Nowy użytkownik    Logowanie 
» Ciepłe powietrze ze środkowych kratek
autor: slawekj Zobacz profil Kontakt  Modyfikacja artykułu: 2005-02-17 09:48:30, odsłon: 128610


Oto sposób przerobienia nadmuchu ciepłego powietrza (Uno Mk II).

Najlepiej dokonać modyfikacji w momencie, gdy mamy wymontowany moduł nagrzewnicy z samochodu (np. gdy wymieniamy silniczek dmuchawy). Innym rozwiązaniem jest demontaż deski rozdzielczej i konsoli środkowej (ale jest to sposób mniej wygodny).

Na pomysł przeróbki wpadłem podczas „regeneracji” piszczącego silniczka dmuchawy. W tym celu musiałem wymontować cały blok nagrzewnicy. Analizując jego konstrukcję doszedłem do wniosku, że dość prostą metodą można jednak spowodować, by powietrze wydmuchiwane przez środkowe kratki także było ogrzewane. Niestety było to rozwiązanie pionierskie, przez co nie ustrzegłem się kilku błędów (ale o tym za chwilę).

Z pierwszej części prac niestety nie posiadam fotek. Dlatego podeprę się schematem budowy bloku nagrzewnicy.

Kliknij żeby powiększyć
Schemat bloku nagrzewnicy


Na załączonym rysunku poglądowym zaznaczyłem dwa miejsca, w które musimy zaingerować.

W miejscu zaznaczonym na czerwono trzeba wyciąć przegrodę (w każdej części obudowy trzeba usunąć kawałek plastiku o wymiarach około 4x4 cm, na wprost miejsca, gdzie są kratki nawiewu). Ja otwory "wyfrezowałem" grubym wiertłem (wiertarka ustawiona na wysokie obroty).
Następnie odkręcamy dwa dekle po bokach modułu nagrzewnicy (zaznaczone na zielono na rysunku - są zamocowane na trzech śrubkach). Pod nimi są kanały zimnego powietrza (omijającego nagrzewnice - nimi leci powietrze do środkowych kratek). Teraz musimy zablokować przepływ powietrza przez te kanały - ja wypełniłem przestrzeń ściśle dopasowanym styropianem, ale można np. wkleić jakąś przegrodę.

Na początku poprzestałem na takich przeróbkach. Jednak nadmuch powietrza ze środkowych kratek był bardzo słaby.


Gdy zaczęło robić się zimno stwierdziłem, że nie mogę tego tak zostawić. Minęło już trochę czasu od przeróbki i mogłem sprawę dokładnie przemyśleć.

Tym razem postanowiłem zdjąć deskę rozdzielczą (jest to chyba łatwiejsze niż wyciąganie bloku nagrzewnicy). I z tego etapu prac pochodzą załączone zdjęcia.


Kliknij żeby powiększyć
Zdjęta deska rozdzielcza
Kliknij żeby powiększyć
Poprzednio dokonane zmiany w bloku nagrzewnicy


Kliknij żeby powiększyć
Kierownica powietrza
Idealnym rozwiązaniem na zwiększenie siły nadmuchu było zastosowanie "kierownicy" powietrza. Wykonałem ją z kawałka rury PCV (odpornego na temperatury występujące w nadmuchu) - odpowiednio przyciętego i wyprofilowanego.











Kliknij żeby powiększyć
Przymiarka kierownicy i gąbka uszczelniająca
Następnie z tunelu prowadzącego nadmuch na szybę (na górze bloku nagrzewnicy) delikatnie usuwamy gąbkę uszczelniającą (ale jej nie wyrzucamy, za chwilę będzie potrzebna).













Kliknij żeby powiększyć
Widok zamontowanej kierownicy
"Kierownice" należy tak przymocować, by jak najmniej przysłaniała wylot powietrza na szybę, a jednocześnie by nadmuch przez kratki był wystarczający. Przymocowałem ją do obudowy nagrzewnicy dwoma śrubami (+ nakrętki od spodu).

Po przykręceniu „kierownicy” przyklejamy gąbkę na swoje miejsce.










I to tyle przeróbek. Teraz wystarczy wszystko /deska i konsola środkowa/ skręcić (jak to łatwo powiedzieć) i już można cieszyć się ciepłym powietrzem ze środkowych kratek.

Acha, jeżeli poprawki wykonywaliśmy bez wyjmowania bloku nagrzewnicy, to niestety przez pewien czas mogą lecieć opiłki plastiku z nadmuchów powietrza. Ale to mija.


