|
 |
» Wymiana poduszek amortyzatorów tylnych.
autor:
grzesp
Modyfikacja artykułu: 2006-01-20 18:41:54, odsłon: 42605
Jeśli w czasie jazdy po nierównościach (czyli po większości polskich dróg) z bagażnika dochodzą dziwne dźwięki lub stukanie, to może oznaczać to że mamy wybite poduszki amortyzatorów. Jeżeli nasze przypuszczenia potwierdzą się, to trzeba kupić poduszki w sklepie...koszt około 9 zł za sztukę i zabrać się za wymianę.
Do wymiany będą nam potrzebne: klucz 13 mm, klucz 17 mm lub klucz nastawny, kombinerki, no i oczywiście podnośnik. Wymiana jednej poduszki to około 30 minut pracy.
 | potrzebne narzędzia |
|
Najpierw otwieramy bagażnik i zdejmujemy plastikowe osłony. Następnie przy pomocy klucza 13 mm luzujemy nakrętki mocujące poduszkę do karoserii.
 | osłona poduszki amortyzatora |
|
 | poduszka amortyzatora |
|
 | odkręcanie nakrętek mocujących poduszkę do karoserii |
|
Używając klucza nastawnego i klucza 17 mm odkręcamy śrubę mocującą amortyzator do poduszki, trzymamy za górną (nie nagwintowaną część amortyzatora) kluczem nastawnym i odkręcamy nakrętkę kluczem 17 mm, od razu zdejmujemy podkładkę żeby nam później gdzieś nie zginęła. U mnie nakrętka puściła bez problemu...jeśli nie, to zamiast kombinerek można użyć szczypców morsa lub klucza do rur, preparatu odrdzewiająco - penetrującego np. WD-40. Wtedy musi się odkręcić :).
 | odkręcanie nakrętki mocującej amortyzator do poduszki za pomocą klucza nastawnego i klucza 17 mm |
|
Następnie podnosimy auto do góry, używając podnośnika i odkręcamy całkiem nakrętki mocujące poduszkę amortyzatora do karoserii. Górny czop amortyzatora wysunie się z poduszki co ułatwi jej demontaż. Zdejmujemy starą poduszkę w jej miejsce zakładamy nową.
 | po odkręceniu tej nakrętki wg opisu i uniesieniu auta podnośnikiem czop amortyzatora wysunie się z poduszki i ułatwi jej demontaż |
|
Montaż nowej poduszki zaczynamy od nałożenia jej na górny czop amortyzatora, a następnie nakładamy poduszkę na śruby mocujące ją do karoserii.
Zakręcamy śrubę mocującą amortyzator do poduszki (nie zapomnijmy o podkładce), używając w/w narzędzi, zakręcamy nakrętki mocujące poduszkę do karoserii, opuszczamy auto, dokręcamy wszystkie śruby, zakładamy plastikową osłonę.
I już gotowe!!! Mamy nową poduszkę a w czasie jazdy z bagażnika nie dochodzą już żadne dziwne odgłosy. No i najważniejsze, że udało się zaoszczędzić kilkadziesiąt złotych, które za wymianę poduszek trzeba by było zapłacić w warsztacie :D.
Pozdrawiam wszystkich Unomaniaków
grzesp
|
Autor:
rosjanin89
| Data: 2013-01-19 13:27:44 |
Mam problem podczas odkręcania nakrętek mocujących poduszkę. Otóż jedna z nich nie łapie gwintu i kręci się w kółko bez wykręcania. Jak sobie poradzić z tym problemem? Podważyć też się nie da bo nisko siedzi. Najlepiej jakby ją jakoś usunąć ale nie mam pojęcia jak to zrobić żeby nie uszkodzić gwintu. |
Autor:
rosman
| Data: 2010-07-01 17:23:24 |
Porada bardzo przydatna, dziś sam wymieniłem lewą poduszkę :) |
Autor:
michalj
| Data: 2009-07-24 18:27:15 |
Świetna instrukcja. Warto zwrócić uwagę na odkręcanie głównej nakrętki ze sworznia amortyzatora. Bardzo łatwo "ukręcić" końcówkę, za którą trzymamy kluczem nastawnym. Dlatego lepiej od razu zaopatrzyć się w "żaby" do rur i takimi "żabami" złapać pod błotnikiem za korpus amortyzatora, przytrzymać (potrzebna pomoc drugiej osoby) i odkręcić nakrętkę. |
Autor:
swiety
| Data: 2008-05-16 10:17:59 |
I jeszcze - udało się bez podnoszenia samochodu. ;-) Pozdrawiam! |
Autor:
swiety
| Data: 2008-05-16 10:17:03 |
Dzięki za manuala! Łatwo poszło i w 20 minut wymieniłem obie poduszki. ;-) Koszt, trochę spory - 39zł szt. (w sklepie Fiata w Białymstoku). |
Autor:
butterfly1980
| Data: 2008-04-10 15:22:47 |
Ja rowniez dzis wymienilem poduszki bez podnoszenia auta i poszlo całkiem gładko .Pozdrawiam wszystkich UNOMANIAKÓW |
Autor:
droizo
| Data: 2008-01-28 23:17:01 |
Bardzo dobra instrukcja. Każdy widzi jakie są nasze kochane polskie drogi...w moim Uniaku zaczalem slyszec jakies denerwujące stuki z prawej tylnej strony, po obejrzeniu tego opisu zrobiłem test poduszek tj. po zdjeciu platikowych nakładen nacisnąłem silnie na tyl samochodu i oczywiscie zauwazylem ze poduszka jest w fatalnym stanie. Nie myslałem długo - skok do sklepu, poduszeczka 14 PLN i wymiana wg opisu...wymiana około 30 minut. No i teraz nie stuka i juz mnie nie denerwuje. Pozdrwawiam |
Autor:
sstaszewski
| Data: 2007-11-17 21:18:52 |
Jeszcze tylko dodam, że podczas próby dokręcenia nakrętek na śruby mocujące poduchę do karoserii udało mi się jedną z nich zerwać :( Na szczęście wystarczyła wiertarka z wiertłami od 4 do 8 + śruba ósemka, podkładka, nakrętka i podkładka sprężynująca żeby to wszystko poskładać bez pomocy blacharza ;) Trochę tylko problemów było podczas przewlekania śruby od spodu karoserii - musiałem wpychać rękę pod nadkole (przyczepione nitami) i na "czuja" szukać śliską od smaru śrubą wywierconej dziury, ale to i tak bzdet w porównaniu ewentualnymi kosztami w serwisie + czas itp ;) |
Autor:
sstaszewski
| Data: 2007-07-18 14:55:18 |
Dzięki za manuala!!! :) Dzisiaj własnie wymieniłem wg. Twojego przepisu i poszło bezproblemowo ;) tylko mała errata - nie musiałem podnosić auta - wszystko robiłem na stojącym na podłożu, oraz w moim przypadku 30 minut to był czas wymiany obydwu poduszek ;) Koszt 1 poduchy tyo 9,90 PLN (w Bytomiu). Pozdrawiam!!! |
Autor:
kret
| Data: 2007-06-27 12:41:05 |
ostatnio często dokonywałem wymiany tych poduszek... ale za każdym razem musiałem rozcinać nakrętki... niestety za pierwszym razem "zjechałem" tą spłaszczoną końcówkę amora... i już nie jest tak łatwo odkręcać tą główną śrube. |
|
Redakcja www.fiatuno.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. |
|
|
|