Nowy użytkownik    Logowanie 
» Wymiana wszystkich bębenków w uniaku.
autor: sebawo Zobacz profil Kontakt  Modyfikacja artykułu: 2008-01-15 16:05:38, odsłon: 27098


Jako, że niefortunnie zgubiłem kluczyki do samochodu, musiałem dokonać włamu aby wymienić bębenki. A więc zacznijmy po kolei.

Stacyjka


Zaczyna, od niej, gdyż tu sprawa jest najprostsza. Niestety nie posiadam fotek, ale jestem pewny, że sobie poradzicie.
Najpierw odkręcamy 3 śruby trzymające plastikową obudowę kolumny kierownicy. Pod nią ujrzymy kuuuupę kabli i trochę kostek, nas interesuje sama stacyjka.

Wkładamy kluczyk (jeśli mamy oczywiście), i obserwujemy małą dziurkę, bodajże od spodu. Należy wetknąć w nią coś cienkiego i kręcić kluczykiem, aż załapie, wtedy da się spokojnie wyjąć bębenek z kluczykiem. O ile dobrze pamiętam, było to parę stopni w prawo, patrząc na stacyjkę.

Jeśli nie mamy kluczyka, próbujemy wsadzić kluczyk z małej kłódeczki, lub jakiegoś zapięcia rowerowego i tak długo kombinujemy, aż się uda.

Nowy bębenek po prostu zakładamy na kluczyk i wpychamy w miejsce starego, skręcamy wszystko do kupy i już ;]


klamki drzwi

Ściągamy tapicerkę z drzwi i wyszukujemy w okolicach klamki od środka dwóch nakrętek na klucz 8, trzymają one klamkę. Odkręcamy. Następnie musimy odczepić plastikowe cięgno, które jest nasadzone na kuleczkę z mechanizmu klamki. Ostrożnie podważamy małym śrubokrętem i powinno spokojnie zejść.

Uwaga! nie należy szarpać, plastik może się złamać i wtedy lipa, bo z tego co wiem to takiej części nowej się nie dostanie....

Gdy już mamy `wolną` klamkę, zabieramy do domu i walczymy.
Obrotowy pierścień z kulką trzyma się na pręciku przelotowym, widocznym z obu stron. Należy go delikatnie wypchnąć i ściągnąć pierścień, pamiętając pozycję pierścienia z kuleczką, żeby potem źle nie poskładać. Po tym zabiegu klamka wygląda tak:
Kliknij żeby powiększyć
klamka bez pierścienia


Na samym szczycie mechanizmu (zamek w dół) widoczny jest pół-pierścień (a w zasadzie 3/4 pierścień :D ), poruszający się razem z wciskanym przez nas zamkiem. Należy go zdjąć śrubokrętem lub kombinerkami.
Wtedy cały zamek i sprężyna wylatują z klamki:
Kliknij żeby powiększyć
po ściągnięciu pierścienia


Teraz wystarczy tylko włożyć kluczyk (lub jak się go nie ma to pisałem wyżej) i wetknąć w szparę zaznaczoną na zdjęciu coś cienkiego i nacisnąć języczek, wtedy cały bębenek wychodzi, razem z kluczem.

Kliknij żeby powiększyć
wyjęty bębenek


Teraz już tylko wystarczy włożyć nowy bębenek, i poskładać wszystko w odwrotnej kolejności, a więc:
1. wkładamy bębenek z kluczem aż języczek zrobi `klik`
2. wkładamy zamek razem ze sprężyną w klamkę i zakładamy pół-pierścień
3. zakładamy pierścień z kuleczką i wbijamy mały pręcik (pamiętając pozycję pierścienia)
4. klamkę montujemy w drzwiach, przykręcając dwie nakrętki, nie zapominając o wepchnięciu plastikowego cięgna.


klapa tylna

W pierwszej kolejności okręcamy plastik, który przykrywa silnik wycieraczki i mechanizm zamka (3 wkręty). Następnie odkręcamy jeszcze dwa wkręty trzymające sam zamek. Tu również mamy do czynienia z plastikowym cięgnem, z prawej strony stojąc przodem do klapy. Należy delikatnie, małym śrubokrętem ściągnąć je z metalowej kuleczki.
Mamy już cały mechanizm w ręku, idziemy się pobawić.

Kliknij żeby powiększyć
mechanizm klapy


Od góry (zamek w dół) jest plastikowa klapka, na 2 zatrzaski. Schodzi bez problemu, nie obawiajcie sie, że złamiecie bo to mocny plastik;]

Kliknij żeby powiększyć
zamkniecie mechanizmu


Po otwarciu wyskoczy Wam sprężyna i małe plastikowe kółeczko, odłóżcie na bok.

