przyda się też parę metrów kabla dwużyłowego, konektory, izolacja, przyssawki i taśma dwustronna. Na wykonanie całej przeróbki trzeba poświecić parę ładnych godzin.
Najpierw trzeba odkręcić lusterko. W tym celu zdejmujemu gumowy kapturek z dzwigni regulacji i szczypcami, starym kluczem rowerowym lub nawet śrubokrętem luzujemy nakrętkę. Przed odkręceniem jej do końca warto przytrzymać od zewnątrz lusterko, żeby nie spadło. Zdejmujemy trójkątną plastikową osłonkę oraz gumową manszetę z przegubu lusterka.
 | Zdejmujemy gumową osłonkę |
|
 | Odkręcamy pierścień, ale pod koniec przytrzymujemy lusterko! |
|
|
Mechanizm regulujący jest zabezpieczony bolczykiem wciśniętym od góry w aluminiową tuleję lusterka. Wypychamy go od środka i wyciągamy na zewnątrz, aby mechanizm regulujący mógł sie wsunąć i dał nam więcej luzu na linkach sterujących - to ułatwi prace przy dalszej rozbiórce. Następnie wykręcamy z dolnej części obudowy lusterka dwa wkręty, które mocują mechanizm.
 | Bolec trzeba wypchnąć od środka |
|
 | Wkręty mocujące mechanizm |
|
 | Wsuwane mocowanie w kształcie `jaskółczego ogona` |
|
|
Z kawałka grubego drutu wykonujemy "przyrząd specjalny" ;), który wsuwamy pod szkło, aby pociągnąć za plastikowy mechanizm, do którego przyklejone jest lusterko. Ciągnięcie za samo szkło nie należy do najlepszych sposobów! Haczykiem z drutu pociągamy raz z lewej stony, raz z prawej, wysuwając stopniowo wkład.
 | `Przyrząd specjalny` do wyciągania mechanizmu ;) |
|
 | Drut wsuwamy pod szkło i haczykiem pociągamy od tyłu za `jaskółczy ogon` |
|
 | Voila! Mechanizm na wierzchu |
|
|
Podgrzanie lusterka ułatwi na odklejenie szkła od plastikowego podłoża. Po rozgrzaniu można płaskim śrubokrętem odrywać po kawałku szkło od mechanizmu - ale z wyczuciem! Łatwo można wyszczerbić krawędź lustra. Po rozklejeniu musimy wyczyścić zwierciadło i mechanizm. Z plastiku taśme z klejem usuniemy po prostu palcem, natomiast ze szkła trzeba resztki delikatnie zdrapać (choć nie trzeba się raczej obawiać porysowania) a następnie zmyć klej rozpuszczalnikiem uniwersalnym do czysta. Plastik też warto odtłuścić.
 | Opalarką podgrzewam szkło. |
|
 | Wsuwamy śrubokręt i lekko rozpychamy. |
|
 | No i lusterko rozebrane. A może ktoś uważał, że się nie da? ;) |
|
|
Obydwa moje lusterka mają szkła sferyczne, które oddalają/zmniejszaja widziany obraz. Po drugiej stronie te same lustra zbliżają/powiększają, więc lepiej nie pomylić stron przyklejając samoprzylepne podgrzewacze ;). Styki elektryczne powinny byc po stronie zewnętrznej lusterka i raczej jak najbliżej jego krawędzi. Na podgrzewacze naklejamy taśmę dwustronną.
 | Dostępne podgrzewacze niestety nie pokrywają całej powierzchni szkła w Uno. |
|
 | Po przyklejeniu trzeba delikatnie, przytrzymując kombinerkami nity, odgiąć styki do pionu. |
|
 | Drugiej warstwy taśmy dwustronnej nie możemy naklejać na papier ochronny pierwszej. |
|
|
Następnym krokiem bedzie przeprowadzenie kabla przez całe lusterko. Kabel musi wejść w konstrukcję przed plastikową osłonką zewnętrzną, przejść pod gumową manszetą i wejść do obudowy pod manszetą. Umiejscowienie otworów widoczne jest na zdjęciach. Wykonałem je wiertłem 4mm, choć to oczywiście musi być dostosowane do użytych kabli. Wiercąc w aluminiowej tulei należy uważać, żeby nie uszkodzić mechanizmu regulacyjnego w środku, natomiast wiercąc w plastikowej obudowie trzeba się przebić przez aluminiową część zatopioną w plastiku. Otwory muszą być na tyle szerokie, żeby kabel swobodnie dało się przesuwać. Ostre wiertło będzie bardzo przydatne...
