Nowy użytkownik    Logowanie 
» Dodatkowy czujnik ciśnienia oleju (do wskaźnika), na bazie Uno 1.4
autor: kudlaty Zobacz profil Kontakt  Modyfikacja artykułu: 2011-02-27 11:23:46, odsłon: 17422


Jak wiadomo w Uno były montowane silniki z doładowaniem, posiadające wskaźnik ciśnienia oleju na zestawie wskaźników. Jeśli zamontujemy w naszym `zwykłym` Uno zestaw wskaźników posiadający w/w wskaźnik ciśnienia, do jego uruchomienia potrzebny będzie dodatkowy czujnik przetwarzający ciśnienie oleju na napięcie.

Do tego celu posłuży nam czujnik z poczciwego Poloneza, którego zakres pracy jest identyczny jak we Fiacie Uno, czyli 0 - 8 bar.
Koszt takiego czujnika na obecny dzień to ok 70 zł w sklepie, z rachunkiem i roczną gwarancją. Na alledrogo można kupić oczywiście taniej, nawet nieużywane, które kilka lat przeleżały gdzieś na półce.

Kliknij żeby powiększyć
czujnik z Poloneza


W bloku silnika mamy jeden otwór, z którego olej będzie zasilał teraz czujnik ciśnienia do kontrolki i dodatkowy czujnik do wskaźnika. W tym celu należy wykonać trójnik umożliwiający takie podłączenie.

Kliknij żeby obejrzeć
rysunek techniczny z przykładowymi wymiarami


Jak widać powyżej, gwinty stosowane w Uno 1.4 mają rozmiar M14x1,5 i polonezowski również.
Rowek na rysunku może wydawać się nieco zbyt głęboki i wg mnie jego głębokość może być spokojnie mniejsza w okolicy 1 - 1,5mm.
Gotowe elementy wyglądają następująco:

Kliknij żeby powiększyć
gotowe elementy
Kliknij żeby powiększyć
gotowe elementy


Kliknij żeby powiększyć
gotowe elementy


Koszty wykonania śruby i odgałęzienia wyniosły 80zł, materiał i robota. Jako baza dla śruby posłużył sześciokątny pręt na klucz 24. Wg mnie minimalna szerokość pręta to 21mm. Ten wymiar jak i pozostałe można dowolnie dobrać do swoich wymagań i posiadanych materiałów.
Do uszczelnienia elementów użyłem podkładek miedzianych o grubości 1,5mm.

Gdyby tylko ktoś miał sporo czasu i chęci, to może dopieścić kształt rozgałęźnika pod czujnik kontrolki i spiłować jego nadmiar jak to wygląda na moim projekcie 3D poniżej. Na pewno będzie wyglądało to dużo lepiej (ważne, że działa).

Kliknij żeby powiększyć
projekt


Żeby czujnik działał należy w kostce nr 2, sześcio pinowej (patrząc na tył wyjętego zestawu i licząc od lewej: 1sza-6ciopinowa, 2ga-6ciopinowa, 3cia-4ropinowa, 4ta-7miopinowa, 5ta-6ciopinowa) uzupełnić brakujące dwa piny na pozycjach 4 i 5.
Pin pierwszy w każdej kostce znajduje się przy cyferce oznaczającej złącze na zestawie.

Kliknij żeby powiększyć
widok zestawu UT z tyłu


Pin czwarty jest do czujnika ciśnienia, a piąty do czujnika temperatury, którego możemy zamontować w miskę olejową, ale to inna historia.
Instalacja elektryczna sprowadza się do jednego przewodu, który można spokojnie przepchać przez ścianę grodziową poprzez osłonkę linki prędkościomierza i w komorze silnika poprowadzić wedle uznania.
Zamontowane oba czujniki ciśnienia oleju i trójnik wyglądają tak...

Kliknij żeby powiększyć
wszysstko na swoim miejscu


Wszystko działa jak natura chciała i oby jak najdłużej!

Z moich spostrzeżeń, pochylony `w przód` silnik 1.4 sprawia, że olej w trójniku spływa do obu czujników i tam pozostaje, co ułatwia odpowietrzenie całości i kiedy tylko pojawia się w głównej magistrali olej, wszystko od razu jest gotowe do pracy.


  Na skróty - mapa serwisuKlubowiczów: 3309 
Wszystkie prawa zastrzeżone (c) 2004-2012 Uno Klub Polska.
Zabrania się kopiowania materiałów z tej strony bez pisemnej zgody Redakcji fiatuno.pl.
Design i wykonanie - Messer