Kliknij żeby powiększyć
po rozebraniu


Teraz wyjmujemy już sam zamek w metalowej i plastikowej obudowie (to co naciskamy, żeby otworzyć klape). Ściągamy delikatnie plastik, żeby nie połamać, podważając małym śrubokrętem. Otrzymujemy coś takiego:
W zaz
Kliknij żeby powiększyć
krok przed wyjeciem bebna



Zaznaczona na czerwono jest zawleczka, która trzyma bębenek, trzeba ją delikatnie wyjąć i bębenek będzie `wolny`:
Kliknij żeby powiększyć
zawleczka


Teraz radziłbym wszystko dobrze przesmarować dowolnym smarem (nie ściernym) i poskładać do kupy w odwrotnej kolejności i już po robocie;]


korek (foto by Przemas)

Na początek oczywiście wyciągamy korek. Jeśli nie posiadacie już kluczyka to albo wiercenie, albo `na chamca` co się niestety wiąże z kupieniem nowego korka...

Jeśli mamy już korek w ręce, lokalizujemy metalowy pręcik przelotowy:
Kliknij żeby powiększyć
bolec przelotowy


I wypychamy jakimś cienkim śrubokrętem. Uważajcie żeby nie dostać tą nasadką, sprężyna jest w korku na prawde mocna....
Po wyjęciu zawleczki rozbieramy korek najbardziej jak się da:
Kliknij żeby powiększyć
po zdjeciu nasadki i zawleczki
Kliknij żeby powiększyć
po zdjeciu sprezyny
Kliknij żeby powiększyć
po zdjeciu plastikowego ringu
Kliknij żeby powiększyć
goly korek z zamkiem


Następnie musimy wypchnąć metalową tulejkę, w której siedzi bębenek. W tym celu kładziemy korek zamkiem w dół na czymś, co umożliwi nam wybicie tulejki i wkładamy od góry śrubokręt i bijemy. Stary bębenek najprawdopodobniej się zniszczy (wygnie się języczek, ale niekoniecznie). Tak to wygląda po wyciągnięciu:
Kliknij żeby powiększyć
tulejka z bebenkiem


Należy teraz zlokalzować języczek, po naciśnięciu którego zamek nam wychodzi z tulejki:
Kliknij żeby powiększyć
`wolny` bebenek


Wsadzamy w jego miejsce nowy bębenek i składamy wszystko do kupy w odwrotnej kolejności:
Kliknij żeby powiększyć
elementy korka do poskladania



Tym sposobem mamy wymienione wszystkie zamki w naszym uniaku i jeden kluczyk do wszystkiego ;]


Dziękuję z tego miejsca kolegom z forum FU a w szczególności koledze maras_uno za krótki kurs wchodzenia do uniaka bez klucza :D
Dziękuję również Przemasowi za udostępnienie zdjęć rozkręconego korka.


Autor: Wojto  Kontakt Data: 2016-06-03 22:41:19
Z jakiej firmy polecacie komplet zamków?

Autor: fred  Zobacz profil  Kontakt Data: 2012-04-25 23:05:50
zabrałem się od zamka w klapie, ale kupiłem komplet wkładek, i niestety okazało się że nowa wkładka jest krótsza i nieprzystosowana do uszczelki (więc szybciej się zepsuje nowa wkładka) no i zastanawiam się czym zastąpić uszczelkę która była na rancie koreczka - to też ma za zadanie uszczelnić przestrzeń pomiędzy korkiem a otworem w listwie, próbowałem z 2 un złożyć jeden zamek i zawiodłem się bo są między nimi drobne różnice, jutro powalczę z pozostałymi , zastanawiam się czy u mnie też tak się wyciąga wkłądkę ze stacyjki, bo mam wrażenie że jest troszkę inaczej (ja już doszedłem jak wykręcić śruby trzymające stacyjkę na kolumnie kierowniczej :) )

Autor: Przemas  Zobacz profil  Kontakt Data: 2008-01-17 22:19:24
Na początku gratuluję przydatnego manuala :)

Na końcu zaś powiem nie ma problemu, polecam się na przyszłość :)

Redakcja www.fiatuno.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
  Na skróty - mapa serwisuKlubowiczów: 3295 
Wszystkie prawa zastrzeżone (c) 2004-2012 Uno Klub Polska.
Zabrania się kopiowania materiałów z tej strony bez pisemnej zgody Redakcji fiatuno.pl.
Design i wykonanie - Messer