 | Zielona strzałka wskazuje otwór bolca mocującego mechanizm, czerwona świeży otwór na kabel a niebieska występ, który ustala położenie lusterka w drzwiach. |
|
 | W plastiku jest aluminiowe wzmocnienie - świadczą o tym opiłki metalu. |
|
|
Kabel musimy wprowadzać od strony samochodu po założeniu gumowej manszety i trójkątnej osłony. Po wprowadzeniu kabla założenie trójkątnej osłony plastikowej nie będzie już możliwe. Kabel wprowadzamy z pewnym zapasem, bo będziemy go jeszcze musieli przylutować do podgrzewacza przed naklejeniem szkła.
 | Najpierw zakładamy manszetę i plastik - potem przeciągamy kabel! |
|
 | Przewód swobodnie mieści się pomiędzy manszetą a przegubem i wchodzi w obudowę. |
|
 | Kawałek plastiku trzeba odciąć, ale pamiętaj, że podgrzewacze nie są lustrzane! ;) |
|
|
Teraz czas przylutować kabel do podgrzewacza i przykleić lusterko do mechanizmu. W pierszym kroku musimy przyciąć plastikowe podłoże szkła, bo styki podgrzewacza nie będą sie mieścić. Koniecznie trzeba przymierzyć przed mocowaniem! Luty warto dobrze zabezpieczyć - narażone będą na wilgoć i brud. Przed klejeniem wkładamy i przykręcamy mechanizm na miejsce i dopiero kleimy - wtedy mamy szansę przykleić całość w miarę prosto (tutaj przydadzą nam sie przyssawki do uchwycenia szkła - palce się nie zmieszczą pomiędzy obudową a szkłem).
 | Przed lutowaniem warto założyć koszulki termokurczliwe. |
|
 | Koszulki są chyba najlepszym rozwiązaniem. |
|
 | Przyssawka się przyda. Kleimy do przykręconego mechanizmu! |
|
|
Kabel wewnątrz układamy nad mechanizmem, za nim się raczej nie zmieści. Nadmiar przewodu możemy wyciągać z obudowy pod gumową manszetą. Aby lepiej docisnąć szkło do plastiku, możemy jeszcze raz wyciągnąć mechanizm i ścisnąć dobrze plastik z lustrem. Wyciągamy następnie nadmiary przewodów z obudowy i spod manszety.
 | Kabel podgrzewacza prowadzimy dolnym otworem i łączymy z instalacją w drzwiach. |
|
 | Teraz możemy zakładać lusterko. |
|
|
Teraz zakładamy gotowe lusterko na samochód. Około 25cm kabla wychodzącego z lusterka zostawiamy i zaciskamy konektory, które połączą podgrzewacze z instalacją w drzwiach. Jeśli zostawimy sobie odpowiedni zapas kabli, będziemy mogli rozłączać instalację lusterek bez zdejmowania tapicerki drzwi. Instalację przeprowadzamy przez przelotki drzwiowe (są naprawdę niedrogie i można je kupić w każdym ASO) i przykładowo łączymy plus z plusem ogrzewania tylnej szyby a masę do masy. Możemy też zrobić oddzielną instalację na przekaźniku, z oddzielnym bezpiecznikiem, przyciskiem włączającym i kontrolką. Trzeba tylko zwrócić uwagę, żeby podgrzewanie lusterek nie działało bez włączonego zapłonu.
Jak widać instalacja jest łatwa i nie pociąga za sobą dużych kosztów - możemy natomiast cieszyć się niezamrożonymi i odparowanymi lusterkami w czasie mroźnej lub wilgotnej pogody.
|
Autor:
wadi
| Data: 2006-07-17 09:41:21 |
hmmm wszystko ladnie pieknie ale nie umiem znalesc tych podgrzewaczy nigdzie :(
|
Autor:
adi82
| Data: 2005-11-20 22:55:37 |
zamontowałem podgrzewacze miesiąc temu. teraz moge je w pełni przetestować. efekt... brak wycierania szmatka lusterek :) |
Autor:
awiejak
| Data: 2005-10-30 00:03:33 |
Zamontowałem podgrzewanie lusterek. Działa jak ta lala:) W zimie co praeda nie testowałem ale powinno być OK. Pozdrawiam wszystkich Unochodziarzy! |
Autor:
awiejak
| Data: 2005-10-11 05:59:05 |
A jakiego kleju użyłeś, żeby przykleić podgrzewacz do plastiku?
|
Autor:
ettore
| Data: 2005-01-20 23:43:56 |
Robiłem to, kiedy było cieplej niż teraz :P |
Autor:
Pepej
| Data: 2005-01-20 23:39:43 |
Że też Ci się chciało, tak zimno na dworzu, a ty przy aucie dłubiesz :D |
|
Redakcja www.fiatuno.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. |
|
|
|