|
 |
» Dodatkowy czujnik ciśnienia oleju (do wskaźnika), na bazie Uno 1.4
autor:
kudlaty
Modyfikacja artykułu: 2011-02-27 11:23:46, odsłon: 17049
Jak wiadomo w Uno były montowane silniki z doładowaniem, posiadające wskaźnik ciśnienia oleju na zestawie wskaźników. Jeśli zamontujemy w naszym `zwykłym` Uno zestaw wskaźników posiadający w/w wskaźnik ciśnienia, do jego uruchomienia potrzebny będzie dodatkowy czujnik przetwarzający ciśnienie oleju na napięcie.
Do tego celu posłuży nam czujnik z poczciwego Poloneza, którego zakres pracy jest identyczny jak we Fiacie Uno, czyli 0 - 8 bar. Koszt takiego czujnika na obecny dzień to ok 70 zł w sklepie, z rachunkiem i roczną gwarancją. Na alledrogo można kupić oczywiście taniej, nawet nieużywane, które kilka lat przeleżały gdzieś na półce.
 | czujnik z Poloneza |
|
W bloku silnika mamy jeden otwór, z którego olej będzie zasilał teraz czujnik ciśnienia do kontrolki i dodatkowy czujnik do wskaźnika. W tym celu należy wykonać trójnik umożliwiający takie podłączenie.
 | rysunek techniczny z przykładowymi wymiarami |
|
Jak widać powyżej, gwinty stosowane w Uno 1.4 mają rozmiar M14x1,5 i polonezowski również. Rowek na rysunku może wydawać się nieco zbyt głęboki i wg mnie jego głębokość może być spokojnie mniejsza w okolicy 1 - 1,5mm. Gotowe elementy wyglądają następująco:
 | gotowe elementy |
|
 | gotowe elementy |
|
 | gotowe elementy |
|
Koszty wykonania śruby i odgałęzienia wyniosły 80zł, materiał i robota. Jako baza dla śruby posłużył sześciokątny pręt na klucz 24. Wg mnie minimalna szerokość pręta to 21mm. Ten wymiar jak i pozostałe można dowolnie dobrać do swoich wymagań i posiadanych materiałów. Do uszczelnienia elementów użyłem podkładek miedzianych o grubości 1,5mm.
Gdyby tylko ktoś miał sporo czasu i chęci, to może dopieścić kształt rozgałęźnika pod czujnik kontrolki i spiłować jego nadmiar jak to wygląda na moim projekcie 3D poniżej. Na pewno będzie wyglądało to dużo lepiej (ważne, że działa).
 | projekt |
|
Żeby czujnik działał należy w kostce nr 2, sześcio pinowej (patrząc na tył wyjętego zestawu i licząc od lewej: 1sza-6ciopinowa, 2ga-6ciopinowa, 3cia-4ropinowa, 4ta-7miopinowa, 5ta-6ciopinowa) uzupełnić brakujące dwa piny na pozycjach 4 i 5. Pin pierwszy w każdej kostce znajduje się przy cyferce oznaczającej złącze na zestawie.
 | widok zestawu UT z tyłu |
|
Pin czwarty jest do czujnika ciśnienia, a piąty do czujnika temperatury, którego możemy zamontować w miskę olejową, ale to inna historia. Instalacja elektryczna sprowadza się do jednego przewodu, który można spokojnie przepchać przez ścianę grodziową poprzez osłonkę linki prędkościomierza i w komorze silnika poprowadzić wedle uznania. Zamontowane oba czujniki ciśnienia oleju i trójnik wyglądają tak...
 | wszysstko na swoim miejscu |
|
Wszystko działa jak natura chciała i oby jak najdłużej!
Z moich spostrzeżeń, pochylony `w przód` silnik 1.4 sprawia, że olej w trójniku spływa do obu czujników i tam pozostaje, co ułatwia odpowietrzenie całości i kiedy tylko pojawia się w głównej magistrali olej, wszystko od razu jest gotowe do pracy.
|
|
|
|