|
 |
» Sprawdzenie luzu zaworów w Uno 1,4
autor:
major
Modyfikacja artykułu: 2007-02-12 19:38:04, odsłon: 28627
Jako, że w UNO 1.4 lubi sączyć się z pokrywki zaworów olej chyba wie każdy kto posiada takowy silniczek pod maską. Moja uszczelka wytrzymała dość długo bowiem od nowości 10lat, ale ostatnio dość znacznie zaczęło już ciec, co zmobilizowało mnie do jej wymiany a przy okazji sprawdzenia stanu zaworów (o których chciałem tutaj napisać). Zawory rzecz ważna w samochodzie, a w Uno można je sprawdzić podczas wymiany uszczelki. W moim Uno okazało się że po 100kkm przebiegu wszystkie zawory mają prawidłowy (mieszczący się w odchyłce podanej przez producenta) wydaje mi się, że to głównie wskutek stosowania wyłącznie benzyny 98 oktanów od pierwszego dnia do teraz. Sprawdzenie jest bardzo proste. Pierwsze kroki to zdjęcie obudowy filtra powietrza i zdjęcie pokrywy zaworów – więcej w manualu Klaudka pt: „Wymiana uszczelki pokrywy zaworów w Uno 1.4”
 | zdejmujemy 2 zaczepy na dole i odkręcamy śrubę dużym śrubokrętem |
|
Zdejmujemy całą obudowę i od spodu odczepiamy wąż oparów oleju (zaznaczony żółtą strzałką na następnym zdjęciu). Należy również pamiętać o zakryciu jakąś szmatką wtrysku żeby nie wpadły tam żadne niepożądane śmieci.
Po odłączeniu węża obudowę można położyć sobie gdzieś z boku. Następnie odkręcamy 6 nakrętek pokrywy zaworów i 1 śrubę trzymającą uchwyt bagnetu oleju.
 | Nakrętki do odkręcenia i śrubka |
|
Możemy przystąpić do ściągnięcia pokrywy zaworów i położenia jej gdzieś obok :) Naszym oczom ukazuje się piękny wałek.
 | Wałek rozrządu w oleju :) |
|
W celu dokonania pomiaru luzu najlepiej jest odessać olej z poszczególnych komór – do tego celu nadaje się strzykawka. Po odessaniu oleju ukazują nam się popychacze z płytką zaworów, których wcześniej nie było widać przez znajdujący się tam olej.
 | Widoczne trzonki zaworów i opis poszczególnych W-wydechowe i S-ssące |
|
Na poprzednim zdjęciu dodałem informację który zawór to jaki: S- zawór ssący W – zawór wydechowy Po tak przygotowanym froncie robót możemy przystąpić do pomiaru luzu zaworowego. W tym celu musimy posiadać urządzenie zwane szczelinomierzem (ja kupiłem na allegro za 7zł). Przy pomiarze luzu bardzo ważną rzeczą jest aby badany zawór posiadał krzywkę wałka skierowaną do góry co widać na następnym zdjęciu. Listek szczelinomierza musi wchodzić z lekkim oporem pomiędzy wałek i płytkę zaworu, jeśli nie jesteście pewni czy dobrze zmierzyliście lepiej spróbujcie włożyć listek większy o 0,05mm, jeśli nie wejdzie to znaczy że pomiar był dobry :)
 | Sposób dokonywania pomiaru |
|
W celu obrotu wałka żeby dokonać pomiaru luzu w każdym zaworze najlepiej jest wrzucić 5bieg i przesuwając samochód do przodu (wystarczy 30-40cm) doprowadzać wałek do odpowiedniej pozycji (wzniosu krzywki nad każdym zaworem). Po czym należy dokonywać pomiaru luzu nad zaworami których krzywki są „na górze” – zwykle po 2szt. Wszystkie pomiary dobrze jest zapisać sobie na kartce, bo na pewno zapomnicie :) Pamiętając który zawór to jaki – ssący lub wydechowy.
 | Dokumentacja :) |
|
Po otrzymaniu wyników pomiarów porównujemy je z danymi producenta: - luz dopuszczalny dla zaworu ssącego 0,35-0,45mm - luz dopuszczalny dla zaworu wydechowego 0,45-0,55mm Gdy już wszystko wiemy możemy przystąpić do regulacji (jeśli wiemy jak to zrobić) lub jedziemy do serwisu gdzie zrobią to za nas, ale nie wcisną nam ciemnoty ile płytek wymienili gdyż wiemy gdzie sytuacja tego wymagała... Miłej pracy!!!
|
|
|
|