Autor: oli0000  Kontakt Data: 2010-12-06 21:51:32
Witam..... Zacznę od tego,że naprawdę nie chciało mi się rozbierać i kombinować z tą deską itp.....i dzisiaj zmuszony zaingerowaniem w nagrzewnicę wziąłem się do pracy.... i byłem bardzo mile zdziwiony.....nie ściągałem deski tylko dostałem się od kratek....dwie dziurki zakleiłem styropianem i taśmą termoizolacyjną....po czym wywierciłem dziurki w środkowym kanale.....i powiem tyle ....SAUNA.....mi w zupełności wystarczy :) pomysł bombowy wykonanie naprawdę proste......a ciepełko w dzisiejsze mrozy po prostu bombowe :) polecam pomysł....i stwierdzam że wykonali to włosi.....ale POLAK POTRAFI!!! nawet fabrykę poprawić :P

Autor: Wizzer  Kontakt Data: 2009-12-29 02:25:17
Jako "kierownicę powietrza" polecam plastikowe podstawki do gotowania w kuchence mikrofalowej. Łatwe w obróbce i odporne na wysoką temperaturę.

Autor: Kamciu86  Kontakt Data: 2009-10-03 08:15:53
nieźle nieźle ale nie ma prostszego sposobu na ciepełko z środkowych kratek?

Autor: Thorus  Kontakt Data: 2008-12-30 11:07:38
Witam serdecznie mam problem jak najszybciej naprawić nie działająca dmuchawę ???

Autor: Thorus  Kontakt Data: 2008-12-30 11:07:14
Witam serdecznie mam problem jak najszybciej naprawić nie działająca dmuchawę ???

Autor: marek78  Kontakt Data: 2008-07-30 22:32:30
Witam wszystkich!!!
Mam pytanie od jakiegoś czasu mam problem z ciepłym powietrzem. Nawet teraz latem przy upałach 35 stopni nie ma ciepłego ogrzewania jest tylko chłodne powietrze. Nie wiem dlaczego?? Czy jest jakiś wyłącznik że ciepłe powietrze nie jest puszczane doi kabiny??? W samochodzie włączam na ogrzewanie wyłączam środkowe kratki i nic to nie daje??? Może macie pomysły co może być???

Autor: piotr1max  Kontakt Data: 2008-03-07 20:12:58
Witam!
dzięki serdeczne za pomoc czyli podzielenie się opinią, która była bardzo pomocna w ustaleniu przyczyny dlaczego ciepłe powietrze dmucha choć jest zamknięte pokrętło na "0" Padł zaworek nagrzewnicy po wymianie jest ok. Naprawdę świetny manual. pozdrawiam

Autor: Sasek  Kontakt Data: 2008-01-18 01:27:44
Pomysł świetny nawet pracochłonny ale się opłacało teraz aż miło się jedzie. Pozdrawiam wszystkich szczęśliwych posiadaczy.

Autor: NOREK  Kontakt Data: 2007-12-06 14:09:59
Witam.
Mialem bardzo duzy problem z ogrzewaniem, w koncu nie wytrymalem i mialem dwie opcje sprzedac albo cos z tym zrobic. Znalazlem ta fajna stronke i stwierdzilem ze zrobie tak jak bylo opisane, zdjecia tez duzo mi pomogly. Po rozbiorce obudowy nagrzewnicy stwierdzilem ze nie bede sie przejmowal wygladem wnetrzem nagrzewnicy wycialem na calej dlugosci prostokat z tym ze wycialem go nizej o jakies 3 cm i to pozwolilo mi bezposrednio wdmuchiwac powietrze z nagrzewnicy na przodnie kratki bez dodawania tz kierownicy powietrza. Zmienilem tez wiatrak na wiekszy, od poloneza idealnie pasuje. Po zlozeniu i zamontowaniu wszystkich czesci odpalilem uniaka, po 3 min mialem tak cieplo w samochodze jak w nie jednym zachodnim samochodzie. Teraz tak predko go nie sprzedam. POZDRAWIAM:)

Autor: Ajni  Zobacz profil  Kontakt Data: 2006-11-08 09:21:35
Dzięki bardzo za opis, bardzo pomocny, miałem zimno, zrobilem wg opisu (kierownica z blachy aluminiowej) i teraz jest sauna w aucie aż nie do pomyślenia. Po 500m już ciepło idzie z kratek (środkowych oczywiście), do tego przytkałem chłodnice i te kratki pod wycieraczką. Już mi zima nie straszna, powienienem to już dawno zrobić. A wyciąganie całej deski to pikuś. Robiłem z zamontowanym blokiem nagrzewnic, poszłe bez problemów.

Redakcja www.fiatuno.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
  Na skróty - mapa serwisuKlubowiczów: 3309 
Wszystkie prawa zastrzeżone (c) 2004-2012 Uno Klub Polska.
Zabrania się kopiowania materiałów z tej strony bez pisemnej zgody Redakcji fiatuno.pl.
Design i wykonanie - Messer